Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) nesúhlasí s dátami, ktoré v júli zverejnil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). Tie hovorili o desiatkach tisíc poistencov, ktorí na Slovensku čakajú na plánované operácie dlhšie, než povoľuje zákon.

VšZP teraz žiada opravu týchto údajov a tvrdí, že čísla úradu sú skreslené a nezohľadňujú aktuálnu realitu.

Dáta sú vraj chybné a skreslené

Poisťovna v tlačovej správe vyhlásila, že prezentované čísla obsahujú numerické chyby a zle interpretované údaje. „Ide o kumulované dáta len v prípade našej poisťovne. Navyše obsahujú aj návrhy, ktoré mali byť vyradené, napríklad preto, že zákrok už bol vykonaný,“ uvádza VšZP.

Podľa poisťovne znižovanie počtu poistencov čakajúcich dlhšie, než povoľujú zákonné lehoty, potvrdzujú aj oficiálne dáta Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI). Tie hovoria o viac ako 41-percentnom poklese návrhov, ktoré prekračovali maximálnu čakaciu dobu na plánované zákroky. Len 8 percent z týchto prípadov pritom podľa VšZP súviselo s nedostatkom finančných prostriedkov.

Poisťovňa zároveň pripomína, že všetky posudzované zákroky sú plánované, nie akútne a v priemere sa stále realizujú v rámci zákonnej lehoty. VšZP preto vyzýva ÚDZS, aby chyby v dátach opravil, najmä v čase prebiehajúcej prepoisťovacej kampane, kedy môžu nesprávne informácie ovplyvniť rozhodnutia poistencov.

Podľa ÚDZS bolo najviac čakajúcich poistencov práve pod VšZP

ÚDZS v júli uviedol, že najviac poistencov čakajúcich po termíne eviduje práve VšZP – až 23 274. Celkovo je na čakacích listinách na Slovensku 83 599 poistencov, z toho 50 185 práve vo VšZP. Najčastejšie ide o výmenu kolenného či bedrového kĺbu a operáciu katarakty. Na výmenu kĺbu sa čaká v priemere 10 mesiacov, na kataraktu necelé dva mesiace.

Podľa úradu poisťovne často nedodržiavajú povinnosť zabezpečiť zákrok v stanovenej lehote alebo ponúknuť alternatívne riešenie. Zavedenie maximálnych čakacích lehôt bolo pritom jedným z cieľov novely platnej od januára 2025. Úrad zároveň upozornil na potrebu lepšej spolupráce medzi poisťovňami a nemocnicami, efektívnejší manažment kapacít a pravidelnú aktualizáciu údajov.

Mohlo by vás zaujímať

VšZP vo svojom vyhlásení tiež uvádza, že z celkového počtu návrhov čakacích listín eviduje nesúhlas poistencov s prekročenou lehotou časovej dostupnosti aktuálne len v 52 návrhoch. Analýza príčin prekročenia lehôt odhalila, že za 32 % prípadov môžu personálne kapacity na strane poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Druhým najčastejším dôvodom (27 %) sú okolnosti na strane samotného pacienta, kedy sa napr. dožaduje konkrétneho lekára alebo z iných osobných dôvodov požaduje neskorší termín zákroku.

ÚDZS: Čísla nám poskytla samotná VšZP

Úrad odmieta, že by zverejnil chybné informácie. Zdôrazňuje, že všetky údaje použité v analýze pochádzali priamo od zdravotných poisťovní, vrátane VšZP, ktorá mu ich poskytla za obdobie od 1. januára 2024 do 28. februára 2025.

„Informáciu o počte dní s prekročenou lehotou časovej dostupnosti nám poskytla sama VšZP,“ uviedol úrad vo svojej oficiálnej reakcii. Zverejnené údaje tak vychádzali výlučne z podkladov zdravotných poisťovní. Úrad navyše pripomína, že od poisťovní nepožadoval údaje viazané na rodné čísla poistencov, ale na každú medicínsku službu zvlášť, vrátane kódu ochorenia a výkonu.

Úrad zároveň upozorňuje, že do 30. júna 2025 mali poisťovne zákonnú povinnosť sprístupňovať tieto údaje elektronicky, no po tejto zmene to už neplatí. To podľa ÚDZS sťažuje schopnosť relevantne vyhodnocovať aktuálne dáta v reálnom čase. Úrad preto chce iniciovať legislatívnu zmenu, ktorá mu umožní tieto údaje opätovne získavať.