V záchrankách pribudne nový typ pracovníka. Ide o asistenta prepravy v ambulancii záchrannej zdravotnej služby (ZZS), ktorého priniesla reforma siete ZZS. Ich fungovanie je však stále nejasné. Posádky, v ktorých mali pracovať, totiž po zrušenom tendri na prevádzkovateľov staníc záchraniek ešte ani nevznikli. Do pripomienkového konania navyše zasiahli rezorty školstva a investícií, ktoré návrh kritizovali. Autorom návrhu na nový typ pracovníka je rezort zdravotníctva pod vedením Kamila Šaška (Hlas-SD). Rezort školstva od neho žiada, aby otestoval, či má regulácia vzdelania asistenta prepravy zmysel. Ministerstvo investícií tiež tvrdí, že požadované vzdelanie nestačí.

Ešte v polovici októbra rezort zdravotníctva predložil do pripomienkovania návrh nariadenia vlády. To nadväzuje na novelu zákona o záchrannej zdravotnej službe, ktorej hlavným cieľom je zmeniť fungovanie systému. Samotné nariadenie má okrem iného určiť, aké vzdelanie budú potrebovať asistenti prepravy. Ide totiž o nový typ zdravotného pracovníka, ktorý vznikol v rámci reformy ZZS.

„Vzhľadom na skutočnosť, že rozsah praxe asistenta prepravy v záchrannej zdravotnej službe bude pomerne obmedzený a s prihliadnutím na potrebu skorého doplnenia takto vzdelaných zdravotníckych pracovníkov do praxe, navrhuje sa, aby získal odbornú spôsobilosť absolvovaním akreditovaného vzdelávacieho programu podľa predpisov o vzdelávaní dospelých,“ tvrdí ministerstvo zdravotníctva.

Bude ľudí zachraňovať recepčná?

Požadované vzdelanie pre asistentov prepravy sa však nepozdáva ministerstvu investícií, ktoré vedie Samuel Migaľ (nezávislý). Jeho rezort odporúča ministerstvu zdravotníctva, aby zvážilo, či požadované vzdelanie asistenta prepravy zlepší dostupnosť záchrannej zdravotnej starostlivosti a „neohrozí zdravie pacientov“. Migaľovo ministerstvo totiž pripomína, že na túto pozíciu postačí stredná škola s maturitou a štvormesačný akreditovaný program.

„Podľa dostupných informácií bude operačné stredisko posielať asistentov prepravy k menej naliehavým prípadom. Dáta však ukazujú, že operačné stredisko má pri vyhodnocovaní zdravotného stavu pacienta cez telefón presnosť v stanovení diagnózy niečo vyše 50 percent z dôvodu, že diagnostikovať pacienta cez telefón jednoducho nie je možné,“ tvrdí rezort investícií.

Podľa ministerstva sa stane asistentkou prepravy aj osoba, ktorá mohla byť pred štyrmi mesiacmi recepčnou. „Po 350 hodinách vzdelávania v akreditovanom vzdelávacom programe pôjde k pacientovi vo vážnom stave. Dokonca nemusí ani rozpoznať, že stav je vážny. Iba vďaka systému postavenému na profesionáloch s kvalitným zdravotníckym vzdelaním, s dobrým vybavením sanitiek a širokými kompetenciami zdravotníckych pracovníkov, bude patriť záchranný zdravotný systém medzi špičku,“ dodáva ministerstvo.

Mohlo by vás zaujímať

Štyri mesiace školenia a stovky hodín praxe

Asistent prepravy tiež musí v rámci 350 hodín absolvovať odbornú prax, ktorá bude trvať najmenej 290 vyučovacích hodín. Prax musí prebehnúť priamo v ambulancii ZZS, na urgentnom príjme prvého alebo druhého typu alebo na operačnom stredisku tiesňového volania. Časť praktickej výučby bude mať formu školenia v simulovaných podmienkach.

Ministerstvo školstva pod vedením Tomáša Druckera (Hlas-SD) zase v pripomienke žiada o takzvaný test proporcionality. Európska smernica ukladá povinnosť vykonať test pri každej regulácii povolaní, keď zavádza nové alebo mení existujúce ustanovenia. Test má ukázať, či má regulácia vzdelávania asistenta prepravy primerané a opodstatnené dôvody.

asistent prepravy
Foto: ZZS JMK

Čo bude robiť asistent prepravy v praxi?

Vyhlášku, ktorá bude definovať úlohy asistenta prepravy, predložil rezort zdravotníctva do pripomienkovania až v polovici septembra tohto roka. Podľa nej asistent zabezpečí starostlivosť o pacienta počas transportu s určenou diagnózou stanovenou operačným strediskom tiesňového volania alebo odosielajúcim lekárom, zdravotníckym záchranárom alebo sestrou.

Podľa vyhlášky bude úlohou asistenta prepravy starať sa o pacienta počas transportu, ak to určí operačné stredisko tiesňového volania alebo ošetrujúci lekár, zdravotnícky záchranár či sestra. Asistent má tiež získať anamnézu od samotného pacienta alebo od svedkov udalosti.

Okrem toho bude mať asistent povinnosť sledovať, vyhodnocovať a zapisovať základné životné funkcie pacienta. V prípade potreby bude komunikovať s operačným strediskom o priebehu transportu a o zdravotnom stave prevážanej osoby. Zároveň musí byť pripravený poskytnúť prvú pomoc, zastaviť krvácanie, vykonať základnú resuscitáciu, použiť automatický externý defibrilátor či správne polohovať pacienta počas prepravy.

Od základnej pomoci až po prevoz novorodencov

Do jeho kompetencií bude patriť aj samotný presun pacienta z miesta udalosti do sanitky, ako aj prevoz z pristávacej plochy do nemocnice a späť. V niektorých prípadoch sa môže podieľať aj na transporte novorodencov v spolupráci s neonatologickým tímom.

Asistent prepravy má úzko spolupracovať s ostatnými záchrannými posádkami pri prevoze ošetrených pacientov do zdravotníckych zariadení, udržiavať spojenie s operačným strediskom prostredníctvom rádiovej, telefónnej alebo dátovej komunikácie a pomáhať pri navigácii v teréne.

Na pokyn veliteľa zásahu môže asistovať aj pri vyslobodzovaní osôb. Ak pacient počas prepravy zomrie, jeho telo odovzdá najbližšej nemocnici. Podľa potreby mu môže lekár, záchranár alebo sestra prikázať aj podávanie kyslíkovej liečby či starostlivosť o pacienta so zdravotníckymi pomôckami, ako sú drény, katétre, sondy, kanyly alebo stómie.