Ministerstvo zdravotníctva pod vedením Kamila Šaška (Hlas-SD) prijalo novú vyhlášku, ktorá upravuje minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie ambulantných zdravotníckych zariadení.
Opatrenie má uľahčiť prevádzku ambulancií, zefektívniť využívanie personálu a prístrojov a zároveň zachovať bezpečnostné a odborné štandardy poskytovanej starostlivosti.
Viac možností pri zamestnávaní sestier
Nová právna úprava vystriedala pôvodné pravidlá platné od roku 2008. Vzťahuje sa na všeobecné a špecializované ambulancie, ambulancie pevnej a doplnkovej pohotovostnej služby, ambulancie zubnolekárskej pohotovostnej služby, zariadenia jednodňovej zdravotnej starostlivosti, stacionáre, spoločné vyšetrovacie a liečebné zložky, agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti, mobilné hospice a tkanivové zariadenia.
Jednou z hlavných zmien je umožnenie zamestnať v špecializovanej ambulancii aj praktickú sestru – asistenta. Doteraz museli špecialisti zamestnávať výhradne sestru, po novom sa budú môcť rozhodnúť podľa rozsahu poskytovaných služieb, či zamestnajú sestru, alebo praktickú sestru – asistenta.
Stále však platí, že každý zdravotnícky pracovník môže v ambulancii vykonávať iba tie úkony, na ktoré má oprávnenie a ktoré zodpovedajú jeho kompetenciám.
Zdieľanie personálu aj prístrojov
Nová vyhláška prináša aj možnosť zdieľania sestier či prístrojového vybavenia medzi viacerými ambulanciami. Konkrétne môže ísť o prevádzku dvoch až štyroch ambulancií na rovnakom mieste, ktoré takto budú môcť optimalizovať prevádzku a znížiť náklady.
Podľa rezortu zdravotníctva vyhláška reflektuje reálne potreby ambulantného sektora a má pomôcť lekárom aj pacientom. Umožní flexibilnejšie reagovať na personálne aj prevádzkové výzvy a zároveň garantuje bezpečnosť poskytovanej starostlivosti.
Mohlo by vás zaujímať
Vyhláška nadobudla účinnosť 22. septembra 2025. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti majú prechodné obdobie do 30. júna 2027, aby sa na nové podmienky prispôsobili.