Hodnota alkoholu sa zvyšuje a rôzne situácie, keď dochádza k zvyšovaniu nálady pomocou alkoholu, môžu mladých ľudí osloviť, ale negatívne dopady sa už nespomínajú. Spoločenské situácie sú tak veľmi prepojené s alkoholom, opakujú sa a ritualizujú, že už aj deti ho vnímajú ako niečo normálne. Pre Zdravotnícky denník to konštatuje adiktológ Rastislav Žemlička zo Sanatória AT.
Na tento problém upozornila v podcaste Zdravotníckeho denníka Perspektívy zdravia tiež riaditeľka Asociácie zdravotných poisťovní (AZP) Dajana Petríková. „Prečo kupujeme deťom detské šampanské a nevieme si predstaviť oslavu bez alkoholu? Ak si odvykneme od týchto stereotypov, máme kus roboty za sebou,“ povedala Petríková a nazvala alkoholizmus kultúrno-spoločenským problémom, ktorý presahuje hranice zdravotníctva. Upozornila, že kým sa spoločnosť nezbaví presvedčenia, že pohárik patrí k oslave zdravia aj prvým narodeninám, zostane veľká časť roboty pred dverami ambulancií.
Žemlička s tým súhlasí a upozorňuje, že rôzne oslavy a prípitky sa spájajú aj s detskou nealkoholickou verziou nápoja, ktorý má pripomínať ten alkoholický. „Posledné roky sa dokonca stretávam s tým, že rodič dáva dieťaťu k prípitku či konzumácii radler. Síce nealkoholický, ale chuť piva tam stále je. Čiže už aj u detí sa táto chuť kóduje,“ hovorí adiktológ Žemlička. Je potom podľa neho logické, keď ešte vidia, ako sa ľudia po alkohole dobre zabávajú, že v budúcnosti chcú byť toho súčasťou.
Následná starostlivosť o závislých má podľa Petríkovej prednosť pred budovaním drahých záchytiek. „Následná starostlivosť je oveľa dôležitejšia ako záchytky – tie sú len urgentným riešením,“ zdôraznila. Šéfka AZP si myslí, že na urgentných príjmoch by často stačila jedna miestnosť navyše so vyškoleným personálom na upokojenie opitých pacientov. Petríková pripomenula, že kľúčom sú „funkčná prevencia, funkčná liečba a funkčné doliečovanie“, ktoré môžu pacientov vytiahnuť zo začarovaného kruhu. „Málo sa venujeme ochrane zdravia pred konzumáciou alkoholu. Ten nie je v našej spoločnosti na okraji, ale často dominuje,“ zdôrazňuje Žemlička.
Myslí si, že by mohlo pomôcť, keby sa alkohol predával v špecializovaných predajniach. „Motivácia by bola úplne iná. Dnes si ide človek kúpiť do potravín rožky a prechádza okolo alkoholických nápojov. Často ich kúpi, aj keď vlastne po ne prioritne nešiel. Keby boli v špecializovaných obchodoch, tak odpadajú tieto náhodné nákupy,“ myslí si adiktológ. Dodáva, že by to mohla byť dobrá cesta ako znížiť motiváciu na nákup alkoholu.