Mnohí ľudia sa dočkali plánovanej zdravotnej starostlivosti. Na čakacích zoznamoch zdravotných poisťovní bolo v auguste menej ľudí ako vo februári.
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) zverejnil analýzu vývoja čakacích lehôt. Stav v auguste tohto roka porovnáva so stavom vo februári. Všetky tri zdravotné poisťovne mali k 31. augustu spolu 80 784 zaradených návrhov na plánovanú ústavnú a jednodňovú zdravotnú starostlivosť. Oproti februáru to predstavuje pokles počtu zaradených návrhov o 3,4 percenta.
Mnohí chcú ísť len k vybranému lekárovi
Z celkového počtu návrhov malo 47 377, teda viac ako polovica, stanovenú lehotu časovej dostupnosti (LČD). Ide o maximálnu povolenú čakaciu lehotu na konkrétny výkon, ktorú určuje vyhláška ministerstva zdravotníctva. Keď poskytovateľ ponúkne termín, ktorý túto lehotu prekračuje, pacient má nárok požadovať, aby mu zdravotná poisťovňa našla iného poskytovateľa, ktorý dokáže výkon zrealizovať v stanovenom časovom limite.
Čakacie lehoty sa uplatňujú pri plánovanej zdravotnej starostlivosti, nejde teda o zákroky pri život ohrozujúcich stavoch, kde by odklad znamenal fatálne zlyhanie systému. Poskytovateľ starostlivosti má možnosť vyhodnotiť stav pacienta ako akútny a zákrok vykonať ihneď.
Spolu vo všetkých poisťovniach bola LČD prekročená pri 14 107 návrhoch. Predstavuje to pokles o 20 percent oproti stavu vo februári tohto roka. Prehľad „čakačiek“ v jednotlivých poisťovniach nájdete v tabuľke:

Zaujímavé je podľa ÚDZS to, že až 90,9 percenta čakajúcich súhlasilo s prvotným predpokladaným dátumom poskytnutia plánovanej starostlivosti, ktorý prekračuje LČD. Naznačuje to, že už mali vybratých konkrétnych lekárov a boli ochotní čakať na uvoľnenie termínu u nich.
Na aké zákroky sa čaká najdlhšie a prečo?
K 31. augustu 2025 najviac poistencov čakalo na extrakciu a implantáciu šošovky (medián z počtu dní čakania je 101), totálnu endoprotézu kolenného kĺbu (349 dní), terapeutické podanie látok do oka (61 dní) a totálnu endoprotézu bedrového kĺbu (266 dní).
K tomu istému dátumu zdravotné poisťovne dokopy odmietnutli 27 162 doručených návrhov na plánovanú starostlivosť. Najviac z nich (73,5 percenta) preto, lebo nemocnica alebo poskytovateľ jednodňovej zdravotnej starostlivosti nedoplnil údaje v návrhu v zákonnej lehote. VšZP odmietla spolu 19 070 návrhov, Dôvera 5 983 návrhov a Union 2 109 návrhov.
Mohlo by vás zaujímať
V auguste bolo vyradených z evidencie poisťovní dvakrát toľko návrhov na plánovanú zdravotnú starostlivosť ako vo februári. Prevažne (z 85 percent) preto, lebo sa dočkali svojho zákroku. Mohlo sa ale stať tiež, že ich poisťovňa z nejakého dôvodu vyradila, najmä kvôli chýbajúcim údajom. Prípadne sa zákrok rozhodli neabsolvovať, absolvovali ho v zahraničí alebo počas čakania zomreli.
V lete tohto roka sme informovali, že Všeobecná zdravotná poisťovňa zverejnila svoju štatistiku „čakačiek“ s analýzou príčin prekročených lehôt. Tá ukázala, že v 32 percentách prípadoch bol dôvodom prekročenia maximálnej lehoty nedostatok personálu a v 27 percentách osobné dôvody pacientov. Napríklad aj preferencia konkrétneho lekára. Prekročenie čakacej lehoty z dôvodu limitu od poisťovne sa týkalo 8 percent návrhov.
Treba využívať technológie
Výsledky analýzy úradu pre dohľad ukázali, že vedenie zoznamov poistencov čakajúcich na plánovanú starostlivosť sa zlepšilo. To priamo vplýva na zabezpečenie dostupnosti tejto starostlivosti. ÚDZS tiež potvrdil, že vo všetkých troch zdravotných poisťovniach sa zvýšila miera transparentnosti systému. „Tým sa znižuje riziko diskriminácie alebo uprednostňovania pacientov,“ tvrdí úrad.
Naďalej odporúča podporovať digitalizáciu v oblasti zabezpečovania včasnej a účinnej liečby. Hlavným cieľom je podstatne zlepšiť zdravotný stav poistencov alebo zabrániť jeho zhoršeniu. Súčasne poisťovniam odporúča, aby po prekročení lehoty časovej dostupnosti intenzívnejšie informovali poistencov o možnostiach a spôsobe výberu „náhradného“ poskytovateľa, s ktorým má príslušná poisťovňa uzatvorenú zmluvu. Ak taký poskytovateľ nie je, tak má kpoisťovňa klienta informovať o možnostiach úhrady starostlivosti aj u nezmluvného poskytovateľa. Ten za určitých okolností môže byť aj v inom členskom štáte Európskej únie. ÚDZS zároveň volá po posilnení procesu spätnej väzby medzi zdravotnými poisťovňami a poskytovateľmi.