Privátne značky dávno nie sú doménou len potravinových reťazcov, ale sú už pevnou súčasťou i sietí lekární. Ide predovšetkým o voľnopredajné lieky, vitamíny, minerály a kozmetické výrobky. Objavujú sa však aj lieky na predpis. Skupina Dr. Max totiž prevzala v roku 2023 farmaceutickú spoločnosť Medreg, ktorej portfólio zahŕňa predovšetkým lieky s výdajom na lekársky predpis.. „V súčasnosti teda ponúkame aj 50 liekov uvádzaných na trh pod touto značkou,“ vysvetľuje pre Zdravotnícky denník Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa siete lekární Dr.Max.
Ján Zošák, z odboru komunikácie distribučnej spoločnosti Unipharma pre Zdravotnícky denník hovorí, že pacienti a návštevníci lekární reagujú na produkty pozitívne. „Podľa našich informácií vyzdvihujú ich kvalitu, veľkosť balenia a aj cenu. Lekárnici vo vyše 600 Plus Lekárňach po celom Slovensku ich na základe vlastnej skúsenosti vedia porovnať s ostatnými podobnými produktmi,“ dodáva Zošák.
Ondrej Sukeľ, prezident Slovenskej lekárnickej komory (SLeK), sa však k prínosom produktov vlastných značiek v lekárňach vyjadruje skepticky. „Z hľadiska prínosu pre pacientov si niekedy kladiem otázku o význame stosedemnásteho vitamínu C a sedemdesiateho roztoku morskej vody, ale keďže žijeme v trhovom liberálnom prostredí, asi tieto otázky nie sú namieste,“ hovorí Sukeľ pre Zdravotnícky denník.
Čo týka kvality výrobkov vlastných značiek, prezident SLeK vysvetľuje, že tieto produkty možno rozdeliť do troch kategórií. Prvou sú podľa neho lieky, ktoré sú riadne registrované Štátnym ústavom pre kontrolu liečiv a teda sa na ne vzťahujú rovnako prísne podmienky, ako na lieky akýchkoľvek iných výrobcov či držiteľov registrácie. Druhou sú zdravotnícke pomôcky. „Uvádzanie zdravotníckych pomôcok na trh musí podobne ako u liekov spĺňať kritéria európskej legislatívy a teda všetky zdravotnícke pomôcky akýchkoľvek značiek sú v tomto kontexte porovnateľné. A čo sa týka doplnkov výživy a kozmetiky, tak dohľad nad týmto trhom vykonáva Úrad verejného zdravotníctva a teda aj tieto produkty musia spĺňať legislatívne požiadavky na bezpečnosť a kvalitu produktu,“ pripomína šéf lekárnickej komory.
Voľnopredajné lieky i kozmetické výrobky
V produktovej rade vlastnej značky s rovnomenným názvom Plus Lekáreň je aktuálne 131 produktov. Ide o výživové doplnky, doplnky stravy a zdravotnícke pomôcky označené touto značkou. „Ročne pribúda okolo 20 noviniek, niektoré zavádzame na základe dopytu z lekární, prípadne priamo od pacientov,“ hovorí Ján Zošák. Dodáva, že vo vlastnej značke produktov je iba voľnopredajný sortiment.
V sieti lekární BENU sú v ich portfóliu štyri privátne značky, ktoré majú spolu cez 290 produktov. „Pokiaľ ide o rozširovanie už existujúceho brandu, teda privátnej značky, tam uvádzame v priemere tri produkty mesačne. V prípade, že uvádzame na trh novú privátnu značku, tam to trvá dlhšie,“ poznamenáva pre Zdravotnícky denník Miroslava Liptáková, hovorkyňa distribučnej spoločnosti PHOENIX Zdravotnícke zásobovanie a siete lekární BENU Slovensko.
Mohlo by vás zaujímať
V sieti lekární Dr.Max v kategórii voľnopredajného sortimentu ide o viac ako 560 produktov, ktoré sú aktuálne prezentované pod šiestimi rôznymi značkami. Najväčšiu časť, zhruba tretinu portfólia, predstavujú výživové doplnky, ako sú vitamíny, minerály a iné podobné výrobky.
