Ministerstvo školstva predstavilo sériu krokov, ktoré majú zlepšiť bezpečie a psychickú pohodu v školách. Šéf rezortu Tomáš Drucker (Hlas-SD) pripomenul, že úlohou školstva je popri kvalitnom vzdelávaní vytvoriť prostredie, kde sa deti i pedagógovia cítia dobre a bezpečne, a preto je ochrana duševného zdravia a prevencia rizikového správania jednou z priorít ministerstva.

Rezort už spustil databázu preventívnych programov, obmedzil používanie mobilných telefónov na základných školách, aktualizoval smernicu na riešenie šikanovania a systematicky vzdeláva školských odborníkov. Súčasťou vládnej koncepcie boja proti radikalizácii a extrémizmu bude aj príspevok školstva v oblasti prevencie a vzdelávania.

Minuloročná iniciatíva ranných kruhov, v rámci ktorej sa žiaci pred vyučovaním krátko stretávajú s triednym učiteľom, sa ujala na približne dvoch tretinách škôl a prieskum ministerstva potvrdil výrazné zlepšenie atmosféry v triedach aj celkovej pohody detí. Nadväzujú na to nové praktické príručky, ktoré budú k dispozícii od nasledujúceho školského roka.

Prvý balík ponúkne viac než dvadsať aktivít na jednu vyučovaciu hodinu, rozdelených podľa vekových skupín a v súlade s kurikulárnou reformou. Učitelia v nich nájdu konkrétne scenáre, ako pomôcť deťom zvládať stres, rozvíjať psychickú odolnosť a budovať zdravé vzťahy.

Ďalšia príručka má podporiť spoluprácu s rodičmi na úrovniach informovania, budovania komunity a spolurozhodovania vrátane riešenia problémových situácií, pretože vzťah medzi školou a rodinou považuje rezort za kľúčový.

Mohlo by vás zaujímať

Pripravovaná novela školského zákona po prvý raz definuje pojem „ochrana duševného zdravia“ ako neoddeliteľnú súčasť výchovy a vzdelávania. Súčasne ministerstvo navrhuje, aby bol priestupkom napríklad útok na česť učiteľa, ublíženie na zdraví z nedbanlivosti, verejné zosmiešnenie či šírenie nepravdivých informácií a osobných údajov s cieľom spôsobiť ujmu.

Zodpovednosti sa však nevyhnú ani pedagogickí a odborní zamestnanci, ak opakovane neriešia vážne prejavy rizikového správania, porušia práva dieťaťa, objektivitu pri hodnotení alebo etický kódex. Postih hrozí aj rodičom, ktorí napriek opakovanému rizikovému správaniu dieťaťa odmietajú odbornú pomoc.

Od budúceho roka bude súčasťou spisu dieťaťa prehľad poskytnutých podporných opatrení, aby nová škola mohla okamžite zareagovať, a poradenské zariadenia budú školu informovať o správaní, ktoré môže ohroziť zdravie alebo bezpečnosť. Psychiatrické diagnózy zostanú dôverné a posúdenie rizika zostane na odborníkoch.