Jediná zdravotná poisťovňa, ktorá tento rok zaznamenala prírastok poistencov, je Dôvera. Konkrétne ich pribudlo takmer 37-tisíc. Konštatuje to Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vo svojom prehľade. Najviac poistencov, vyše 32-tisíc, stratila štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP). Zdravotná poisťovňa Union vykázala čistý úbytok takmer 5-tisíc poistencov.
O prepoisťovaní hovoril Zdravotnícky denník v podcaste Perspektívy zdravia s poslancom Marekom Krajčím (Slovensko) a riaditeľom poisťovne Dôvera Martinom Kultanom. K téme sme oslovili aj ďalšie zdravotné poisťovne. Slovenská legislatíva umožňuje zmeniť zdravotnú poisťovňu každý rok.
Ako bojujú o poistenca?
Zuzana Žiaková z Oddelenia komunikácie VšZP uviedla, že výber zdravotnej poisťovne musí byť veľmi zodpovedné rozhodnutie. „Sila poisťovne spočíva predovšetkým v jej schopnosti postarať sa o poistenca v prípade zdravotných ťažkostí, a to aj v prípade veľmi vážnych diagnóz, a zabezpečiť mu dostupnú liečbu. Pri výbere zdravotnej poisťovne by preto mali poistenci zvažovať nielen finančné príspevky či zľavy, ktoré zdravotná poisťovňa ponúka, ale predovšetkým rozsah zdravotnej starostlivosti a jej dostupnosť,“ tvrdí Žiaková. Cieľom VšZP je podľa nej najmä starať sa o svojich poistencov a zabezpečovať im dostupnú a kvalitnú zdravotnú starostlivosť, nie o nich súťažiť. „VšZP má aktuálne zazmluvnených viac ako 11-tisíc poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Poisťovňa dlhodobo vynakladá viac ako 97 percent svojich príjmov na zdravotnú starostlivosť, čo je najviac zo všetkých zdravotných poisťovní, a zároveň vynakladá najviac prostriedkov na jedného poistenca a dokáže sa postarať aj o pacientov s finančne najnáročnejšími diagnózami,“ hovorí zástupkyňa štátnej poisťovne.
Aj vo VšZP si však uvedomujú dôležitosť udržania atraktivity a aktuálnosti na trhu zdravotného poistenia, preto sa snažia skvalitňovať služby, elektronizáciu, rozširovať vernostný program aj sieť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Informovali o viacerých benefitoch a finančných príspevkoch pre poistenca, ktoré poisťovňa podmieňuje absolvovaním preventívnych prehliadok u všeobecného lekára, urológa a gynekológa.
Hovorkyňa zdravotnej poisťovne Union Kristína Baluchová pre Zdravotnícky denník povedala, že Union sa od začiatku snaží na Slovensku uvádzať do praxe skúsenosti z vyspelého holandského zdravotníctva, v ktorom desiatky rokov pôsobí ich materská spoločnosť Achmea. „Boli sme prví, ktorí priniesli poistencom rôzne benefity, razíme princípy transparentného podnikania a našim poistencom prinášame vysokokvalitné služby, medzi ktoré patrí i pomoc s hľadaním lekárov či efektívna komunikácia prostredníctvom zákazníckeho centra, online pobočky či modernej aplikácie,“ hovorí. Tiež uviedla príklady rôznych benefitov, ktoré poisťovňa ponúka.
Špecifiká štátnej poisťovne
Poslanec Marek Krajčí v podcaste povedal, že odchod poistencov zo štátnej VšZP do súkromných poisťovní ovplyvňuje marketingová kampaň. Ako pripomína, kým VšZP musí robiť marketingovú kampaň cez verejné obstarávanie, súkromník to môže robiť podľa seba. Preto štátna poisťovňa podľa neho ťahá za kratší koniec. Generálny riaditeľ Dôvery Martin Kultan mu oponoval, že súkromné firmy majú vlastníkov, ktorí si spravia poriadok, keď manažment niečo zle obstará. „V minulosti bol taký mýtus, že pacient nie je klient. Som rád, že v zdravotníctve sa to začína vnímať smerom k tomu, že je to klient, ktorému máme poskytovať nejakú službu,“ povedal riaditeľ Dôvery.
Zuzana Žiaková z VšZP potvrdila, že pre štátnu poisťovňu platia odlišné legislatívne rámce ako pre súkromné zdravotné poisťovne. „Jedným z nich je povinnosť realizovať verejné obstarávania, respektíve dodržiavať všetky zákonné predpisy pre zabezpečenie transparentnosti a efektívneho využitia verejných zdrojov. Tento proces má svoje špecifiká, ale umožňuje aj verejnej inštitúcii spolupracovať s odborníkmi na rôzne aspekty a prinášať poistencovi informácie o zdravotnej starostlivosti, službách, produktoch a benefitoch, ktoré VšZP ponúka,“ hovorí. Dodala, že marketingová komunikácia poisťovne sa zameriava na osvetu a podporu v starostlivosti o zdravie a v konečnom dôsledku podporu verejného zdravia. „VšZP dlhodobo podporuje tému prevencie a zdravého životného štýlu. Je to kľúčový faktor pre udržateľnosť zdravotného systému,“ priblížila Žiaková.
