Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDSZ) minulý rok uložil 76 pokút za porušenie povinností pri poskytovaní zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti, vedení zdravotnej dokumentácie a za porušenie povinností prevádzkovateľov ambulancií záchrannej zdravotnej služby. Tieto sankcie poskytovateľom zdravotnej starostlivosti dosiahli spolu 65 300 eur.

V ďalších 35 prípadoch úrad nariadil opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a ich príčin. Vyplýva to zo Správy o činnosti ÚDZS za rok 2024, ktorú vláda vzala na vedomie na svojom stredajšom rokovaní.

Za porušenie ustanovení zákona o záchrannej zdravotnej službe (ZZS) minulý rok uložili pobočky úradu ako prvostupňové správne orgány 27 pokút prevádzkovateľom ZZS. Spolu boli vo výške 3 550 eur. Druhostupňový správny orgán riešil jedno z týchto konaní. „Vo všetkých prípadoch bol skutok spáchaný nedodržaním zákonnej povinnosti zabezpečiť výjazd ambulancie bezodkladne, najneskôr do dvoch minút od prijatia pokynu koordinačného strediska alebo operačného strediska záchrannej zdravotnej služby na zásah,“ priblížil úrad pre dohľad.

Najviac chýb bolo u internistov

Počas minulého roka úrad riešil celkovo 2 152 podaní týkajúcich sa poskytovania zdravotnej starostlivosti. Z nich bolo v roku 2024 ukončených 1 584 podaní, teda vyše 73 percent. Zvyšné sú stále v riešení. ÚDZS však upozorňuje, že kleslo percento opodstatnených podaní a viac z nich je riešených nie výkonom dohľadu, ale len písomnou odpoveďou. Aj pri prešetrovaní sa veľa podnetov ukáže ako neopodstatnených. Dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti ÚDZS minulý rok vykonával 670-krát. „V roku 2024 úrad v rámci výkonov dohľadu na diaľku alebo na mieste vyhodnotil 103 podaní ako opodstatnených, 554 podaní ako neopodstatnených a 13 podaní odložil ad acta,“ konštatuje správa o činnosti.

„V roku 2024 klesol počet opodstatnených podaní na historické minimum od roku 2014,“ uviedol ďalej ÚDZS. Zníženie počtu podaní riešených výkonom dohľadu pripisuje aj tomu, že podnety ľudia podávajú neskoro. Po zmene zákona o zdravotných poisťovniach a dohľade nad zdravotnou starostlivosťou úrad podnet odmietne, „ak obdobie, v ktorom malo dôjsť k porušeniu práva alebo právom chráneného záujmu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, je viac ako päť rokov od doručenia podnetu úradu.“ Tiež je možné predpokladať, že v niektorých prípadoch sa podávateľom podnetov, teda pacientom alebo ich blízkym, medzičasom podarilo vyriešiť ich nespokojnosť s vedením poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. ÚDZS tiež pripomína existenciu portálu podnetov, ktorý zabezpečuje lepšiu informovanosť podávateľov o možnostiach vybavenia ich nespokojnosti.

V opodstatnených podaniach ukončených k 31. decembru 2024 bolo najčastejšie zistené pochybenie v odboroch vnútorné lekárstvo (takmer 13 percent), oftalmológia a stomatológia (10 percent). Minulý rok ústredie úradu prešetrovalo 72 podaní v druhostupňovom konaní, a to v prípadoch, keď sa podávatelia domnievali, že pobočka úradu podanie neprešetrila správne a žiadali o opätovné prešetrenie.

Mohlo by vás zaujímať

Pacienti namietali, že poisťovňa im nepreplatila liečbu

ÚDZS v roku 2024 realizoval šesť aktivít v rámci štátneho dozoru a kontroly dodržiavania zákonných povinností prevádzkovateľov ambulancií záchrannej zdravotnej služby. Z toho vyhodnotil štyri kontroly ako neopodstatnené a dva prípady boli k 31. decembru v riešení.

Viacero poistencov sa na úrad obrátilo, pretože zdravotná poisťovňa im neuhradila liek alebo náklady na starostlivosť v cudzine. 27 týchto podaní bolo minulý rok ukončených a osem je v riešení. Najčastejšie išlo o odmietnutie úhrady lieku Voxzogo, ktorý nie je kategorizovaný a uhrádza sa len na výnimky. Používa sa na liečbu achondroplázie, teda abnormálneho rastu kostí, ktorý sa prejavuje malou postavou s disproporčne malými rukami a nohami, veľkou hlavou a charakteristickými črtami tváre. Viacero podaní sa týkalo aj odmietnutia úhrady lieku Keytruda, ktorý sa používa u onkologických pacientov.

Vo ôsmich prípadoch ÚDZS odporučil zamietnuť odvolanie poistenca a potvrdiť rozhodnutie poisťovne, v siedmych prípadoch zrušiť rozhodnutie poisťovne a vec jej vrátiť na nové prejednanie a rozhodnutie. V jednom prípade vydať súhlas s liečbou a v jednom prípade vyžiadať stanovisko od lekára, ktorý potvrdzoval žiadosť o úhradu.