Záchranku by mali ľudia volať v prípade ohrozenia života, pri vážnych stavoch ako sú ťažké úrazy, masívne krvácanie, popáleniny a ohrozenie základných životných funkcií. Tiež pri intoxikáciách, dopravných nehodách a podobne. Posádky Záchrannej zdravotnej služby (ZZS) však majú skúsenosti, že ich vysielajú aj k stavom, ktoré patria skôr do rúk všeobecného lekára, alebo sa pacient dožaduje len prevozu na odborné ambulantné vyšetrenie. Pre Zdravotnícky denník to povedal hlavný zdravotnícky záchranár a zástupca riaditeľa Záchrannej služby Košice Štefan Kertés.
„Aj keď náhla bolesť je jedným z indikátorov pre vyslanie posádky ZZS, ľudia vnímajú bolesť rozdielne citlivo, trpia stresom o svoj zdravotný stav a teda ju nedokážu objektívne posúdiť, čo im nemožno zakázať. Stávajú sa však aj prípady, kedy je posádka vyslaná k poruchám vedomia a na mieste ich čaká chodiaci človek, už zbalený s taškami do nemocnice,“ podotkol Kertés.
Ako operátori rozhodujú, či vyslať záchranku?
Tieto prípady sú podľa neho pre zasahujúce posádky značne demotivujúce, avšak zo svojej pozície ich nemôžu nijako ovplyvniť. Výjazdy posádok koordinuje Operačné stredisko ZZS Slovenskej republiky. Operátor linky tiesňového volania na základe prijatých informácií od volajúceho vyhodnotí stav a podľa kritérií rozhodne či vyšle posádku alebo nie.
„Treba povedať, že práca operátora je z tohto pohľadu veľmi náročná vzhľadom na zodpovednosť vyplývajúcu zo zásadných rozhodnutí, kedy sa musí v krátkom čase pod časovým tlakom rozhodnúť na základe subjektívnych a nepriamych informácii.
Prípady sú rôzne, ale typickým zneužitím je ak sa volajúci na mieste nenachádza a teda výjazd posádky ZZS nemôže prebehnúť štandardným spôsobom. Nehovoriac o tom, že vždy sa nájde niekto, kto úmyselne uvedie nepravdivé informácie, aby dostal sanitku a tým došlo k zneužívaniu ZZS,“ tvrdí Kertés.
Tomuto problému sme sa v Zdravotníckom denníku venovali aj v rozhovore s hlavným operátorom Operačného strediska ZZS Viliamom Sládekom. Potvrdil, že majú skúsenosti so špekulatívnymi volaniami, pri ktorých ľudia operátorov zavádzajú a keď záchranka príde na adresu, stav sa nezhoduje s tým, čo im nahlásili: „Operátor nevidí, čo sa na mieste udalosti deje a musí sa spoľahnúť na to, čo mu volajúci povie. Ale nevie to inak overiť. Takže na základe získaných informácií od volajúceho vysiela záchranku, aj keď ju reálne na mieste udalosti nie je treba.“
Mohlo by vás zaujímať
Tiež povedal, že v ostatných rokoch evidujú nárast volaní najmä pri menej naliehavých udalostiach a častí sú aj chronickí volajúci. „Opakovane nám volajú so svojimi chronickými problémami, ktoré neriešia u svojho praktického lekára. Je to aj preto, že nám zlyháva primárna sféra,“ podotkol.
Za zneužitie tiesňovej linky 112 je podľa zákona možné uložiť pokutu do výšky 1659 eur. „Ale zneužívajú ju väčšinou ľudia, od ktorých nevymôžete žiadnu pokutu. Čo sa týka tiesňovej linky 155, tak tam je to zneužitie veľmi ťažko preukázateľné, keďže z pohľadu volajúceho môže byť daná vec urgentná. Ak teda niekto zavolá z dôvodu, že potrebuje predpísať lieky, lebo jeho obvodný lekár má dovolenku, z jeho uhla pohľadu to môže byť neodkladná záležitosť. No takýto hovor na tiesňovú linku určite nepatrí. Je to jednoducho neriešiteľná vec,“ dodal Sládek.
