Aj pacient je klient, zdravotnú poisťovňu si vyberá ako banku či operátora. Rozhoduje sa aj podľa dobrej skúsenosti. V podcaste Zdravotníckeho denníku Perspektívy zdravia to povedal generálny riaditeľ zdravotnej poisťovne Dôvera Martin Kultan. Člen parlamentného výboru pre zdravotníctvo za hnutie Slovensko Marek Krajčí však pripomenul, že pri nábore zohráva dôležitú úlohu aj marketingová kampaň poisťovní. V tomto smere však podľa neho ťahá za kratší koniec Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP), ktorá ju musí robiť cez verejné obstarávanie.

Slovenská legislatíva umožňuje zmeniť zdravotnú poisťovňu každý rok. Za posledné roky túto možnosť využilo mnoho poistencov, no tí odchádzajú hlavne zo štátnej VšZP do súkromných poisťovní. Krajčí v podcaste hovorí, že to do veľkej miery ovplyvňuje marketingová kampaň. Ako pripomína, kým VšZP musí robiť marketingovú kampaň cez verejné obstarávanie, súkromník to môže robiť podľa seba. „No tak jasné je, že bude štátna poisťovňa ťahať minimálne v tejto súťaži za kratší koniec. Tieto veci nie sú nastavené úplne správne a mali by byť predmetom diskusií,“ uvádza poslanec za hnutie Slovensko.

Kultan mu však oponuje, že súkromné firmy majú vlastníkov, ktorí si spravia poriadok, keď manažment niečo zle obstará. „Pri verejných a štátnych firmách však potrebujeme mať nejakú kontrolu vo forme verejného obstarávania. Môžeme sa sporiť o tom, či je správne alebo nesprávne. Ja si myslím, že niekedy robí viac škody ako osohu. Ale keď je niekde súkromný vlastník, ten si poriadok vo svojej firme spraví, pretože inak jeho vlastné investície budú na tom trpieť. Pri štátnom sektore je verejné obstarávanie kontrolný nástroj,“ tvrdí šéf Dôvery.

Poslanec však trvá na tom, že pri prestupe poistencov je dôležitý najmä marketing. Aj lepšia skúsenosť s poisťovňou je podľa jeho slov marketing. „Pretože vy sa snažíte vlastne vytvoriť nejaký pozitívny obraz o nejakej spoločnosti a potom jej dôverujete. Ale povedzme si úprimne, že ja nejaký veľký rozdiel medzi poisťovňami nevidím. Keby som som videl vo svojom reálnom živote nejaký dôvod, pre ktorý by som sa prepoistil, asi by som to spravil. Ale v skutočnosti som to reálne veľmi nevidel,“ tvrdí Krajčí.

Podľa Kultana však ani marketing nie je len „pozlátko, pod ktorým je niečo zhnité“. Od poisťovne by to podľa neho bolo prvoplánové, klient by to hneď zistil. „Ľudia nie sú hlúpi, neporovnávajú si len zdravotné poisťovne. Je to ako pri skúsenosti v banke, u telekomunikačného operátora či pri eshope. V minulosti bol taký mýtus, že pacient nie je klient. Som rád, že v zdravotníctve sa to začína vnímať smerom k tomu, že je to klient, ktorému máme poskytovať nejakú službu,“ hovorí riaditeľ Dôvery.

Mohlo by vás zaujímať

V minulosti sa pri nábore objavili aj prípady nekalých praktík zo strany agentov zdravotných poisťovní. Kultan priznáva, že podobné prípady eviduje vo svojich radoch aj Dôvera. Podľa jeho slov to bolo v minulosti horšie, no teraz ide o raritnejšie prípady. Poisťovňa sa ich snaží odhaľovať aj pomocou preventívnych opatrení. Kultan pripomenul, že pri nekalých praktikách zo strany agentov je poškodená aj samotná poisťovňa. Podľa Krajčího v minulosti podobných agentov VšZP nemala, čo sa nedávno zmenilo. No aj agenti štátnej poisťovne podľa jeho slov robili pri nábore nekalé praktiky.