„Druhou najväčšou skupinou, ktorá tvorí asi štvrtinu portfólia, sú kozmetické výrobky – od základných výrobkov ako napríklad tekutý púder, cez opaľovacie prípravky, až po anti-age dermokozmetiku. Pokiaľ ide o voľnopredajné lieky, pod značkou Dr. Max ich v súčasnosti ponúkame 27. Patria sem napríklad lieky na tlmenie bolesti a horúčky, uvoľnenie upchatého nosa, či pastilky do hrdla,“ vypočítava hovorkyňa siete lekární Dr.Max. Zvyšok voľnopredajného portfólia tvorí mix rôznych produktov od zdravotníckych pomôcok (teplomer, tlakomer, náplasti a podobne) až po bežný spotrebný tovar ako napríklad zubné kefky či detské plienky. Sieť Dr.Max už ponúka aj spomínané lieky na predpis.
„Portfólio priebežne rozširujeme o nové produkty naprieč všetkými produktovými kategóriami. Využívame pri tom synergický efekt v rámci skupiny Dr. Max. Vďaka spoločnému nákupu pre približne 3 000 lekární v šiestich krajinách má každý z lokálnych trhov Dr. Max možnosť získať prístup k produktom v cene a kvalite, ktoré by na lokálnej úrovni nebolo možné zabezpečiť. Len v tomto roku plánujeme naše portfólio rozšíriť o viac ako 40 produktov,“ dodáva Kirchnerová.
Ceny sú v priemere o 12 percent nižšie
Hovorca spoločnosti Unipharma tvrdí, že každý výrobok pod privátnou značkou je originálny a má svoje charakteristické vlastnosti. „Snažíme sa o to, aby tieto výrobky vedeli konkurovať ostatným. Naším cieľom nie je robiť lacnejšie produkty, ale kvalitné produkty, cenu nastavujeme podľa trhu,“ vysvetľuje. Dodáva však, že ceny sú nastavené iba ako odporúčané a konečnú cenu produktu nastavuje farmaceut v konkrétnej lekárni.
Kirchnerová zdôrazňuje, že nikdy nevnucujú pacientom a zákazníkom produkty vlastnej značky ako jediné možné a správne riešenie. „Ak konkrétny zákazník preferuje nákup značkového výrobku, jeho rozhodnutie sa nesnažíme zmeniť,“ vysvetľuje hovorkyňa siete Dr.Max.
Vo všeobecnosti podľa nej platí, že akceptácia produktov vlastných značiek je z roka na rok väčšia. „Domnievame sa, že je to spôsobené jednak časovým faktorom, čím dlhšie sú vlastné značky v ponuke, tým viac si na ne zákazníci zvyknú, a tiež neustálym rozširovaním portfólia,“ hovorí Kirchnerová.
Tvrdí, že pacientom a zákazníkom ponúkajú aj produkty tretích strán, teda značkové produkty. „Rozsah ponuky sa v rámci jednotlivých produktových kategórií môže líšiť. Drobné rozdiely v sortimente sa môžu objaviť aj medzi lekárňami navzájom. Na šírku ponúkaného sortimentu totiž, pochopiteľne, vplývajú aj faktory ako lokalita a veľkosť lekárne,“ pripomína hovorkyňa siete Dr.Max. Konštatuje, že bežné ceny sú oproti tzv. značkovým výrobkom nižšie v priemere o 12 percent.
Zástupcovia všetkých lekárenských sietí zhodne tvrdia, že predaj výrobkov pod vlastnou značkou každoročne rastie. „Na základe našich doterajších skúseností vnímame budúcnosť produktov vlastných značiek v lekárňach pozitívne. Očakávame kontinuálny rast záujmu zákazníkov o nákup produktov našich značiek. Perspektívu pre ďalšie rozširovanie portfólia vidíme najmä v zavádzaní nových produktových radov pre špecializované segmenty zákazníkov ako sú napríklad aktívne športujúci klienti alebo zákazníci vyhľadávajúci prémiové produkty,“ uzatvára hovorkyňa siete Dr.Max.