Telemedicína a inovatívne prístupy v zdravotníctve menia spôsob, akým lekári komunikujú s pacientmi a medzi sebou. Prezidentka Spoločnosti všeobecných lekárov Slovenska (SVLS) Monika Palušková a medicínsky riaditeľ siete nemocníc Agel Vladimír Dvorový v podcaste Zdravotníckeho denníka Perspektívy zdravia zdôrazňujú, že ochota využívať nové technológie nesúvisí s vekom, ale s nastavením a ochotou učiť sa. Obaja upozorňujú na riziká spojené so zhromažďovaním a ochranou zdravotných dát, ktoré sa môžu stať cenným nástrojom pre vedu a plánovanie zdravotníctva, no zároveň môžu byť zneužité. Hoci niektorí vnímajú telemedicínu ako dehumanizáciu, podľa odborníkov môže naopak pomôcť posilniť ľudský kontakt tým, že odstráni zbytočné bariéry a nechá viac priestoru pre skutočnú starostlivosť o pacienta.
Palušková zdôraznila, že rozdiel medzi mladšími a staršími lekármi sa v prístupe k inováciám neodvíja od veku. „Nie je to vec veku. Je to vec nastavenia a chuti,“ uviedla s tým, že v SVLS pracujú lekári od čerstvo atestovaných až po kolegov v dôchodkovom veku. Ako príklad spomenula lekárku vo veku 81 rokov, ktorá bez problémov ako jedna z prvých prešla na elektronické recepty a dodnes komunikuje s pacientmi telemedicínsky.
Dlhoročná snaha omladiť všeobecné lekárstvo podľa prezidentky priniesla výsledky – dnes je podľa Paluškovej ich spoločnosť najmladšou odbornou spoločnosťou na Slovensku. „Máme obrovský vekový diapazón, ale nezáleží na veku, nakoľko sú kolegovia nadchnutí pre nové technológie,“ dodala.
Dvorový k téme doplnil, že kľúčová je úcta medzi generáciami. „Mladí sú draví a chcú prinášať nové nápady, starší majú skúsenosti a zrelosť. Potrebujeme, aby si vedeli navzájom odovzdávať to najlepšie,“ povedal. Podľa neho nejde o rozdiely medzi vekovými skupinami, ale o ochotu snažiť sa a učiť, bez ohľadu na vek.
Bezpečnosť dát a riziko ich zneužitia
Jednou z kľúčových otázok je ochrana citlivých údajov. „Potrebujeme, aby celý reťazec získavania, prenosu, uskladnenia a spracovania dát bol bezpečný,“ zdôraznil Dvorový. Podľa neho nejde len o kybernetickú bezpečnosť, ale aj o legislatívu a etiku. Ako upozornil, nesmie sa stať, že by poisťovne alebo iné subjekty na základe dát odopierali ľuďom starostlivosť. Zdravotníctvo je podľa neho postavené na solidarite a tak to musí zostať.
Palušková pripomenula, že zdravotnícke dáta sú na čiernom trhu jednou z najcennejších komodít. Komerčné poisťovne by si ich podľa nej mohli kúpiť na to, aby sa v poistnom kmeni vyhli rizikovým pacientom, ktorí budú drahí. Zároveň však zdôraznila, že správne uchované a štruktúrované údaje môžu pomôcť vede a plánovaniu. „Budeme vedieť predikovať chorobnosť populácie, prispôsobiť diagnostiku aj liekovú politiku,“ vysvetlila.
Mohlo by vás zaujímať
Podľa Dvorového budú dáta kľúčové aj pre plánovanie zdravotníckych rozpočtov. „Hovoríme o miliardách eur, ktoré každoročne míňame. Musíme vedieť, na čo a kedy ich použiť,“ povedal. Zdravotné údaje tak podľa neho ovplyvnia nielen individuálnu liečbu, ale aj strategické rozhodovanie štátu.
Limity a budúcnosť telemedicíny
Podľa prezidentky SVLS limity telemedicíny neexistujú, ak sa správne nastavia procesy. „Záleží od nás, ako si nastavíme všetky procesy, ktoré vedú k elektronickej komunikácii,“ uviedla. Vidí v nej cestu k efektívnemu triedeniu pacientov na diaľku, sledovaniu biologických parametrov a k lepšej organizácii starostlivosti. „Ešte pred piatimi rokmi sme nevedeli, čo dokáže umelá inteligencia. Ani tu nie sú limity, budú tam, kde si ich my sami stanovíme,“ dodala.
Medicínsky riaditeľ z Agelu upozornil, že telemedicína má svoje indikácie a je potrebné presne stanoviť, kedy ju použiť. „Hlavným limitom je náš vzťah k technológiám a dôvera,“ vysvetlil. Podľa neho mnohí vnímajú telemedicínu ako dehumanizáciu, no jej cieľ je opačný – posilniť kontakt lekára a pacienta. „Chceme, aby zdravotník mal čas chytiť pacienta za ruku a nerobil zbytočné veci. Ľudský dotyk zostane nenahraditeľný,“ dodal.
Palušková súhlasí a zdôrazňuje, že telemedicína odstráni zbytočné medzičlánky, napríklad neustále telefonáty. „Lekár ani sestra nie sú telefonisti. Telemedicína umožní, aby sme pacienta ošetrili vtedy, keď to má význam, a nie len preto, že sa prišiel niečo opýtať,“ uzavrela.