Rutinná operácia sa vo fakultnej nemocnici zmenila na ponižujúce divadlo. Lekár sa pacientovi pred narkózou vysmieval, že mu amputuje nohy a že je „sfetovaný“. Vedúci lekár urgentného príjmu nemocnice Penta Hospitals Galanta Jozef Fatrsík v podcaste Zdravotníckeho denníka Perspektívy zdravia hovorí, že takéto správanie je jednoznačným porušením lekárskej etiky. Prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) Elena Marušáková zase v podcaste upozorňuje, že obnažený a bezmocný človek na operačnom stole nemá možnosť brániť sa a ak podobný incident oznámi, môže sa skončiť až likvidáciou profesijnej povesti chirurga. Zriedkavé výnimky existujú iba vtedy, keď pacient sám nastaví uvoľnený tón. Odborníci preto vyzývajú zdravotníkov k empatii a pacientov k dôslednému podávaniu sťažností, ak sa cítia zosmiešnení.
Lekár z fakultnej nemocnice si krátko pred zákrokom robil z pacienta žarty o amputácii a drogách. Ide o reálnu skúsenosť pacienta. „Je to prekročenie červenej čiary a porušenie etického kódexu,“ reagoval v podcaste na príbeh vedúci urgentného príjmu Fatrsík. Hoci v zákone podobné správanie detailne upravené nie je, podľa neho ide o jasný profesionálny prehrešok.
Marušáková z AOPP pripomína, že pacient je pri operácii v extrémne nerovnom postavení. „Leží vyzlečený, prikrytý iba plachtou a nemôže jednoducho vstať a odísť,“ zdôraznila. Vtipy počas takto citlivej chvíle považuje za neprijateľné, pretože stres a úzkosť môžu prerásť do agresie a potom je ťažké hovoriť, že pacient bol agresívny, keď najprv lekár prekročil hranicu.
Fatrsík uznáva, že existujú výnimky, ak si to pacient sám želá. Spomenul prípad silnejšieho muža, ktorý pred ortopedickou operáciou žartoval o svojej váhe a chirurg mu odľahčene odpovedal, že je „ako slon“. „Pacient nám po zákroku poslal ďakovný list a povedal, že mu to neprekážalo,“ opisuje urgentista, no dodáva: „Keby som bol na jeho mieste ja, neviem si to predstaviť“.
Ak však slová zdravotníka pacienta zraňujú, Marušáková odporúča podať formálnu sťažnosť. „Väčšina ľudí ju posiela priamo na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, pretože postup je tam jasne popísaný,“ vysvetľuje. Negatívna spätná väzba sa podľa nej šíri rýchlo a „pre takéhoto lekára môže byť v konečnom dôsledku aj likvidačná, pacienti sa mu budú vyhýbať oblúkom“.
Mohlo by vás zaujímať
Obaja odborníci sa zhodujú, že humor má v operácii miesto len vtedy, ak ho začína pacient a jasne dá najavo, že mu vyhovuje. Inak by lekári mali staviť na empatiu, ubezpečenie a profesionálnu komunikáciu.