Dlhodobo zakorenené stereotypy o „silných mužoch“, ktoré sa prenášajú z generácie na generáciu, môžu mať vážne následky. Celosvetová kampaň Movember každoročne upozorňuje na dôležitosť mužského zdravia, najmä v súvislosti s rakovinou prostaty a semenníkov.

Mnohí muži sa stále vyhýbajú preventívnym prehliadkam. Podľa psychologičky za to môže nielen nedostatok času, ale aj hlboko zakorenené spoločenské predsudky. ,,Muži sú často presvedčení, že musia byť silní a nemali by prejavovať slabosti. Lekárske prehliadky tak môžu vnímať ako prejav zraniteľnosti. Pracujúci muži navyše dávajú prednosť práci pred zdravím a menej sa zaujímajú o tému prevencie,“ vysvetľuje klinická psychologička Slávka Pecárová z Nemocnice Agel Levice.

Movember
Psychologička Slávka Pecárová (Foto: Agel)

A ako mužov motivovať? Významnú úlohu zohrávajú ženy – partnerky, matky či sestry. „Ženy zvyknú pripomínať aj zabezpečovať termíny vyšetrení a prehliadok mužom. Častejšie s nimi hovoria o zdraví, motivujú ich v starostlivosti o zdravie, pomáhajú znižovať obavy z vyšetrenia či výsledkov,“ hovorí Pecárová. Celosvetové kampane ako Movember, do ktorej sa aj tento rok zapojila aj levická nemocnica, majú podľa nej tiež efekt. „Takýto typ kampane zvyšuje povedomie mužov o problematike, môže ich motivovať a odstraňovať tabu,“ tvrdí psychologička.

Rozdiely v prístupe k prevencii vidieť aj medzi generáciami. „Mladších mužov viac ovplyvňujú sociálne siete a sú otvorenejší hovoriť o zdraví. Starší muži majú tendenciu vyhľadávať lekára až vtedy, keď je problém akútnejší. Majú väčšie obavy z vyšetrení a často je ich prioritou už spomínaná práca,“ konštatuje.

Prevencia však podľa nej má nezastupiteľný význam: „Treba sa zamerať na výhody a prínosy prevencie, uvedomiť si, že to je len raz za rok, a môže to pomôcť predĺžiť zdravie a život. Ide aj o zodpovednosť nielen voči sebe, ale aj svojej rodine, blízkym.“