Niektoré životné situácie, pri ktorých musia ľudia aktívne žiadať úrady napríklad o dávky, sa majú po novom riešiť elektronicky. Ministerstvo práce pod vedením Erika Tomáša (Hlas-SD) pripravilo novelu zákona, ktorá by mala zaviesť nové digitálne služby v sociálnom poistení. Ľudia už o niektoré dávky nebudú musieť žiadať, ale úrady ich vyplatia automaticky. Informácie budú mať od lekárov či zamestnávateľov. Novinka by mala odbremeniť aj lekárov, ktorí v súčasnosti neraz musia potvrdzovať ten istý údaj na viacero papierových žiadostí o dávky. Návrh na svojom stredajšom rokovaní (7. mája) odklepla vláda.
Procesy súvisiace s poskytovaním dávok sociálneho poistenia by sa mali modernizovať a digitalizovať. Efektívnejšie by mali byť aj sprievodné administratívne úkony. Vyplýva to z návrhu novely zákona o sociálnom poistení z dielne rezortu práce, ktorý v stredu schválila vláda. Novelou by sa sčasti mal naplniť cieľ plánu obnovy, ktorý počíta so zavedením digitálnych riešení pre niektoré životné situácie. Dokopy by malo ísť o 16 životných situácií, no zákon o sociálnom poistení rieši len päť z nich. Ide napríklad o čerpanie tehotenských či materských dávok, ošetrovného, úrazovej renty či rôznych dôchodkových dávok.
Dávky sa vyplatia aj bez žiadosti
Rezort práce uvádza, že návrh zákona prináša zmeny, ktorých cieľom je výrazná modernizácia procesov pri vyplácaní dávok sociálneho poistenia a zefektívnenie sprievodnej administratívy. „Prioritou je čo najväčšia digitalizácia postupov, vychádzajúca aj z konzultácií s podnikateľským prostredím. Pri materskom a tehotenskom sa počíta so zavedením tzv. proaktívnych dávok, čo znamená, že by sa spracúvali a vyplácali výlučne elektronicky, bez podania žiadosti zo strany poistenky,“ spresňuje Tomášov rezort. Sociálna poisťovňa by tieto dávky vyplácala automaticky na základe údajov, ktoré jej poskytnú napríklad lekári alebo zamestnávatelia.
Navrhované opatrenia by mali občanom sprístupniť sociálne dávky podstatne rýchlejšie a jednoduchšie. Pri tzv. proaktívnych dávkach by sa dokonca úplne zrušila povinnosť podávať žiadosť. Aby sa to dosiahlo, musí Sociálna poisťovňa získať prístup k údajom, ktoré už evidujú iné inštitúcie. Informácie, ktoré dnes lekári vypĺňajú ručne na papierových formulároch, by sa po novom zapisovali priamo do systému eZdravie. Odtiaľ by sa automaticky prenášali do ďalších informačných systémov, čo by malo odbremeniť lekárov od administratívy a celý proces zrýchliť.
Ministerstvo tiež plánuje jednorazovo zistiť, akým spôsobom každému zamestnancovi chodí výplata, aby vedelo presne určiť, kam posielať sociálne dávky. Na tento účel bude potrebné získať buď poštovú adresu alebo číslo bankového účtu. Firmy budú musieť nahlásiť formu vyplácania mzdy všetkých ľudí, ktorých zamestnávali ešte predtým, ako novela nadobudne účinnosť. Pri nových pracovníkoch budú požadované údaje uvádzať už pri ich registrácii do povinného sociálneho poistenia prostredníctvom registračného listu. Sociálnej poisťovni sa tak informácia poskytne len raz – následnú aktualizáciu budú zamestnávatelia robiť len vtedy, ak zamestnanec neskôr zmení adresu či bankový účet.
