Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) začal registrovať podania na skupinu očných kliník iClinic od roku 2019, kedy boli tri. Síce o rok neskôr boli len dve, ale postupne začali pribúdať rýchlejšie. V roku 2021 ich už bolo 14, v roku 2022 ÚDZS evidoval 26 podaní a o rok neskôr rekordných 28. Vlani ich bolo šesť a v tomto roku nebola podaná žiadna žiadosť o prešetrenie. To znamená, že na sieť očných kliník iClinic zaznamenal úrad pre dohľad celkovo 79 podaní. Ako pre Zdravotnícky denník približuje Monika Beťková, hovorkyňa ÚDZS, úrad vyhodnotil 40 podaní ako neopodstatnených. Opodstatnených bolo podľa úradu 17 podaní.
V podcaste Zdravotníckeho denníka Perspektívy zdravia na množstvo podaní na očnú kliniku upozornil predseda ÚDZS Michal Palkovič. Keď úrad zistí pochybenie, môže ukladať pokuty a opatrenia, ktoré by mali budúcim pochybeniam zabrániť. Úrad však má v niektorých oblastiach zviazané ruky, preto žiada viac kompetencií. Upozornil však, že väčšina podaní, ktorých na ÚDZS pošlú pacienti ročne stovky, nakoniec skončí v koši, pretože sa ukáže, že nikto chybu neurobil a pacient bol na lekára či nemocnicu len nahnevaný. „Hnev pacientov je však často založený na nesprávnej komunikácii zdravotníckych pracovníkov,“ zdôraznil v podcaste Palkovič. Zdá sa však, že prípad kliniky iClinic je iný.
Podané bolo aj trestné oznámenie
Ďalšou kategóriou podaní na iClinic sú podľa ÚDZS opodstatnené podania s porušením vo vedení zdravotnej dokumentácie, tých úrad eviduje 12 a porušení len vo vedení zdravotnej dokumentácie eviduje v siedmich prípadoch. V riešení sú ešte tri podania.
O závažných zisteniach a výsledkoch opodstatnených dohľadov nad správnym poskytovaním zdravotnej starostlivosti u poskytovateľa iClinic plus, vrátane spoločností Medical Investments Consulting Group, Medical Investments Consulting a Cornea-SK (spoločnosti, ktoré prevádzkujú ďalšie zariadenia, ale majú rovnakého konateľa – pozn. redakcie), úrad informoval verejnosť už v roku 2022. „Úrad sa v záujme ochrany súčasných aj potenciálnych pacientov tohto poskytovateľa rozhodol spustiť aj eskalačný mechanizmus. Úrad má možnosť pozastaviť činnosť jednotlivým zdravotníckym pracovníkom na dobu maximálne 12 mesiacov. Keďže však úrad nemá kompetenciu pozastaviť pôsobenie právnickým osobám v rámci skupiny iClinic, o svojich závažných zisteniach informoval ministra zdravotníctva a požiadal ho, aby príslušné útvary ministerstva konali,“ uviedol vtedy ÚDZS.
Úrad pre dohľad dokonca podal vo februári 2023 trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. Ten sa mal dopustiť ublíženia na zdraví, falšovania a vyhotovenia nepravdivej zdravotnej dokumentácie, ako aj podvodu. „Trestné oznámenie je založené na zisteniach z kontroly skupiny očných kliník iClinic, ktorú úrad vykonal na základe podnetov verejnosti,“ vysvetlil vtedy ÚDZS.
iClinic tvrdí, že ide o cielený útok
„Konateľ spoločnosti Ivo Ďurkovič podal voči všetkým vzneseným obvineniam sťažnosti, keďže ich považuje za účelové a nepodložené. V niektorých prípadoch mu sú kladené za vinu skutočnosti, pri ktorých sa preukázateľne fyzicky vôbec nenachádzal. Keďže ide o prípravné konanie, ktoré je zo zákona neverejné, rešpektujeme zásadu mlčanlivosti,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré Zdravotníckemu denníku poskytlo marketingové oddelenie očnej kliniky iClinic
Marketingové oddelenie sa vyjadrilo, že situáciu vníma ako cielený a koordinovaný útok na očnú kliniku iClinic a jej odborníkov. Túto domnienku podľa neho posilňuje aj fakt, že medzi obvinenými sú špičkoví a všeobecne rešpektovaní odborníci ako Vladimír Krásnik, prednosta Kliniky oftalmológie Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Univerzitnej nemocnice Bratislava, a Jela Valášková, primárka tejto kliniky. „Je absurdné myslieť si, že títo lekári by vykonávali svoju odbornú činnosť odlišne v štátnych a súkromných zariadeniach. Každý lekár je povinný postupovať podľa najnovších odborných poznatkov a odporúčaní – a to bez ohľadu na typ zariadenia, kde pracuje,“ poznamenáva oddelenie.
Mohlo by vás zaujímať
Upozorňuje aj na skutočnosť, že samotný ÚDZS z neznámeho dôvodu vytvoril pojem „skupina očných kliník iClinic“, pod ktorý administratívne zaradil samostatne fungujúce právne subjekty – iClinic plus, s.r.o., ktorý je jedinou spoločnosťou prevádzkujúcou očnú kliniku iClinic, a ďalšie spoločnosti ako Medical Investments Consulting Group, Medical Investments Consulting a Cornea-SK, prevádzkujúce iné zariadenia. „Tieto spoločnosti prevádzkujú odlišné zariadenia a ich právna a prevádzková činnosť nie je nijako navzájom previazaná. Napriek tomu ÚDZS zaraďuje všetky podnety smerujúce na ktorúkoľvek z týchto spoločností pod zjednocujúci názov „skupina očných kliník iClinic“,“ poznamenáva marketingové oddelenie iClinic.
