Koľko času pri počítači, televízore, mobile a tablete je pre deti príliš veľa? Mnohí rodičia čoraz naliehavejšie prosia zdravotníkov aj iných odborníkov o rady, týkajúce sa používania týchto médií deťmi a dospievajúcimi.

Na podnet výboru odbornej spoločnosti primárnych pediatrov preto bola vytvorená pracovná skupina, ktorá vypracovala materiál s názvom Odporúčania na zdravé používanie obrazovkových médií u detí a adolescentov. Rada vlády SR pre duševné zdravie ho prijala na svojom júnovom zasadnutí.

Riziká pre duševné zdravie

Ako sme informovali v článku o stave duševného zdravia Európanov, situácia so psychickým zdravím vo všeobecnosti nie je dobrá. Správa o zdravotných profiloch krajín z roku 2023, ktorú vypracovali Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) a Európske stredisko pre monitorovanie politík a systémov v oblasti zdravia, uvádza, že rôzne negatívne javy zhoršili už aj tak zlú úroveň duševného zdravia v populácii, a to najmä u detí a mladých ľudí. Medzi tieto javy patria obavy, úzkosti a pocity depresie v dôsledku ničivých účinkov pandémie covid-19, vojny Ruska voči Ukrajine, zmeny klímy a straty biodiverzity, ale tiež nezamestnanosti, rastúcich životných nákladov a v neposlednom rade tlakov digitálnej sféry a sociálnych médií.

Digitálny svet môže priniesť deťom a dospievajúcim veľa príležitostí, ale je nevyhnutné identifikovať a v maximálnej možnej miere eliminovať jeho riziká. Sú nimi napríklad násilný a sexuálny obsah, kybernetické násilie a obťažovanie, vykorisťovanie a zlé zaobchádzanie vrátane sexuálneho obťažovania a zneužívania. „O rizikách boli publikované rozsiahle analýzy a štúdie. Menej sa v odbornom ale i v inštitucionálnom a verejnom priestore venovala pozornosť účinkom technológií v prvých rokoch života, v ranom detstve, najmä vo veku 0 až 5 rokov,“ uviedla rada vlády v materiáli. Pritom toto obdobie raného detstva je zásadným obdobím najväčšej plasticity mozgu.

Čo sa v mladosti naučíš… to ťa dobehne

Mnohé účinky, ktoré sa naplno prejavia až s odstupom času, sa ešte len študujú a skúmajú. Dôsledky neprimeraného a nezdravého vystavenia detí obrazovkovým médiám sú však už dnes popísané v odbornej literatúre. Vedecké dôkazy poukazujú na to, že s používaním týchto médií môžu súvisieť niektoré odchýlky ako napríklad oneskorený vývoj reči, oslabenie komunikačných a sociálnych zručností, poruchy pozornosti, poruchy správania a vzťahovej väzby, zaostávanie v spoločensko-emocionálnej oblasti a hyperaktivita.

Tiež zaostávanie v hrubej a jemnej motorike, nižšia tvorivosť a herné zručnosti, ale aj poruchy spánku, krátkozrakosť, nadváha, nedostatok fyzickej aktivity a nevhodná nezdravá strava. Spôsob používania obrazoviek v ranom detstve formuje aj návyky v neskoršom živote.

Vplyv sociálnych sietí na deti?

Europoslankyňa Veronika Cifrová Ostrihoňová v podcaste Zdravotníckeho denníka Perspektívy zdravia povedala, že Európska únia by mala spustiť rozsiahlu štúdiu o vplyve sociálnych sietí na detský mozog.

Presadzuje to napríklad aj vedkyňa z University of Cambridge Luisa Fassiová. Uviedla, že medzi mladými ľuďmi sú zreteľné dva paralelné trendy – zvyšujúce sa využívanie internetu a sociálnych médií a rast duševných porúch. „Tieto dva trendy vedú k obavám z toho, že využívanie sociálnych sietí by mohlo byť príčinou duševných porúch,“ naznačila. Niektoré krajiny kvôli tomu už dokonca pristúpili k zákazu mobilov v školách.

Mohlo by vás zaujímať

Doplnila, že stále chýba skutočný výskum, ktorý by mohol viesť k politike založenej na dátach. Existujúce štúdie na túto tému napríklad vychádzajú iba z dát zistených od respondentov, ktoré ale môžu byť skreslené. Prípadne nezohľadňujú druh aktivity na sociálnych sieťach, len súhrnný čas, ktorý tam deti a mladí ľudia trávia. „Existujú len malé korelácie medzi sociálnymi sieťami a duševným zdravím,“ pokračovala Fassiová s tým, že tieto negatívne korelácie sa dajú vysvetliť rôzne.

