Väčšina jednoduchých detských chorôb sa dá s lekárom skonzultovať na diaľku. Nie je nutné s chorým dieťaťom chodiť do ambulancie a tráviť dlhý čas v čakárni.
„Vieme tak vyriešiť všetky situácie, v ktorých sa chce rodič len ubezpečiť, že to čo robí, robí dobre. K tomu aj diagnózy ako nekomplikované ovčie kiahne, nádchu a kašeľ bez teploty trvajúci menej ako 48 hodín, štípance od komára a podobné maličkosti,“ skonštatovala pre Zdravotnícky denník detská lekárka a členka výboru Slovenskej spoločnosti primárnej pediatrickej starostlivosti Zuzana Nagyová.
Telemedicína šetrí čas lekárovi aj pacientovi
Skúsenostiam s telemedicínou sme sa venovali aj v podcaste Zdravotníckeho denníka Perspektívy zdravia. Všeobecná lekárka Monika Palušková objasnila, že výhodou telemedicíny je univerzálnosť – pacient môže komunikovať so svojím lekárom z pohodlia domova, pričom systém je postavený na jasne definovaných pravidlách, čo môže ktorý zdravotnícky pracovník robiť.
Taktiež už existujú technológie, ktorými mobilný telefón dokáže odmerať krvný tlak alebo telesnú teplotu. Lekár tak podľa Paluškovej na diaľku dostane relevantné údaje, ktoré pomáhajú rozhodnúť o ďalšom postupe.
Telemedicína podľa súčasnej legislatívy zahŕňa viacero foriem – od jednoduchých telefonických konzultácií a videohovorov s lekárom, cez vzdialené monitorovanie zdravotného stavu pacienta, až po prenos medicínskych údajov na posúdenie špecialistom. Nagyová, ktorá má ambulanciu v Dunajskej Strede, hovorí, že so svojimi pacientami komunikuje telefonicky, e-mailom, v uzavretej skupine na sociálnej sieti alebo cez platformu Zdravie.pro, kde je komunikácia chránená.
Za najväčšie výhody telemedicíny považuje to, že pri nekomplikovaných ochoreniach ušetrí pacientovi čas a čakanie v čakárni a lekárovi ušetrí čas na ozaj chorých pacientov.
Mohlo by vás zaujímať
Zlepšuje prístupnosť
Podľa webu na manažment pacientov eČakáreň prináša telemedicína pacientom úsporu času a väčšie pohodlie bez cestovania a dlhého čakania v čakárni, rýchle vybavenie bežných problémov, keďže na vystavenie elektronického receptu či odporúčania často postačí telekonzultácia, a zníženie rizika nákazy v dopravných prostriedkoch a v čakárňach najmä počas chrípkových období a pandémií. Lekári špecialisti sú vďaka telemedicíne lepšie dostupní najmä v odľahlých oblastiach a priebežné monitorovanie chronických pacientov zlepšuje manažment liečby.
Výhody pre lekárov sú najmä, že telemedicína eliminuje niektoré zbytočné osobné návštevy, čím vytvára viac priestoru pre pacientov, ktorí to skutočne potrebujú. Znižuje administratívnu záťaž a „papierovanie“ a umožňuje flexibilne prispôsobiť rozvrh potrebám pacientov, čo vedie k lepšej organizácii práce.
Telemedicína sa aktívne uplatňuje v mnohých medicínskych odboroch. Okrem všeobecného lekárstva a monitorovania pacientov s chronickými ochoreniami má svoje výhody napríklad v dermatológii, keďže kožné zmeny je možné posúdiť cez fotografie, čo šetrí čas a urýchľuje diagnostiku. Tiež sa využíva v rehabilitácii, keďže cvičenia a poradenstvo pod dohľadom fyzioterapeuta sa dajú robiť aj online, a rovnako v psychiatrii a psychológii.
Online terapie a konzultácie sprístupňujú starostlivosť pacientom, ktorí sa cítia bezpečnejšie vo svojom prostredí. Pokiaľ ide o urgentnú medicínu, telemedicína nenahrádza záchrannú službu, no môže poskytnúť cenné prvotné rady pred príchodom profesionálov.