Dodáva, že takýmto spôsobom dochádza k tzv. „násobeniu“ podnetov, a teda k umelému navyšovaniu ich počtu. „ÚDZS následne pri žiadostiach novinárov poskytuje údaje o celkovom počte podaní na „skupinu iClinic“, hoci ide o viacnásobné hlásenia tej istej veci. Tí často ani nezisťujú, ako bol daný podnet vyhodnotený, a verejnosti tak zostáva len ničím nekorigovaný počet, ktorý evokuje, že ide o závažné systémové pochybenia. V skutočnosti sa však v drvivej väčšine prípadoch jednalo len o formálne nedostatky, napríklad v dokumentácii, ktoré nemali vplyv na výsledok zdravotného výkonu,“ uzatvára marketingové oddelenie.
Uprednostnenie ukladania nápravných opatrení
„Zatiaľ úrad pre dohľad uložil skupine očných kliník iClinic pokuty v celkovej výške 27 950 eur za nesprávne poskytnutie zdravotnej starostlivosti a za nesprávne vedenie zdravotnej dokumentácie,“ vysvetľuje Beťková. Úrad navyše iClinic uložil povinnosť prijať adekvátne opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a ich príčin. „Podľa zákona je dohliadaný subjekt povinný písomne informovať o prijatých opatreniach na odstránenie zistených nedostatkov, a to v lehote do 30 dní. Prijatím opatrení nie je dotknutá možnosť úradu uložiť sankciu. Úrad plnenie prijatých nápravných opatrení kontroluje,“ dodáva hovorkyňa ÚDZS.
Zdôrazňuje, že prioritou úradu je viesť poskytovateľov k správnym liečebným postupom a k udržateľnému prístupu k pacientom. „ÚDZS preto pred finančným postihom uprednostňuje ukladanie nápravných opatrení, aby sa prechádzalo opakovaniu chýb,“ hovorí Beťková.
Ak ÚDZS pri výkone dohľadu zistí, že zdravotná starostlivosť nebola poskytnutá správne alebo ak je marený výkon dohľadu, podľa závažnosti zistených nedostatkov a ich následkov môže uložiť poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti pokutu alebo zákaz výkonu zdravotníckeho povolania najviac na jeden rok. „Ak poskytovateľom zdravotnej starostlivosti je právnická osoba, zákaz výkonu zdravotníckeho povolania môže uložiť jej odbornému zástupcovi,“ približuje hovorkyňa ÚDZS.
Úrad môže uložiť poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti pokutu až do výšky 3 319 eur, ak ide o fyzickú osobu, ale ak ide o právnickú osobu, tak pokuta môže dosiahnuť až 9 958 eur. Súčasne s uložením pokuty môže úrad ukladať aj opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov.
Klesol počet opodstatnených podaní
Ako už Zdravotnícky denník informoval, počas minulého roka úrad riešil celkovo 2 152 podaní týkajúcich sa poskytovania zdravotnej starostlivosti. Z nich bolo v roku 2024 ukončených 1 584 podaní, teda vyše 73 percent. Zvyšné sú stále v riešení. ÚDZS však upozorňuje, že kleslo percento opodstatnených podaní a viac z nich je riešených nie výkonom dohľadu, ale len písomnou odpoveďou. Aj pri prešetrovaní sa veľa podnetov ukáže ako neopodstatnených. Dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti ÚDZS minulý rok vykonával 670-krát. „V roku 2024 úrad v rámci výkonov dohľadu na diaľku alebo na mieste vyhodnotil 103 podaní ako opodstatnených, 554 podaní ako neopodstatnených a 13 podaní odložil ad acta,“ konštatuje správa o činnosti.
„V roku 2024 klesol počet opodstatnených podaní na historické minimum od roku 2014,“ uviedol ďalej ÚDZS. Zníženie počtu podaní riešených výkonom dohľadu pripisuje aj tomu, že podnety ľudia podávajú neskoro. Po zmene zákona o zdravotných poisťovniach a dohľade nad zdravotnou starostlivosťou úrad podnet odmietne, „ak obdobie, v ktorom malo dôjsť k porušeniu práva alebo právom chráneného záujmu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, je viac ako päť rokov od doručenia podnetu úradu.“ Tiež je možné predpokladať, že v niektorých prípadoch sa podávateľom podnetov, teda pacientom alebo ich blízkym, medzičasom podarilo vyriešiť ich nespokojnosť s vedením poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. ÚDZS tiež pripomína existenciu portálu podnetov, ktorý zabezpečuje lepšiu informovanosť podávateľov o možnostiach vybavenia ich nespokojnosti.
V opodstatnených podaniach ukončených k 31. decembru 2024 bolo najčastejšie zistené pochybenie v odboroch vnútorné lekárstvo (takmer 13 percent), oftalmológia a stomatológia (10 percent). Minulý rok ústredie úradu prešetrovalo 72 podaní v druhostupňovom konaní, a to v prípadoch, keď sa podávatelia domnievali, že pobočka úradu podanie neprešetrila správne a žiadali o opätovné prešetrenie.
ÚDZS minulý rok uložil 76 pokút za porušenie povinností pri poskytovaní zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti, vedení zdravotnej dokumentácie a za porušenie povinností prevádzkovateľov ambulancií záchrannej zdravotnej služby. Tieto sankcie poskytovateľom zdravotnej starostlivosti dosiahli spolu 65 300 eur. V ďalších 35 prípadoch úrad nariadil opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a ich príčin.