Čo záchranárov najviac demotivuje?
Podľa záchranára Kertésa by preverovanie porovnávaním pracovných stavov posádok ZZS a operátorskej diagnózy na základe toho, čo mu nahlásili, bolo vzhľadom na objem realizovaných zásahov pomerne náročné. Neraz záchranári až na mieste zistia, či je výjazd indikovaný alebo nie, ale ak operačné stredisko posádku vyšle, v zmysle zákona sú povinní pomôcť.
„Tieto situácie rozhodne neprispievajú k pracovnej pohode a pôsobia na záchranárov demotivačne, zvlášť ak si uvedomujú že v danej chvíli mohol niekto v reálnom ohrození života potrebovať ich pomoc. Nemyslím si však, že by to bol hlavný dôvod frustrácie až takého rozsahu aby kvôli tomu niekto zmenil povolanie,“ povedal Štefan Kertés s tým, že v Záchrannej službe Košice neevidujú žiadny odchod zamestnanca konkrétne z tohto dôvodu. Záchranári uvedomujúci si význam svojho poslania podľa neho zostávajú v systéme ZZS dlhodobo aj napriek rôznym nežiaducim vplyvom.
Jakub Sabovik zo Základnej Odborovej organizácie ZZS Bratislava naopak hovorí, že veľká fluktuácia personálu v záchrannej službe je spôsobená najmä tým, že 70 až 80 percent výjazdov ZZS je neindikovaných. „To, prečo na Slovensku odíde skúsený záchranár, ktorý rozumie svojmu povolaniu, je že rieši hlúposti, dvojročné bolesti chrbta u dvadsaťročného človeka o tretej ráno a to, že si niekto poreže prst a zavolá si záchranku,“ upozorňuje.
Jedným z dôvodov je podľa neho to, že revízni lekári zdravotných poisťovní si dôsledne nerobia svoju prácu. „Lebo keby si čítali záznamy, ktoré o zásahoch vypisujeme, nehrozí, že by to preplácali a nedali k spätnej náhrade pacientovi,“ tvrdí záchranár Sabovik, „Niekto takto vydrží pracovať rok, niekto päť, niekto desať rokov. No môže sa stať, že jedného dňa si povie, že stačilo. Ja nie som všeobecný lekár ani sestra.“
Tiež si myslí, že je to spôsobené aj zlyhávaním primárnej sféry, ale nielen tej. „Záchranka už asi desať rokov namiesto zachraňovania životov supluje všetky medicínske odbory. Špecialistov je v systéme deficit a keď niekto volá poobede všeobecnému lekárovi, neraz dostane odpoveď Ja už nepracujem, zavolajte si záchranku. S dvojdňovým kašľom? Ja mám vzdelanie v urgentnej zdravotnej starostlivosti a nemám takému človeku ako pomôcť. Nehovorím, že ten človek nepotrebuje pomoc. Ale nie od záchrannej služby,“ poznamenal odborár ZZS Bratislava.
Nefér voči záchranárom je podľa neho aj to, že nemajú nárok na žiaden výsluhový dôchodok ako hasiči, policajti a vojaci, napriek tomu, že bolo veľa snáh zmeniť to.
Ako to riešiť?
Podľa hlavného košického záchranára je dôležitá je cielená osveta a edukácia verejnosti, ktorá môže percento zneužívania záchranky znížiť, ale myslí si, že úplne odstrániť sa to žiaľ nikdy nepodarí. „Aj keď je to beh na dlhú trať, realizáciou rôznych osvetových projektov a akcií sa o to aktívne snažia poskytovatelia ZZS, ale aj operačné stredisko,“ hovorí Štefan Kertés.
