Telekomunikačné firmy musia zabezpečiť, aby ľudia so zdravotným postihnutím mali rovnaký prístup k službám ako väčšina koncových užívateľov. Navrhuje to Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Podľa regulátora musia mať k dispozícii zrozumiteľné a dostatočné informácie k poskytovanej službe. Malo by to byť spôsobom, ktorý mu umožní tieto podrobnosti vnímať a porozumieť im. Dotkne sa to takmer 700 podnikov, ktorým pri zavedení noviniek vzniknú aj výdavky. Dokopy za to zaplatia viac ako sedem miliónov eur. Nová vyhláška začne platiť od začiatku budúceho roka.
Každý zákazník musí mať k dispozícii zrozumiteľné a dostatočné informácie k poskytovanej službe a to spôsobom, ktorý mu umožní tieto podrobnosti vnímať a porozumieť im. To je cieľom návrhu vyhlášky Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb o podrobnostiach týkajúcich sa požiadaviek na prístupnosť služieb pre koncových užívateľov so zdravotným postihnutím.
„Navrhovanou vyhláškou sa stanovujú podrobnosti týkajúce sa požiadaviek, ktoré má splniť podnik na to, aby sa pre koncových užívateľov so zdravotným postihnutím zabezpečil prístup k službám rovnocenným so službami, ktoré využíva väčšina koncových užívateľov vrátane informácií uvádzaných v zmluvách a možnosť využitia výberu služieb, ktoré sú dostupné väčšine koncových užívateľov,“ tvrdí úrad v návrhu.
Návrh vyhlášky obsahuje tri prílohy. Podľa úradu by mali koncovému užívateľovi umožniť ľahšie a lepšie sa informovať a využívať služby poskytovateľov. Obsahujú aj kritériá potrebné na posúdenie neprimeraného zaťaženia poskytovateľov telekomunikačných služieb.
Nové povinnosti pre poskytovateľov
Poskytovatelia budú musieť zabezpečiť, aby informácie o fungovaní služby – a ak využívajú aj konkrétne výrobky, tak aj o ich prepojení, vlastnostiach a interoperabilite s asistenčnými pomôckami – boli dostupné cez viac než jeden zmyslový kanál, podané zrozumiteľne a v podobe, ktorú používateľ dokáže vnímať.
Obsah má byť k dispozícii v textových formátoch vhodných na tvorbu alternatívnych asistenčných výstupov, s primeranou veľkosťou a typom písma, dostatočným kontrastom a možnosťou upraviť rozostupy medzi písmenami, riadkami a odsekmi.
Mohlo by vás zaujímať
Každý netextový prvok má mať alternatívnu prezentáciu a tam, kde je to potrebné, sa informácie poskytnú elektronicky tak, aby služba bola vnímateľná, ovládateľná, zrozumiteľná a spoľahlivá. Webové sídla a mobilné aplikácie, ktorými sa služby poskytujú, budú musieť spĺňať uznávané štandardy prístupnosti a funkčnosti.
Podporné kanály, ako helpdesk, infolinky, technická podpora či konverzné a školiace služby, majú zároveň poskytovať informácie o prístupnosti a kompatibilite s asistenčnými technológiami prístupnými formami komunikácie.
Dodatočné požiadavky sa zameriavajú najmä na komunikáciu. Popri hlasovej komunikácii sa má zabezpečiť aj text v reálnom čase. Ak je popri hlasovej linke dostupné aj video, tiesňová komunikácia má umožniť plnohodnotnú konverzáciu – hlas a text majú byť synchronizované s obrazom.
Firmám sa to musí oplatiť
Vyhláška zároveň stanovuje, ako posudzovať prípadnú „neprimeranú záťaž“ na firmy pri plnení nových povinností. Hodnotiť sa bude pomer čistých nákladov na dosiahnutie súladu voči celkovým nákladom na poskytovanie služby, očakávané náklady a prínosy pre poskytovateľa v porovnaní s prínosom pre ľudí so zdravotným postihnutím a tiež pomer čistých nákladov k čistému obratu.
Do výpočtu čistých nákladov sa započítajú jednorazové organizačné výdavky, ako sú posilnenie tímu o odborníkov na prístupnosť, ich školenia, vytvorenie nových procesov na zapracovanie prístupnosti do služby, príprava interných usmernení a náklady na oboznámenie sa s právnymi predpismi. Zohľadnia sa aj priebežné výrobné a vývojové náklady, ako napríklad návrh prístupnostných prvkov, výdavky vo výrobe, testovanie prístupnosti a príprava dokumentácie.
Nová povinnosť sa bude týkať 699 poskytovateľov verejne dostupných služieb. Podľa interných štatistík úradu majú tri najväčšie podniky, medzi ktoré patria firmy Telekom, Orange a O2, spolu okolo dvoch miliónov zákazníkov, do kategórie stredných spoločností spadá 113 subjektov a do skupiny malých 583 firiem.
Veľká spoločnosť zaplatí jednorazovo viac ako 378-tisíc eur a každý rok ďalších takmer 53-tisíc eur. Stredný podnik zaplatí jednorazovo vyše 22-tisíc eur a ročne 10-tisíc eur. Malá firma zaplatí jednorazovo takmer 1 400 eur a ďalších 2 500 eur ročne.
Jednorazovo by mali všetky subjekty zaplatiť viac ako 4,4 milióna eur a ročná opakovaná záťaž bude 2,7 milióna eur. Celkový odhad výdavkov tak predstavuje viac ako sedem miliónov eur.