Lekári budú mať menej byrokracie
Výlučne digitálne v súčasnosti potvrdzujú dočasnú pracovnú neschopnosť. Tento proces plne nahradil papierové tlačivá pri nemocenskom a úrazovom príplatku. Ostatné dávky sociálneho poistenia však ešte nie sú úplne preklopené do online režimu. Poistenka si momentálne vie elektronicky vybaviť len tehotenskú dávku, ide však len o online žiadosť. Pri všetkých ďalších dávkach musí človek najprv získať lekárom potvrdený formulár, ten naskenovať a odoslať prostredníctvom všeobecného elektronického podania, čo však nepredstavuje skutočné e‑podanie v pravom zmysle slova.
Úplné presunutie nemocenských dávok do online prostredia zatiaľ naráža na to, že pri väčšine žiadostí sú rozhodujúce údaje, ktoré musí dodať lekár. Typickým príkladom je odhadovaný dátum pôrodu, vyžadovaný pri tehotenských a materských dávkach či pri ošetrovnom. Lekári pritom ten istý údaj opakovane vypĺňajú na rôzne papierové formuláre s tým, že rovnaké tlačivo následne obsahuje aj informácie, ktoré musí doplniť a potvrdiť aj zamestnávateľ.
Mohlo by vás zaujímať
Zamestnanec najprv odovzdá papierovú žiadosť o nemocenské svojmu zamestnávateľovi, ktorý ju musí potvrdiť. V praxi zamestnávatelia neraz vybavené tlačivo posielajú do Sociálnej poisťovne poštou alebo ho odovzdávajú osobne. Tento postup znamená vyššiu administratívnu záťaž aj náklady pre firmy. Hlavným dôvodom je, že Sociálna poisťovňa stále nemá vybudované úplné dátové prepojenia so všetkými spolupracujúcimi subjektmi, úradmi a inštitúciami.
Pripomienky boli akceptované
Do príprav nových digitálnych služieb má byť zapojené aj Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI). Vo svojej zásadnej pripomienke však NCZI odmieta, aby gynekológ zapisoval vybrané údaje do elektronickej tehotenskej knižky. „Tieto informácie sa majú vkladať priamo do elektronickej zdravotnej knižky pacienta, nie do tehotenskej knižky, a technické riešenie je zatiaľ len vo fáze vývoja. Preto navrhujeme dané ustanovenie vypustiť,“ konštatuje dátová autorita. Ministerstvo práce túto pripomienku akceptovalo.
Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) v zásadnej pripomienke uvádza, že pri elektronickom zápise potreby dlhodobého ošetrovania indikujúcim lekárom považuje za vecne nesprávne, medicínsky aj právne neprípustné, aby pacient alebo jeho príbuzní museli chodiť k inému lekárovi, ručne prepisovať údaje z papierových formulárov do elektronickej podoby a administratívne vytvárať záznam namiesto pôvodného poskytovateľa. Lekár, ktorý potrebu ošetrenia stanoví, má podľa RÚZ túto informáciu vložiť priamo do národného zdravotníckeho informačného systému. Ďalší poskytovateľ si potom môže záznam bez problémov elektronicky prevziať a pokračovať v ňom.
Ministerstvo práce túto pripomienku čiastočne akceptovalo. „V príslušných odsekoch je uvedené, že indikujúci lekár potvrdí v elektronickom zdravotnom zázname potrebu osobnej starostlivosti. Požiadavka vyplývajúca z pripomienky je zabezpečená legislatívnou technikou – povinnosť vytvoriť záznam v systéme elektronického zdravotníctva sa vzťahuje na lekárov indikujúcich potrebu dlhodobej starostlivosti,“ uvádza ministerstvo práce v odpovedi na pripomienku.
Rezort práce počíta aj s negatívnymi vplyvmi na rozpočet verejnej správy. Sociálnu poisťovňu a NCZI by mali novinky stáť dokopy 6,7 milióna eur len v tomto roku. V ďalších rokoch by mali náklady klesať, v roku 2028 na úroveň 185 347 eur. Sociálna poisťovňa a NCZI totiž budú musieť upraviť informačné systémy. Vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy by mali byť čiastočne kryté z plánu obnovy. V tomto roku by mal pokryť celú predpokladanú sumu.