Užitočné zásady

Slovenské odporúčania na zdravé používanie obrazovkových médií u detí a adolescentov podľa Rady vlády pre duševné zdravie vznikli ako konsenzus viacerých odborných spoločností lekárov, ktorí ošetrujú deti, a tiež organizácií psychológov a logopédov. Podporili ich aj Úrad komisára pre deti a Liga za duševné zdravie SR.

Vo všeobecnosti radia:

  • S otvorenou komunikáciou a rozhovormi o digitálnych technológiách je dôležité začať čo najskôr kvôli vytvoreniu správnych návykov, avšak treba vysvetľovať s ohľadom na vývojovú úroveň dieťaťa.
  • Vytvorte si plán (stratégiu) výchovy vo vzťahu k obrazovkovým médiám, ktorú budete aplikovať od narodenia dieťaťa. V najnižšom veku prevláda skôr určovanie hraníc, teda nastavenie pravidiel, technické obmedzenia, filtrovanie obsahu, monitorovanie používania obrazoviek.
  • So zvyšujúcim sa vekom dieťaťa by mala miera obmedzení postupne klesať, aby rešpektovala rodiacu sa autonómiu dieťaťa. Deťom treba vysvetľovať, diskutovať s nimi, pomôcť správne zaobchádzať s obrazovkovými médiami.
  • Nezabúdajte, že rodičia a starší súrodenci sú pre mladšie dieťa vzorom. O pravidlách zdravého používania počítača, televízora, mobilu či tabletu rozmýšľajte aj u seba. Žite tak, ako si prajete, aby žilo vaše dieťa.
  • Nepoužívajte obrazovkové médiá ako odmenu, ako trest alebo na upokojenie dieťaťa.
  • Vyvarujte sa používať ich ako digitálnu opatrovateľku – teda posadiť deti pred obrazovku, ak ich potrebujete zabaviť, kým vykonávate iné aktivity.
  • Zaveďte v rodine konkrétny čas bez obrazoviek, off-line režim alebo čas na plánované spoločné aktivity.
  • Zaveďte priestorové zóny bez digitálnych technológií, napríklad WC, priestor pre spoločné stolovanie, detská izba, spálňa.
  • Nezapínajte žiadne obrazovky ráno pred odchodom do školy.
  • Odložte obrazovky minimálne hodinu pred spánkom.
  • Zabezpečte dieťaťu zdravý spánok tým, že mu pomôžete získať spánkové návyky bez obrazoviek. Určite miesto, kde všetci odložia mobilné telefóny na noc.
  • Nepoužívajte obrazovkové médiá pri jedle. Majte vypnutý televízor, nehrajte počítačové hry, nepozerajte pri stolovaní na mobil ani tablet.
  • Dodržujte odporúčané vekové obmedzenia pre počítačové hry, filmy a sociálne siete. Zvažujte vyspelosť vášho dieťaťa. Niektoré deti môžu byť v porovnaní s rovesníkmi, ale aj súrodencami neskôr zrelé na samostatné používanie telefónu alebo iných médií.
  • Preferujte prezenčnú výučbu, pandémia Covid-19 ukázala, že počas dištančného vzdelávania sa deti naučili menej, trávili pred obrazovkou viac času, narúšalo to ich duševnú pohodu a boli osamelejšie.
  • Vypínajte obrazovkové médiá, ktoré práve nepoužívate, smartfóny odkladajte v domácnosti na jedno miesto.
  • Poznajte nebezpečenstvo – rodičia, informujte sa o rizikách spojených s obrazovkovými médiami, poučte a veďte svoje dieťa. Nechajte ho, aby vám ukázalo a vysvetlilo, čo ho zaujíma na internete. Pri podozrení na nadmerné alebo problematické používanie počítača, televízora, mobilu či tabletu čo najskôr vyhľadajte odbornú pomoc.

Ďalšie konkrétne odporúčania závisia od veku dieťaťa a tiež sa môžu líšiť pri deťoch s narušeným vývojom alebo zdravotným znevýhodnením. Váš lekár môže odporúčať aj iné pravidlá, prípadne obmedzenia so zohľadnením zdravotného stavu dieťaťa. Možné použitie médií na terapeutické účely pre dieťa so zdravotným znevýhodnením je vhodné konzultovať s príslušným terapeutom.