Európska komisia čelí kritike za oneskorené zverejnenie pracovného programu EU4Health na rok 2025. Plán znižuje ročný rozpočet na prevenciu o 42 percent na menej než 70 miliónov eur. Zároveň odsunul na okraj aj občianske organizácie.
Plán Komisie vyčleňuje len 68,19 milióna eur na aktivity súvisiace s prevenciou, čo predstavuje prudký pokles o 42 percent v porovnaní so 118,5 miliónmi eur určenými na rovnaké ciele v roku 2024. Naproti tomu samotná oblasť pripravenosti na krízy dostáva 121,9 milióna eur, takmer dvojnásobok rozpočtu na prevenciu. Hoci program tvrdí, že je v súlade s novými prioritami Komisie a legislatívnymi cieľmi, neuvádza nijaké vysvetlenie pre také výrazné zníženie financovania prevencie.
Prevencia ustupuje do úzadia v rámci širšej agendy
Komisia postavila pracovný program na rok 2025 na piatich tematických pilieroch. Zahŕňajú pripravenosť na krízy, podporu zdravia a prevenciu chorôb (DP), zdravotnícke systémy a pracovnú silu, digitálne zdravie a nosný pilier zameraný na rakovinu, kardiovaskulárne ochorenia a iné neprenosné choroby (NCD).
Tieto tematické oblasti sú strategicky zosúladené s kľúčovými legislatívnymi rámcami. Patria sem nariadenie o cezhraničných zdravotných hrozbách, nariadenie o zdravotníckych pomôckach a nové právne akty o zdravotných údajoch a biotechnológiách. Plán sa tiež usiluje o synergiu s programom Horizont Európa a Platformou pre strategické technológie pre Európu (STEP). Osobitne sa zameriava na rozvoj biotechnológií a personalizovanej medicíny.
V rámci tohto širokého záberu sa opatrenia v oblasti prevencie javia ako oslabené. V rámci samostatného piliera DP sa verejné obstarávanie obmedzuje prevažne na technické zmluvy, napríklad údržbu databáz tabakových výrobkov, monitorovanie charakteristických príchutí v cigaretách alebo prevádzku platforiem, ako je Platforma pre zdravotnú politiku. Hoci sú tieto aktivity dôležité, predstavujú len malú časť rozpočtu a neodzrkadľujú širšie investičné ambície, ktoré niektorí odborníci očakávali.
Väčšina prostriedkov na prevenciu v roku 2025 sa nachádza v rámci grantov pod nosným pilierom, kde hlavným nástrojom zostáva Plán na porazenie rakoviny v Európe. Pracovný program naďalej podporuje skríningové programy, úsilie o skorú diagnostiku a kampane zamerané na zdravotnú gramotnosť v súvislosti s rakovinou a kardiovaskulárnymi ochoreniami. Prevenciu zároveň začleňuje do rôznych politických platforiem, napríklad zvyšovaním povedomia o právach pacientov na cezhraničnú zdravotnú starostlivosť či spoluprácou s Európskymi referenčnými sieťami (ERN), kde je včasný zásah často kľúčový.
Mohlo by vás zaujímať
Napriek tomu celková suma 68,19 milióna eur naprieč všetkými piliermi a nástrojmi výrazne zaostáva za úrovňou z roku 2024. Tento pokles vyvolal obavy, že preventívne prístupy počas celého životného cyklu človeka sú vytláčané do úzadia, čo je v rozpore s deklarovanými cieľmi.
Nesplnené sľuby alebo len odložené?
V poverovacom liste po voľbách adresovanom komisárovi pre Zdravie a dobré životné podmienky zvierat Olivérovi Várhelyimu bola predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen jednoznačná: „Chcem, aby ste posilnili našu prácu v oblasti preventívneho zdravia, zabezpečili komplexný prístup k podpore zdravia a prevencii chorôb počas celého životného cyklu. Investície do efektívnych preventívnych opatrení znížia záťaž neprenosných ochorení, odľahčia zdravotnícke systémy a podporia zdravé starnutie.“
Súčasťou Várhelyiho mandátu je aj priamy dohľad nad „posilňovaním práce Komisie v oblasti preventívneho zdravia“. Dôležitú úlohu v tomto úsilí majú zohrať implementácia Plánu na porazenie rakoviny v Európe a prehodnotenie legislatívy v oblasti tabaku.
Znížené finančné záväzky v programe na rok 2025 však zrejme nie sú v súlade s týmto poslaním. Hoci strategické smerovanie je zreteľné, operačný rozpočet naznačuje odklon od štrukturálnej prevencie ako hlavnej investičnej priority.
Občianska spoločnosť bije na poplach
Organizácie verejného zdravia okamžite upozornili na problém. Na sociálnej sieti LinkedIn označila Dorota Sienkiewicz z EuroHealthNet rozpočet na prevenciu za „absolútnu facku, katastrofálnu sumu“. Upozornila, že vyčleniť len 1,3 percenta z celkových 571 miliónov eur na verejné obstarávanie v oblasti podpory zdravia a prevencie chorôb „je v rozpore s duchom aj znením“ nariadenia EU4Health.
„Podľa nariadenia EÚ (EÚ) 2021/522 musí byť minimálne 20 percent celkového rozpočtu programu vyčlenených na podporu zdravia a prevenciu chorôb,“ pripomenula Sienkiewicz. Antonella Cardone, výkonná riaditeľka organizácie Cancer Patients Europe, dodala: „Komisia by to nemala prehliadať. Pravidlá sa nesmú ignorovať a ani zdravý rozum.“
Ich slová odrážajú rastúcu frustráciu občianskej spoločnosti z toho, že napriek silným politickým vyjadreniam významné investície do štrukturálnej prevencie zdravia stagnujú. Spolu s tým ustupuje do úzadia aj dlhodobá vízia EÚ o odolnom a spravodlivom zdravotnom systéme.
Občianska spoločnosť na vedľajšej koľaji
Obavy z nedostatočnej prevencie sa prehlbujú aj kvôli chýbajúcemu operačnému financovaniu pre zdravotnícke mimovládne organizácie v programe na rok 2025. Projektové granty síce ostávajú, no absentuje štruktúrovaná podpora základného fungovania organizácií verejného zdravia.
To vyvoláva obavy z obmedzovania občianskeho priestoru pri tvorbe zdravotnej politiky EÚ. Skupiny, ktoré sa dlhodobo venujú rovnosti v zdraví, práci s komunitami a zastupovaniu pacientov, varujú, že tento výpadok oslabí implementáciu aj kontrolné mechanizmy.
Oneskorené zverejnenie pracovného programu, až koncom júla, ešte viac skomplikovalo plánovanie pre občiansku spoločnosť. Mnohé organizácie tvrdia, že načasovanie im znemožňuje riadne sa pripraviť a strategicky reagovať na pripravované výzvy.