Vyššie územné celky (VÚC) môžu dávať poskytovateľom zdravotnej starostlivosti pokuty za neoprávnený výber poplatkov. Dokazovanie toho, že je skutočne neoprávnený, je však tvrdší oriešok.
„Každý jeden podnet je potrebné skúmať individuálne, pričom VÚC môže uložiť pokutu poskytovateľovi iba právoplatným rozhodnutím vydaným v správnom konaní, ktoré vzhľadom na okolnosti jednotlivého prípadu nevyhnutne vyžaduje súčinnosť viacerých subjektov.
Na prvom mieste pacienta, následne poskytovateľa, zdravotných poisťovní, komôr, Národného centra zdravotníckych informácií a ďalších,“ povedala pre Zdravotnícky denník hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Lucia Forman.
Práva a povinnosti musia byť jasné
Vysvetlila, že v správnom konaní musí správny orgán uvedením konkrétnych skutočností podrobne zdôvodniť svoje rozhodnutie uložiť sankciu v určitej výške. Nestačí iba všeobecné konštatovanie protiprávnosti konania a rozsahu jeho následkov bez špecifikácie. Keďže proces spravidla trvá niekoľko mesiacov a v niektorých prípadoch aj rokov, mnohokrát sa stráca represívny aj preventívny význam uloženej sankcie.
V súčasnosti si poskytovatelia v cenníkoch svojvoľne určujú rôzne poplatky. Cenníky musia zaslať VÚC, avšak ide len o oznamovaciu povinnosť. Oprávnenosť výberu poplatku kraj kontroluje až na základe konkrétnych podnetov od občanov. Na júnovej prezentácii štúdie o poplatkoch v zdravotníctve predstaviteľ BSK povedal, že na výber poplatkov sa kraju sťažujú stovky ľudí ročne, no ten často nevie preukázať, že výber poplatku je neoprávnený, pretože na to nemá nástroje.
Pre zjednodušenie a zrýchlenie všetkých procesov týkajúcich sa podnetov v oblasti zdravotníctva by mala podľa zástupcov kraja v prvom rade prísť kvalitná právna úprava, ktorou sa dozorné a správne orgány pri svojej činnosti riadia.
Mohlo by vás zaujímať
„Vo vzťahu k poplatkom je to jednoznačná, presne definovaná a transparentná poplatková politika, v rámci ktorej všetky zúčastnené strany – pacient, poskytovateľ, poisťovňa aj štát – budú presne vedieť, aké sú ich práva a povinnosti. Aká zdravotná starostlivosť a služby s ňou súvisiace sú v akom štandarde hradené z verejného zdravotného poistenia, a čo predstavuje nadštandard, za ktorý poskytovatelia môžu účtovať poplatky či doplatky,“ spresnila Lucia Forman.
Podnety sú rôzne, riešenia komplikované
Podnety, s ktorými sa na VÚC obracajú obyvatelia kraja sú rôzne. Okrem vyberania poplatkov sa týkajú nesprávneho poskytovania zdravotnej starostlivosti, dlhých čakacích lehôt na vyšetrenia, poskytovania starostlivosti bez povolenia, nedodržiavania ordinačných hodín, nedostupnosti starostlivosti, údajného nevhodného či neetického správania lekárov alebo zdravotníckeho personálu, ale aj odmietnutia poskytnúť zdravotnú starostlivosť, nevydávania dokladov o zaplatení, odstúpení od dohôd o poskytovaní starostlivosti a iných vecí.
„Nie všetky podnety, hoc sa týkajú zdravotníctva, patria do pôsobnosti jedného orgánu. Často je jeden podnet rozdelený na viacero častí, ktorými sa zaoberajú viaceré orgány v rámci svojej zákonmi definovanej pôsobnosti,“ konštatovala hovorkyňa Bratislavského kraja.
Okrem VÚC majú v oblasti zdravotníctva dozornú a kontrolnú právomoc ministerstvo zdravotníctva, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva, príslušné stavovské komory, zdravotné poisťovne, ale parciálne napríklad aj Finančná správa alebo Slovenská obchodná inšpekcia. Závisí to od povahy podnetu.
V júni sa na BSK obrátil pacient s podnetom týkajúcim sa Nemocnice Bory, ktorá mala od neho a ďalších pacientov po prijatí na hospitalizáciu žiadať podpis zmluvy na úhradu tisíc eur. Podľa zmlúv si mali objednať nemedicínske služby súvisiace s hospitalizáciou. Nemocnica Bory v reakcii deklarovala, že sa dopláca len za nadštandardné doplnkové služby. Lucia Forman uviedla, že podnet už nie je aktuálny, lebo podávateľ ho stiahol.