Košickí záchranári vnímajú pozitívne že nová reforma systému ZZS myslí okrem iného aj na takéto prípady zavedením nových typov ambulancií ako je napríklad ambulancia špecializovanej prepravy. Tá bude realizovať prevozy pacientov na priamy pokyn operačného strediska, čo doposiaľ nebolo celkom možné, lebo operátori linky tiesňového volania nemali priamy dosah na dopravnú zdravotnú službu. „Taktiež zavedenie novej linky tiesňového volania na čísle 116 117 zameranej na poradenstvo a neakútne stavy môže výrazne ovplyvniť mieru zneužívania ZZS. Ako sa však prejavia zmeny, ktoré táto reforma prináša, ukáže čas,“ povedal Kertés.
Operátor Viliam Sládek si myslí, že Slovensko by sa mohlo inšpirovať v niektorých iných krajinách v tom, že ak existujú volajúci, ktorí úmyselne blokujú tiesňovú linku, teda cyklicky volajú bez adekvátnej príčiny, dané číslo by bolo možné dočasne vypnúť. „Napríklad ak nám niektorí volajúci vulgárne nadávajú, vyhrážajú sa, cielene nás zavádzajú a vyslovene máme potvrdené opakované neoprávnené volania,“ hovorí o zneužívaní tiesňovej linky.
Tiež apeluje na edukáciu ľudí, aby si vedeli poradiť sami v banálnych veciach ako je zvýšená teplota či pri užívaní liekov. Niektorí ľudia sa podľa neho obracajú na tiesňovú linku 155 či už z pohodlnosti alebo z nedostatku informácií. „Ľudia by mali dbať na prevenciu, uvedomiť si dôsledky nezdravého životného štýlu, vplyv športovania, fajčenia a pitia alkoholu. Keď sa pozerám spätne, za mnohými výjazdami ZZS sa skrýva alkohol,“ povedal v rozhovore pre Zdravotnícky denník.
Nové projekty
V súvislosti s inováciami v záchrannej zdravotnej službe Štefan Kertés povedal, že v uplynulých rokoch je ich viacero, no za výrazný úspech považuje zavedenie systému Rendez vous (pri ktorom k pacientovi vyráža záchranár v sanitke a lekár v osobnom aute, poznámka redakcie), ktorý v Košiciach veľmi dobre funguje a ktorého benefity v mestskej aglomerácii sú podľa neho nespochybniteľné.
Okrem toho košická záchranka v spolupráci s Východoslovenským ústavom srdcových a cievnych chorôb spustila unikátny projekt extrakorporálnej kardiopulmonálnej resuscitácie (oživovanie s využitím mimotelového obehu tzv. VA-ECMO, pozn. red.) v podmienkach ZZS. „Za zmienku určite stojí aj náročná odborná príprava projektu transfúzie celej krvi bez leukocytov s obsahom trombocytov v posádke ZZS,“ doplnil Kertés.
Vozový park košickej záchranky prešiel výraznou obmenou, pracujú aj na obstaraní veľkokapacitného vozidla pre prípady udalostí s hromadným postihnutím osôb či iných mimoriadnych situácií a na ďalších projektoch. Nezanedbateľný je práve význam osvety a edukácie laickej verejnosti. „
V spolupráci s partnermi na úrovni miestnych samospráv pravidelne organizujeme osvetové akcie zamerané na poskytovanie prvej pomoci pri život ohrozujúcich stavoch. V Košiciach na tento účel slúži aj jedinečný projekt Električka prvej pomoci,“ priblížil.
V rámci neho zdravotnícki záchranári počas svojich podujatí prezentujú v električke ukážky postupu prvej pomoci pri náhlom zastavení srdca s použitím defibrilátora. Priamo vo vozidle záujemcom merajú vitálne funkcie ako krvný tlak, pulz, saturácia a hladina glykémie v krvi.