V Národnom onkologickom ústave (NOÚ) v Bratislave už takmer rok funguje pacientska rada. Posilňuje pozíciu pacientov, ktorí aktívne spolupracujú s personálom, snažia sa ovplyvňovať fungovanie nemocnice a zlepšovať prostredie, v ktorom dostávajú onkologickú liečbu.

Pacientska rada NOÚ vznikla v septembri 2024 ako poradný orgán onkologického ústavu, ktorý dáva pacientom priestor na aktívnu účasť pri formovaní rozhodnutí a zlepšovaní podmienok starostlivosti. „Ide o prvý krok k vytvoreniu lepšieho prostredia pre pacientov a ich blízkych. Rada sa pravidelne stretáva, aby diskutovala reálne problémy pacientov a ich návrhy na zlepšenie,“ uviedla pre Zdravotnícky denník hovorkyňa NOÚ Petra Mečárová.

Na zasadnutiach rady sa okrem pacientov vždy zúčastňujú zástupcovia vedenia a odborní pracovníci. Ústav prostredníctvom tejto rady zbiera spätnú väzbu priamo od tých, ktorí prechádzajú náročným procesom liečby. Cieľom je zlepšovať starostlivosť a pohodlie pacientov.

Kaderníctvo pre pacientky

„Počas prvého roku sa podarilo otvoriť témy, ktoré by sa bez spoločného stola možno riešili ťažšie. Medzi konkrétne prípady patrí napríklad dohoda na zriadení kaderníckych služieb pre pacientov z charitatívnych zdrojov, príprava služby druhého názoru, zlepšenie informačného systému pre pacientov či snaha o lepšiu orientáciu v budove prostredníctvom nového značenia a plánovaného informačného kiosku,“ uviedli predstavitelia rady, ktorá združuje zástupcov viacerých pacientskych organizácií aj individuálnych pacientov. Členmi sú tiež riaditeľ a ďalší vedúci predstavitelia NOÚ, právnik aj psychológ ústavu a rovnako pacientsky ombudsman.

Prioritami rady na najbližšie obdobie sú spustenie projektu kaderníctva a rozšírenie doplnkových služieb pre pacientov, ako sú kozmetické služby či arteterapia (liečba umením). V rámci priestorových úprav okrem modernizácie orientačného systému tiež postupne upravia oddychové zóny. „Zároveň chceme pokračovať v pravidelnom zbere a sprostredkovaní podnetov od pacientov, aby sa ich hlas premietal do každodenného fungovania nemocnice,“ tvrdia zástupcovia rady.

Pacientska rada taktiež schvaľuje a diskutuje o medicínskych plánoch NOÚ. Každý z členov môže prichádzať aj s vlastnými návrhmi na zlepšenie života pacientov a fungovania ústavu. „Diskutujeme o konkrétnych návrhoch riešení a dohadujeme termíny krokov, aby sa podnety preniesli do praxe,“ uviedli.

Mohlo by vás zaujímať

Dôležité je parkovanie aj príjemné prostredie

Dialóg medzi pacientskymi organizáciami a vedením ústavu za necelý rok priniesol viacero  tém, ktoré majú priamy vplyv na komfort a informovanosť pacientov. „Diskutovali a riešili sme napríklad zriadenie stáleho priestoru pre pacientske organizácie na poskytovanie poradenských služieb, zlepšenie orientácie v areáli ústavu, úpravu parkovacej politiky, lepšie informovanie o možnostiach dopravnej zdravotnej služby či prípravu plánov na revitalizáciu vonkajších oddychových zón,“ zhrnula Mečárová.

Najväčšou výzvou pre radu však zostáva financovanie niektorých podnetov, najmä tých, ktoré si vyžadujú stavebné úpravy či rozsiahle technické zmeny. „Takéto projekty je nutné starostlivo plánovať a zaraďovať medzi rozpočtové a investičné priority ústavu,“ tvrdí hovorkyňa.

Členom pacientskej rady môže byť každý súčasný alebo bývalý pacient NOÚ. Osobné skúsenosti s liečbou sú totiž nenahraditeľné pri tvorbe návrhov na zlepšenie.