Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) nesúhlasí s dátami, ktoré v júli zverejnil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). Tie hovorili o desiatkach tisíc poistencov, ktorí na Slovensku čakajú na plánované operácie dlhšie, než povoľuje zákon.
VšZP teraz žiada opravu týchto údajov a tvrdí, že čísla úradu sú skreslené a nezohľadňujú aktuálnu realitu.
Dáta sú vraj chybné a skreslené
Poisťovna v tlačovej správe vyhlásila, že prezentované čísla obsahujú numerické chyby a zle interpretované údaje. „Ide o kumulované dáta len v prípade našej poisťovne. Navyše obsahujú aj návrhy, ktoré mali byť vyradené, napríklad preto, že zákrok už bol vykonaný,“ uvádza VšZP.
Podľa poisťovne znižovanie počtu poistencov čakajúcich dlhšie, než povoľujú zákonné lehoty, potvrdzujú aj oficiálne dáta Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI). Tie hovoria o viac ako 41-percentnom poklese návrhov, ktoré prekračovali maximálnu čakaciu dobu na plánované zákroky. Len 8 percent z týchto prípadov pritom podľa VšZP súviselo s nedostatkom finančných prostriedkov.
Poisťovňa zároveň pripomína, že všetky posudzované zákroky sú plánované, nie akútne a v priemere sa stále realizujú v rámci zákonnej lehoty. VšZP preto vyzýva ÚDZS, aby chyby v dátach opravil, najmä v čase prebiehajúcej prepoisťovacej kampane, kedy môžu nesprávne informácie ovplyvniť rozhodnutia poistencov.
Podľa ÚDZS bolo najviac čakajúcich poistencov práve pod VšZP
ÚDZS v júli uviedol, že najviac poistencov čakajúcich po termíne eviduje práve VšZP – až 23 274. Celkovo je na čakacích listinách na Slovensku 83 599 poistencov, z toho 50 185 práve vo VšZP. Najčastejšie ide o výmenu kolenného či bedrového kĺbu a operáciu katarakty. Na výmenu kĺbu sa čaká v priemere 10 mesiacov, na kataraktu necelé dva mesiace.
Podľa úradu poisťovne často nedodržiavajú povinnosť zabezpečiť zákrok v stanovenej lehote alebo ponúknuť alternatívne riešenie. Zavedenie maximálnych čakacích lehôt bolo pritom jedným z cieľov novely platnej od januára 2025. Úrad zároveň upozornil na potrebu lepšej spolupráce medzi poisťovňami a nemocnicami, efektívnejší manažment kapacít a pravidelnú aktualizáciu údajov.
Mohlo by vás zaujímať
VšZP vo svojom vyhlásení tiež uvádza, že z celkového počtu návrhov čakacích listín eviduje nesúhlas poistencov s prekročenou lehotou časovej dostupnosti aktuálne len v 52 návrhoch. Analýza príčin prekročenia lehôt odhalila, že za 32 % prípadov môžu personálne kapacity na strane poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Druhým najčastejším dôvodom (27 %) sú okolnosti na strane samotného pacienta, kedy sa napr. dožaduje konkrétneho lekára alebo z iných osobných dôvodov požaduje neskorší termín zákroku.