Rezort zdravotníctva predložil návrh opatrenia, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v oblasti zdravotníctva. Ministerstvo Kamila Šaška (Hlas-SD) v ňom chce agentúram domácej ošetrovateľskej starostlivosti a mobilným hospicom zrušiť preplácanie cesty od pacienta späť na prevádzku. V pripomienkovom konaní sa voči opatreniu objavili výhrady najmä zo strany zdravotníckych organizácií a Konferencie biskupov Slovenska (KBS). Rezort to odôvodňuje tým, že sa preplácanie nedá zapracovať do informačných systémov poskytovateľov.
Ministerstvo zdravotníctva ide meniť opatrenie, ktorým sa regulujú ceny v zdravotníctve. Návrh už prešiel aj pripomienkovým konaním. Agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti a mobilné hospice však po novom budú mať preplácané náklady len pri ceste k pacientovi. Návrat na prevádzku sa už preplácať nebude. Rezort to odôvodňuje tým, že sa to nedá zapracovať do informačných systémov poskytovateľov mobilných hospicov a agentúr.
Neprepláca sa to ani dnes
V pripomienkovaní návrhu však tento návrh kritizovalo viacero organizácií a združení. Nesúhlasí s ním napríklad Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ). „Išlo by o vecne nezmyselnú úpravu, kedy sa poskytovateľ zdravotnej starostlivosti musí dostať k pacientovi a zároveň sa musí dostať aj späť od pacienta. Išlo by o preukázateľnú diskrimináciu týchto poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, pretože u pacienta nemá dôvod zotrvať. Zároveň by to malo významný negatívny dopad na hospodárenie a prevádzku mobilných hospicov, čo by viedlo k zníženiu výjazdov, respektíve redukcii návštev u ťažko chorých alebo umierajúcich pacientov vzdialených od sídla poskytovateľa,“ uviedla RÚZ.
Podobné stanovisko zaujali aj zdravotnícke organizácie, ktoré sú združené v Asociácii zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ). „S takýmto návrhom nemožno súhlasiť, nakoľko prenesie náklady na cestovné od pacienta na prevádzku na ťarchu poskytovateľov. Argument nemožnosti reálneho zapracovania vykazovania spätnej jazdy do informačných systémov poskytovateľov vzhľadom na hviezdicovitý systém, ktorý je v súčasnosti fungujúci, neakceptujeme, nakoľko podľa nášho názoru je možné systémy nastaviť tak, aby aj pri hviezdicovom systéme, bola jazda späť na prevádzku hradená,“ uvádzajú v pripomienke.
Rezort zdravotníctva však v rámci uvádzania stanovísk v doložke vplyvov uviedlo, že cesta od pacienta späť na prevádzku sa neprepláca ani v súčasnosti. „Cesta späť sa nikdy neuviedla do praxe a nie je uhrádzaná žiadnemu subjektu v zdravotníctve. Na vykazovaní kilometrov so subjektami pracujeme, avšak predovšetkým treba nájsť také riešenie, aby bolo možné ho zapracovať aj elektronicky, o čom rokujeme s vendormi informačných systémov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti,“ uvádza Šaškovo ministerstvo.
Mali by sa preplácať skutočné kilometre
KBS v pripomienke navrhuje, aby sa preplácal skutočný počet kilometrov, ktoré hospice alebo agentúry musia prejsť pri ceste k a od pacienta. „Navrhujeme upraviť alternatívne znenie, podľa ktorého by sa vykazoval skutočný počet kilometrov od miesta prevádzky mobilného hospicu do miesta prvého poskytnutia paliatívnej zdravotnej starostlivosti osobe v paliatívnej starostlivosti v poradí, potom do druhého až posledného miesta poskytnutia starostlivosti v poradí a následne cesta späť do miesta prevádzky mobilného hospicu. Teda aj cesta od posledného miesta poskytnutia paliatívnej zdravotnej starostlivosti do miesta prevádzky mobilného hospicu,“ uvádza KBS.
Aj konferencia biskupov potvrdzuje, že zdravotné poisťovne mobilným hospicom v súčasnosti nevyplácajú cestu späť a hospice ju ani nevykazujú. Napriek tomu KBS tvrdí, že pre zmenu právnej úpravy nemôže byť rozhodujúce, či môže alebo nemôže byť zapracovaná do informačných systémov poskytovateľov. „Navyše, sme presvedčení, že technické riešenie je z hľadiska prevádzkovateľov informačných systémov možné. Nesúhlasíme s vypustením daného textu z cenového opatrenia, pričom ako alternatívne znenie navrhujeme zapracovať možnosť vykazovať skutočné najazdené kilometre,“ uvádza KBS v pripomienke.
Mohlo by vás zaujímať
Situácia z hľadiska financovania mobilných hospicov je tiež podľa KBS vážna. „Napríklad, pre vydanie povolenia na prevádzku a výkon práce mobilných hospicov je nevyhnutné vlastniť motorové vozidlo. Vlastníctvo motorového vozidla však na seba viaže množstvo ďalších poplatkov. Časť týchto poplatkov je síce v legislatíve zahrnutá do pojmu náhrada za amortizáciu, ktorá je aktuálne 0,296 eura za kilometer. Pri súčasnej cene 0,37 eura za kilometer pri ceste do 60 kilometrov a 0,185 eura za kilometer nad 60 kilometrov od miesta prevádzky, ktorú zdravotné poisťovne vyplácajú len za cestu k pacientovi, je výsledná úhrada od zdravotnej poisťovne za cestu tam a späť hlboko pod zákonnou náhradou za amortizáciu vozidla,“ uvádza konferencia biskupov.