Výberové konanie na záchranky vyvoláva nielen otázniky nad transparentnosťou, ale aj obavy medzi samotnými pracovníkmi. Poslanec NR SR za stranu KDH František Majerský v podcaste Perspektívy zdravia tvrdí, že systém každých šesť rokov vrhá záchranárov do neistoty a umožňuje korupčné praktiky. Riaditeľka odboru zdravotníctva Žilinského samosprávneho kraja Silvia Pekarčíková v podcaste upozorňuje na neetické praktiky pri prepisovaní zamestnancov a sanitiek medzi uchádzačmi. Obaja sa zhodujú, že komisie musia byť odbornejšie a ich rozhodovanie transparentné. Spoločným menovateľom kritiky je aj úloha samotného ministra zdravotníctva.

Pekarčíková pripomenula, že v minulosti sa v rámci výberových konaní pracovalo s ľuďmi a technikou spôsobom, ktorý považuje za neetický. Sanitky či zamestnanci nemocníc sa podľa nej stávali len predmetom formálnych prehlásení a preraďovania.

„Mali sme svojich zamestnancov, ktorí boli v nemocnici a pracovali na záchrankách. Zo dňa na deň si ich niekto pripísal čestným prehlásením, že budú jeho. Dokonca niektoré sanitky sme boli nútení predať. Našich ľudí len prezliekli do iného dresu,“ uviedla. Dodala, že chápe záchranárov, ktorí si chcú udržať prácu, no považuje tento postup za nefér.

Majerský upozornil, že záchranári zažívajú každých šesť rokov rovnakú neistotu. „Ľudia chodia do práce a nevedia, či ich nový poskytovateľ vôbec zoberie. Môžu prísť o prácu bez vlastnej viny,“ zdôraznil. Podľa neho ide o jedinečný jav v slovenskom zdravotníctve, ktorý nikde inde neexistuje. „To nie je výberové konanie, to je korupčné konanie. Tento spôsob umožňuje, aby sa tu diala korupcia,“ dodal.

Pekarčíková doplnila, že právna situácia zamestnancov je komplikovanejšia, než sa na prvý pohľad zdá. „Ak by sme sa v nemocnici rozhodli zamestnanca nepustiť, musel by dostať odstupné a dodržať výpovednú lehotu. Nie je to také jednoduché ani z pohľadu prevádzkovateľov,“ vysvetlila.

Mohlo by vás zaujímať

Kto by mal rozhodovať o záchrankách?

Majerský upozornil, že problémom je aj samotná komisia, ktorá rozhoduje o prideľovaní staníc. Podľa neho v nej nesedia odborníci, ktorí by dokázali objektívne posúdiť uchádzačov. „Mali by tam byť zástupcovia Slovenskej spoločnosti urgentnej medicíny, Slovenskej komory zdravotníckych záchranárov či ďalších odborných spoločností,“ navrhol.

Priznal však, že v prostredí záchrannej služby má takmer každý nejaký konflikt záujmov. „Ja sám by som do komisie nešiel, lebo som pracoval u viacerých poskytovateľov. Ale dalo by sa to vyskladať,“ dodal. Okrem odborných spoločností by podľa neho mali mať zastúpenie aj poisťovne, Protimonopolný úrad, Úrad pre verejné obstarávanie či Transparency International. „Ak by tam sedelo desať ľudí, každý by sa pozeral na každého a nedovolili by si také veci, ako keď je to utajené,“ poznamenal.

Do rozhodovania by mali vstupovať aj vyššie územné celky, keďže sú zodpovedné za zdravotnú politiku vo svojom regióne. Podľa Majerského aj ministerstvo musí mať svojich nominantov, no zároveň by malo byť výberové konanie otvorené verejnosti. „Chceli sme, aby bolo verejné vypočutie uchádzačov, aby mohli byť prítomní aj novinári. Nielen e-mailom poslaný projekt, o ktorom ani nevieme, či ho niekto čítal,“ povedal poslanec.

Neoficiálne výsledky a pochybnosti

Pekarčíková doplnila, že aj výsledky výberového konania sprevádzajú pochybnosti. Podľa nej sa objavili neoficiálne zoznamy, ktoré neboli úplné a nezohľadňovali všetkých uchádzačov. „Neviem, či sme medzi nimi boli my ako krajské nemocnice. Objavili sa tam súkromné spoločnosti, ako Agel či Penta, ale napríklad naše nemocnice som nenašla,“ poznamenala.

Zdôraznila, že jej nezáleží na neoficiálnych informáciách, ale na riadnom a transparentnom výsledku. „Mňa tieto zoznamy nezaujímajú. Navonok by to malo vyjsť oficiálne, nie prostredníctvom únikov,“ dodala.

Majerský k tomu podotkol, že ak by sa téma nedostala do médií, nové zmluvy by sa podpísali v tichosti a verejnosť by sa nikdy nedozvedela, čo sa stalo. „Práve medializácia odhalila, že existovali uchádzači, ktorí mali jasne vyhrať ešte pred oficiálnym rozhodnutím,“ povedal. Podľa Majerského je tiež nepredstaviteľné, aby sa šéf rezortu dištancoval od najväčšieho výberového konania v hodnote dvoch miliárd eur. „Neviem si predstaviť, že som minister zdravotníctva a máte na starosti tender za dve miliardy eur a tvárite sa, že neviete o ničom. Minister nominoval ľudí do komisie a zodpovedal aj za to, ako budú rozhodovať. Nemôže sa vyhovárať, že s tým nič nemá,“ vyhlásil Majerský.

Pekarčíková prirovnala situáciu k svojej pozícii v rámci kraja. „Aj ja som v úvodzovkách ‚krajský minister‘ zdravotníctva. Keď robím výberové konania riaditeľov nemocníc, nemôžem povedať, že výberová komisia navrhla členov a ja s tým nič nemám. Vždy ide o moju zodpovednosť,“ vysvetlila. Podľa nej minister musel o nomináciách vedieť. „Možno dostal návrhy, ale nikto ho nenútil ich podpísať. Preto je jasné, že o tom vedel,“ dodala.