Reforma záchrannej zdravotnej služby (ZZS) prinesie do sanitiek nový typ zdravotníckeho pracovníka – asistenta prepravy. Vláda jeho zavedenie schválila na svojom stredajšom rokovaní, no návrh vyvolal spor medzi ministerstvami. Kým rezort zdravotníctva hovorí o nevyhnutnom odľahčení systému, ministerstvá investícií a školstva upozorňujú na otázniky pri vzdelaní, bezpečnosti pacientov a primeranosti regulácie.

V záchrannej zdravotnej službe má pribudnúť nový typ pracovníka, asistent prepravy v ambulancii ZZS. Jeho zavedenie je súčasťou širšej reformy siete záchrannej zdravotnej služby, ktorú pripravilo ministerstvo zdravotníctva pod vedením Kamila Šaška z Hlasu-SD. Vláda fungovanie tejto novej pozície schválila na svojom stredajšom rokovaní.

Rezort zdravotníctva návrh predložil do pripomienkového konania ešte v polovici októbra. Nariadenie vlády nadväzuje na novelu zákona o záchrannej zdravotnej službe a má upraviť najmä kvalifikačné predpoklady pre asistentov prepravy. Ide o úplne nový zdravotnícky profil, ktorý doteraz v systéme neexistoval.

Obavy o bezpečnosť pacientov

Do pripomienkového konania sa zapojilo napríklad ministerstvo školstva vedené Tomášom Druckerom z Hlasu-SD. To žiada vykonať takzvaný test proporcionality, ktorý vyžaduje európska legislatíva pri regulácii povolaní. Test má posúdiť, či je zavedenie regulovaných požiadaviek na vzdelanie asistenta prepravy primerané a opodstatnené. Ministerstvo zdravotníctva túto pripomienku akceptovalo.

Navrhované nastavenie vzdelania sa však nepozdáva ministerstvu investícií, ktoré vedie Samuel Migaľ (bývalý člen Hlas-SD). Rezort upozorňuje, že na výkon tejto práce má postačovať stredoškolské vzdelanie s maturitou a približne štvormesačný akreditovaný kurz, čo podľa neho vyvoláva otázky o bezpečnosti pacientov.

Ministerstvo investícií v pripomienkach varuje, že asistenti prepravy majú byť vysielaní k menej naliehavým prípadom na základe rozhodnutia operačného strediska tiesňového volania. Zároveň však upozorňuje, že presnosť posúdenia zdravotného stavu pacienta cez telefón je len mierne nad 50 percentami, keďže bez fyzického vyšetrenia nie je možné spoľahlivo stanoviť diagnózu.

Mohlo by vás zaujímať

Rezort ide v kritike ešte ďalej a tvrdí, že po 350 hodinách vzdelávania môže ísť k pacientovi osoba, ktorá ešte niekoľko mesiacov predtým pracovala napríklad ako recepčná. Podľa ministerstva investícií existuje riziko, že asistent prepravy nemusí rozpoznať vážnosť zdravotného stavu pacienta, čo môže ohroziť jeho bezpečnosť.

Šaškov rezort to neakceptoval

Ministerstvo zdravotníctva túto pripomienku neakceptovalo. Trvá na tom, že zavedenie nového zdravotníckeho povolania je nevyhnutným krokom k stabilizácii systému ZZS. Tvrdí, že nové posádky s asistentom prepravy budú mať prísne vymedzené indikačné kritériá.

asistent prepravy
Ilustračné foto: ZZS Bratislava

Podľa rezortu dnes existuje veľké množstvo výjazdov, ktoré si nevyžadujú pokročilú zdravotnú starostlivosť, no realizujú ich posádky s kvalifikovanými záchranármi. Ide najmä o plánované transporty pacientov medzi nemocnicami, ktoré nie je možné zabezpečiť prostredníctvom dopravnej zdravotnej služby. Nový model má zabezpečiť efektívnejšie využitie personálu.

Ministerstvo zdravotníctva zároveň zdôrazňuje, že kvalifikovaní záchranári tak budú dostupnejší pre život ohrozujúce stavy, čo má zvýšiť celkovú bezpečnosť a funkčnosť systému. Zavedenie asistenta prepravy vníma ako systémové riešenie, nie ako oslabenie odbornej úrovne záchrannej zdravotnej služby.

Ministerstvo zdravotníctva tiež argumentuje, že odborná prax asistenta má tvoriť podstatnú časť vzdelávania. Z celkového rozsahu 350 hodín má najmenej 290 hodín predstavovať odborná prax, ktorá sa uskutoční priamo v ambulancii ZZS, na urgentnom príjme alebo na operačnom stredisku tiesňového volania. Súčasťou má byť aj výučba v simulovaných podmienkach.

Čo bude asistent prepravy robiť v praxi

Podrobné úlohy asistenta prepravy má definovať vyhláška, ktorú ministerstvo zdravotníctva predložilo do pripomienkovania v polovici septembra. Podľa nej bude asistent zabezpečovať starostlivosť o pacienta počas transportu s vopred určenou diagnózou stanovenou operačným strediskom alebo ošetrujúcim zdravotníckym pracovníkom.

Jeho úlohou bude získanie anamnézy od pacienta alebo svedkov udalosti, sledovanie a zaznamenávanie základných životných funkcií a komunikácia s operačným strediskom o priebehu prevozu. V prípade potreby musí byť pripravený poskytnúť prvú pomoc, zastaviť krvácanie, vykonať základnú resuscitáciu alebo použiť automatický externý defibrilátor.

Asistent prepravy bude zabezpečovať aj fyzický presun pacienta z miesta udalosti do sanitky a následne do zdravotníckeho zariadenia. Podľa vyhlášky sa môže v spolupráci s odborným tímom podieľať aj na transporte novorodencov. V teréne má spolupracovať s ostatnými záchrannými zložkami, pomáhať pri navigácii a udržiavať spojenie s operačným strediskom.

Na pokyn veliteľa zásahu môže asistovať aj pri vyslobodzovaní osôb. Ak pacient počas prepravy zomrie, asistent zabezpečí odovzdanie tela najbližšej nemocnici. Podľa pokynov lekára, záchranára alebo sestry môže vykonávať aj úkony spojené s kyslíkovou liečbou či starostlivosťou o pacienta so zdravotníckymi pomôckami.