Rezort zdravotníctva pripravuje novinku pri zmene zdravotnej poisťovne. Ľudia budú mať menej času na to, aby prihlášku do novej poisťovne vzali späť. Ministerstvo Kamila Šaška (Hlas-SD) to odôvodňuje tým, že v súčasnosti je termín neúmerne dlhý a v podstate tak vzniká priestor na druhú fázu prepoisťovania. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) už dlhodobo upozorňuje na nekalé praktiky zo strany zástupcov zdravotných poisťovní. Na zmenu poisťovne presviedčajú ľudí v najchudobnejších regiónoch Slovenska. Dokazujú to aj štatistiky.

Na Slovensku je v súčasnosti možné zmeniť zdravotnú poisťovňu raz ročne. Poistenec, ktorý chce zmeniť poisťovňu, môže podať prihlášku do konca septembra a k zmene dôjde od začiatku nasledujúceho roka. Okrem toho platí, že si to ľudia môžu dodatočne rozmyslieť a prihlášku vziať späť aj bez uvedenia dôvodu do 31. októbra.

To by sa malo od decembra tohto roka zmeniť. Ministerstvo zdravotníctva navrhuje, aby sa späťvzatie prihlášky obmedzilo na 30 dní od jej podania. Ak si niekto podá prihlášku do novej poisťovne napríklad na začiatku augusta, bude ju môcť zrušiť najneskôr na konci rovnakého mesiaca. V súčasnosti má na to až tri mesiace.

Rezort zdravotníctva to odôvodňuje tým, že doposiaľ platná úprava je neúmerne dlhá. „V podstate to umožňuje druhú a neoficiálnu fázu prepoisťovania po skončení obdobia na podanie prihlášky,“ uvádza ministerstvo v návrhu novely zákona. Tvrdí, že zmena prišla kvôli podnetom z aplikačnej praxe.

Nekalé prepoisťovanie

ÚDZS v minulosti opakovane informoval aj o nekalých praktikách zo strany zástupcov zdravotných poisťovní. Nekalé praktiky sú vo vysokej miere používané aj v marginalizovaných komunitách. Dokazujú to aj vlaňajšie štatistiky.

„Podobne ako v minulých rokoch, aj v roku 2024 sú obce s najväčším pomerom prepoistení na počet obyvateľov v najchudobnejších regiónoch Slovenska a často ide o obce s vysokým percentom rómskej populácie (podľa atlasu rómskych komunít). V obci Hanková (okres Rožňava) sa prepoistilo vyše 37 percent obyvateľov, v obci Sása (okres Revúca) vyše 33 percent, v obci Lipovec (okres Rimavská Sobota) sa prepoistilo takmer 30 percent obyvateľov,“ uvádza úrad dohľadu.

Mohlo by vás zaujímať

Úrad tiež tvrdí, že motiváciou zástupcov zdravotných poisťovní je v týchto prípadoch predovšetkým odmena od zdravotnej poisťovne, ktorá vlani dosahovala priemernú výšku 45,65 eura za prihlášku. „Motiváciou zdravotných poisťovní je fakt, že ľudia z marginalizovaných skupín čerpajú v priemere menej zdravotnej starostlivosti, ako je zdravotnej poisťovni pridelených zdrojov na jej pokrytie. Sú teda pre zdravotnú poisťovňu ziskoví. Sprísnenie legislatívy upravujúcej proces podávania prihlášok v roku 2023 a zavedenie novej skupiny nadmerného prepoistenia do prerozdeľovacieho procesu viedli vlani k miernemu poklesu takýchto praktík, čo sa prejavilo jednak na nižšom počte prepoistení v rámci tzv. často prepoisťovaných poistencov, ale aj na počte dohľadov, ktoré úrad v tejto veci vykonáva,“ uvádza ÚDZS.

Z údajov vyplýva, že z 26-tisíc často prepoisťovaných poistencov sa v minulom roku opätovne prepoistilo približne 8,5-tisíca poistencov. Ide teda takmer o 33 percent takýchto poistencov. V porovnaní s rokom 2023 je to mierny pokles, keď to bolo na úrovni 41 percent. Viac ako 3,8-tisíca týchto poistencov sa vlani prepoistilo do Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP), do Dôvery sa ich prepoistilo takmer 2,8-tisíca a takmer 2 000 týchto poistencov sa prepoistilo do Unionu.

Poisťovne chcú meniť odmeny

ÚDZS a zdravotné poisťovne koncom júna na rokovaní hľadali spôsoby, ako potlačiť nekalé praktiky pri nábore poistencov. Riešili najmä systém odmeňovania externých zamestnancov poisťovní, ktorí oslovujú poistencov v oblastiach, kde zmena poisťovne neovplyvňuje prerozdelenie poistného, a teda nie je pre poisťovne finančne atraktívna. Poisťovne Union a Dôvera navrhli vytvoriť zoznam obcí a ulíc, kde by externí pracovníci nesmeli robiť nábor. Návrh predložili štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovni, ktorá uviedla, že v týchto regiónoch využíva externých náborárov len minimálne alebo vôbec. Poisťovne zároveň pracujú na analýze odmeňovania sprostredkovateľov v minimálnej výške.

S nekalým prepoisťovaním pritom majú skúsenosti všetky poisťovne. VšZP v archívnom článku pre Zdravotnícky denník uviedla, že eviduje prípady, kedy agenti šírili rôzne zavádzajúce tvrdenia, ktoré sa týkali poskytovania zdravotnej starostlivosti, finančnej kondície poisťovne či benefitov. Eviduje tiež prípady zavádzania pri podpise prihlášky, keď poistencom títo agenti tvrdili, že ide napríklad o súťaž alebo len o anketu a poistenci netušili, že podpisujú zmenovú prihlášku. Takéto nekalé praktiky však robia aj agenti štátnej poisťovne v snahe získať poistencov súkromných poisťovní. VšZP podobných prepoisťovacích agentov v minulosti nemala, čo sa zmenilo len pred pár rokmi.

Šéf poisťovne Dôvera Martin Kultan v podcaste Perspektívy zdravia priznal, že prípady nekalých praktík zo strany agentov zdravotných poisťovní eviduje vo svojich radoch aj Dôvera. Podľa jeho slov sú raritnejšie ako v minulosti, no poisťovňa sa ich snaží odhaľovať aj pomocou preventívnych opatrení. Kultan pripomenul, že pri nekalých praktikách zo strany agentov je poškodená aj samotná poisťovňa.

Union zase využíva pre spoluprácu pri nábore nových poistencov dohody o pracovnej činnosti. Samotná poisťovňa deklaruje, že venuje pozornosť procesu nadväzovania spolupráce so zamestnancami na dohodu o pracovnej činnosti, rovnako ako ich tréningu s testom pred uzavretím dohody, ktorý zahŕňa aj znalosti etického kódexu a týkajúcej sa legislatívy. Proces náboru je podľa Unionu monitorovaný prostredníctvom nastavených kritérií rizikových faktorov.