Pomôcť duševnému zdraviu detí a študentov i učiteľov sa snaží nový program Balans. Jeho cieľom je prepojiť žiakov, pedagogických aj odborných zamestnancov v školách. „Kľúčová je rovesnícka podpora,“ tvrdí Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP). Tento preventívny program odborníci z výskumného ústavu predstavili formou zážitkového workshopu na konferencii Dieťa v ohrození 2025. 

„Hlavný benefit programu Balans je sebarozvoj pre študentov. Tí objavia svoje kvality a zdroje, ktoré vedia využívať pri vlastnom raste aj ich šíriť medzi spolužiakov a inšpirovať ich,“ povedal počas workshopu pre pedagógov spoluautor programu a psychológ Mojmír Trebuňák.

Zistia, ako prijať sami seba a riešiť konflikty

„Cieľom je univerzálna prevencia v téme duševného zdravia – teda robenie osvety a príprava rovesníckej skupiny, ktorá bude nápomocná školskému podpornému tímu v tejto téme,“ vysvetlil Trebuňák.

Účastníci preventívneho programu si majú osvojiť a vedieť uplatniť nadobudnuté vedomosti a zručnosti na podporu duševného zdravia u seba aj u rovesníkov v triede, škole a mimoškolskom prostredí prostredníctvom cielených interaktívnych aktivít. To všetko s podporou pedagogických a odborných zamestnancov.

Účastníci programu Balans sa venujú témam ako sebapoznanie a sebaprijatie, zvládanie stresu a záťaže, efektívna komunikácia a riešenie konfliktov, zdravé stravovacie návyky, pravidelný pohyb a význam kvalitného spánku. 

Rôzne podporné materiály

Program je určený pre žiakov stredných škôl a 8. a 9. ročníka základných škôl. Pozostáva z úvodného informačného stretnutia a štyroch blokov v trvaní 20 vyučovacích hodín. Celý program je dostupný pre odborných zamestnancov pedagogicko-psychologických poradní, škôl, špeciálnych výchovných zariadení a pre školských špeciálnych pedagógov spolu s metodikou a podpornými materiálmi na portáli e-Poradenstvo. Na tomto portáli VÚDPaP zverejňuje všetky preventívne programy určené pre materské, základné aj stredné školy.

„Sú pripravené v spolupráci s odborníkmi z praxe. Registrovaní odborní zamestnanci a špeciálni pedagógovia tu nájdu bohatú ponuku sprievodných materiálov ako sú metodické príručky, inštruktážne videá alebo webcasty, konkrétne aktivity s pracovnými listami a informačné bulletiny pre rôzne cieľové skupiny – pedagogickí zamestnanci, mládež, rodičia,“ uviedla pre Zdravotnícky denník vedúca komunikačného oddelenia výskumného ústavu Darina Mikolášová.

Mohlo by vás zaujímať

Ten v rámci zvýšenia informovanosti pripravuje na jeseň sériu informačných stretnutí a workshopov so zástupcami škôl a školských zariadení v jednotlivých regiónoch. „Ich cieľom je podporiť odborných zamestnancov a špeciálnych pedagógov pri využívaní materiálov na portáli e‑Poradenstvo, motivovať ich k realizácii preventívnych programov priamo v praxi a tým prispieť k cielenej a systematickej preventívnej činnosti v školách a školských zariadeniach,“ hovorí Mikolášová.

Spolupráca je dôležitá

Absolventi workshopu na konferencii Dieťa v ohrození ocenili najmä praktický a zážitkový charakter aktivít, ktoré sú ľahko aplikovateľné v školskom prostredí.  „Páči sa mi najmä návrat k rovesníckemu prístupu, lebo vždy som sa mu intenzívne venovala a považujem ho za najefektívnejšiu formu podpory,“ povedala jedna z účastníčok, Kristína Liberčanová z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity.

„Program podporuje vznik rovesníckych skupín, ktoré spolupracujú so školským podporným tímom, odbornými a pedagogickými zamestnancami pri realizácii prevencie v oblasti duševného zdravia,“ vysvetľuje psychológ Trebuňák. Verí, že tento prístup sa rozšíri na čo najviac školách, keďže podporuje spolupatričnosť učiteľov a žiakov a umožňuje im spolupracovať pri osvete.

Prečo sú duševné zdravie detí a študentov, ale aj pedagógov, a prevencia v súčasnosti také dôležité? „V našom ponímaní kvalitná prevencia predstavuje efektívny spôsob, ako sa môžu deti, žiaci a študenti naučiť zvládať bežné školské nároky aj stresujúce udalosti, ako odolávať rôznym tlakom okolia či prispôsobiť sa náročným životným situáciám,“ uzatvára Mikolášová.