Na ministerstve zdravotníctva sa realizuje predražený tender o vyše 80 miliónov eur, ktorý je navyše šitý pre jednu firmu. V pondelok na to upozornili predseda strany Sloboda a solidarita (SaS) Branislav Gröhling a expert SaS na zdravotníctvo Tomáš Szalay.

Ide o tender na prevádzkovanie vrtuľníkovej záchrannej služby na ďalších šesť rokov. Tender je spustený približne mesiac a žiadosti je možné podávať len do piatku 27. júna. Poslanci avizovali, že podajú podnet na Úrad pre verejné obstarávanie a Protimonopolný úrad. Ministra zdravotníctva Kamila Šaška (Hlas-SD) vyzvali, aby tender zrušil a vyhlásil nový.

„Podmienky výberového konania sú nastavené tak, aby vopred vylúčili všetkých potenciálnych konkurentov momentálneho poskytovateľa – Air Transport Europe (ATE), vrátane tých, ktorí by službu dokázali poskytovať lacnejšie a kvalitnejšie,“ vyhlásil Tomáš Szalay. Objasnil, že osvedčenie leteckého prevádzkovateľa (AOC), ktoré oprávňuje vykonávať túto činnosť, je možné získať len na základe zmluvy s ministerstvom zdravotníctva. „Ale zmluvu dostanete až po tom, ako vyhráte tender. Podmienku vie splniť presne jedna firma, ktorá dnes vrtuľníky prevádzkuje,“ upozornil poslanec. Dalo by sa to podľa neho riešiť tým, že potenciálny prevádzkovateľ bude mať osvedčenie získané v zahraničí, podobne ako to pri takýchto súťažiach akceptujú v iných krajinách.

Zľava: Branislav Gröhling a Tomáš Szalay (Foto: prenos SaS)

Poukázal aj na to, že žiadateľ musí mať ešte pred súťažou zabezpečené zázemie – budovu či heliport, schválený na nočné lety. Opäť to podľa poslanca zvýhodňuje súčasného prevádzkovateľa ATE, keďže má zázemie už vybudované. „Každý ďalší by si to musel zazmluvniť, vybaviť, vybudovať a nie je možné, aby sa takáto podmienka spĺňala alternatívne, napríklad dočasným heliportom alebo predložením zmluvy so stavebným zámerom,“ poznamenal Szalay.

Považuje tiež za diskriminačné, že osvedčenie musí byť iba slovenské, pričom zahraničné certifikáty nie sú akceptované. Uchádzač zároveň musí dokladovať buď vlastníctvo vrtuľníka, alebo vinkulovať desať miliónov eur na každú zo siedmich staníc, čo je podľa Szalaya likvidačná podmienka pre každého iného než aktuálneho poskytovateľa.

Skritizoval aj krátku lehotu na predkladanie ponúk. Od vyhlásenia tendra do uzávierky majú záujemcovia len 32 dní, čo podľa Szalaya nestačí na zabezpečenie všetkých potrebných dokumentov. Žiadosť nie je možné priebežne dopĺňať ani využiť žiaden opravný prostriedok. Tvrdí, že ministerstvo zdravotníctva ani operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby, ktoré je formálnym vyhlasovateľom výberového konania, týmto postupom neprejavili záujem o reálnu súťaž.

Mohlo by vás zaujímať

Poslanci SaS preto vyzvali ministra zdravotníctva, aby súčasný tender zrušil a vypísal nový s cieľom nájsť najlepšieho a najefektívnejšieho poskytovateľa služby. Szalay tvrdí, že má informácie o iných záujemcoch. Navrhol, aby uchádzač mohol mať zahraničné osvedčenie či podmienku vybudovania zázemia spĺňať alternatívne uvedenými spôsobmi.

Zároveň poukázal na to, že monopolný poskytovateľ v súčasnosti prevádzkuje sedem staníc leteckej záchranky na celom Slovensku. Za prevádzkovanie len jednej z nich dostáva paušál 160 tisíc eur mesačne plus ďalšie peniaze za nalietané minúty. Za šesť rokov tak zarobí viac ako 80 miliónov. Poslanci SaS preto zhodnotili, že ide o ďalší dôkaz tvrdení Najvyššieho kontrolného úradu, že „slovenské zdravotníctvo je v zajatí súkromných poskytovateľov.“

O reakciu sme požiadali ministerstvo zdravotníctva.