Mohlo by vás zaujímať
Napriek poklesu poistencov hodnotí uplynulú prepoisťovaciu kampaň ako úspešnú. „V náročných podmienkach sa nám podarilo dosiahnuť lepšie výsledky, než boli prognózy. Našim cieľom bolo stabilizovať poistný kmeň. Napriek tomu, že došlo k určitému poklesu počtu poistencov, dosiahli sme o 34 percent lepší výsledok ako v roku 2023. Počet odchádzajúcich poistencov je o takmer 17-tisíc nižší v porovnaní s rokom 2023. To všetko napriek zásadne nižším výdavkom na akvizíciu,“ hovorí. Zástupcovia štátnej poisťovne to označujú za úspech, pretože tvrdia, že čelili negatívnej mediálnej kampani a bola im neprimerane pripisovaná zodpovednosť za zlý stav sektora. „Neustále sme boli pranierovaní pre ozdravný plán, ktorý nám nikdy nebol uložený,“ doplnili. Prieskumy podľa Žiakovej potvrdili, že dlhoroční klienti VšZP ju vnímajú ako dôveryhodnú značku, na ktorú sa môžu spoľahnúť. V roku 2025 zabezpečuje zdravotnú starostlivosť pre zhruba 54 percent populácie na Slovensku.
Rôzne podvody pri prepoisťovaní
Všetky zdravotné poisťovne potvrdili, že majú skúsenosti s nekalými praktikami pri prepoisťovaní. „V uplynulom roku počas prepoisťovacieho obdobia finanční agenti poistencov najčastejšie oslovovali e-mailom alebo osobne na sídliskách miest, na ulici či vo vlakoch. Súčasťou ich praktík bolo šírenie rôznych zavádzajúcich tvrdení, ktoré sa týkali poskytovania zdravotnej starostlivosti, finančnej kondície poisťovne či benefitov. Evidujeme tiež prípady zavádzania pri podpise prihlášky, keď poistencom títo agenti tvrdili, že ide napríklad o súťaž alebo len o anketu a poistenci netušili, že podpisujú zmenovú prihlášku,“ vysvetlila pre Zdravotnícky denník Žiaková z VšZP. Dodala, že sa objavili tiež prípady nátlaku, keď boli klienti nútení k okamžitému podpisu prihlášky. V prípade, že sa poistenec stal obeťou nekalého prepoisťovania, prípadne takéto podozrenie nadobudol, poisťovňa ho vyzýva, aby sa obrátil na najbližšiu pobočku a pracovníci mu pomôžu so späťvzatím prihlášky. Takéto nekalé praktiky však robia aj agenti štátnej poisťovne v snahe získať poistencov súkromných poisťovní. VšZP podľa Krajčího podobných prepoisťovacích agentov v minulosti nemala, čo sa nedávno zmenilo.
Kultan z Dôvery v podcaste priznal, že prípady nekalých praktík zo strany agentov zdravotných poisťovní eviduje vo svojich radoch aj Dôvera. Podľa jeho slov sú raritnejšie ako v minulosti, no poisťovňa sa ich snaží odhaľovať aj pomocou preventívnych opatrení. Kultan pripomenul, že pri nekalých praktikách zo strany agentov je poškodená aj samotná poisťovňa.
Baluchová z Unionu povedala, že zdravotná poisťovňa využíva pre spoluprácu pri nábore nových poistencov v zmysle platnej legislatívy dohody o pracovnej činnosti. „Union venuje veľkú pozornosť procesu nadväzovania spolupráce so zamestnancami na dohodu o pracovnej činnosti, rovnako ako ich tréningu s testom pred uzavretím dohody, ktorý zahŕňa aj znalosti etického kódexu a týkajúcej sa legislatívy. Proces náboru je monitorovaný prostredníctvom nastavených kritérií rizikových faktorov takzvaným semaforom kvality práce, vďaka ktorému Union zdravotná poisťovňa monitoruje kvalitu práce zamestnancov, ktorí vykonávajú nábor poistencov,“ priblížila, ako sa snažia predchádzať nekalým praktikám zo strany prepoisťovacích agentov.
O komplexné zhodnotenie témy prepoisťovania sme požiadali riaditeľku Asociácie zdravotných poisťovní Dajanu Petríkovú. Jej poznatkom sa budeme venovať v ďalšom článku.