Na plánovanú zdravotnú starostlivosť čaká na Slovensku takmer 84-tisíc poistencov. Najčastejšie ide o výmenu kolenného alebo bedrového kĺbu a operáciu katarakty. Vyplýva to z analýzy Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS), ktorý zároveň upozorňuje na výrazné rozdiely medzi poisťovňami a systémové zlyhania v dodržiavaní stanovených lehôt.
Údaje k 28. februáru 2025 hovoria o celkovom počte 83 599 poistencov zaradených na čakacie zoznamy. Najviac ich eviduje Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP), až 50 185. Nasleduje Dôvera (25 067) a Union (8 347).
Od januára pritom platí novela vyhlášky o kategorizácii ústavnej starostlivosti, ktorá zaviedla maximálne lehoty na plánované zákroky. Ak poisťovňa nedokáže zabezpečiť výkon včas, musí ponúknuť iného poskytovateľa alebo zákrok preplatiť aj u nezmluvného subjektu.
Úrad však zistil, že tieto lehoty nie sú vždy dodržiavané. Najviac poistencov po termíne eviduje VšZP – 23 274. Dôvera mala 3 902 poistencov, ktorí čakali dlhšie než povoľuje zákon, Union 1 169.
Kolenný či bedrový kĺb až o 10 mesiacov neskôr
Z analýzy vyplýva, že najväčší dopyt je po ortopedických výkonoch. Na totálnu endoprotézu (TEP) kolenného kĺbu čaká 6 499 poistencov, na TEP bedrového kĺbu 3 938 a na operáciu šedého zákalu 289.
„Bez ohľadu na poisťovňu či nemocnicu sa na výmenu kĺbu čaká v priemere okolo 10 mesiacov, na operáciu katarakty necelé dva mesiace,“ konštatuje úrad.
Mohlo by vás zaujímať
Poisťovne odmietli tisíce žiadostí
Zdravotné poisťovne celkovo odmietli 17 082 návrhov. Najviac odmietnutí zaznamenala VšZP (23 %), nasledovaná Union (19 %) a Dôverou (16 %). Najčastejšími dôvodmi boli chýbajúce údaje (46,7 %), duplicitné návrhy (20,3 %) či neúplné podklady od jednodňových poskytovateľov (10,8 %).
Zároveň bolo v roku 2024 a do februára 2025 vyradených až 311 376 návrhov, predovšetkým preto, že zákrok už bol vykonaný, zdravotný stav pacienta sa zmenil, alebo návrh nebol aktualizovaný viac než pol roka.
Reformy majú zabezpečiť rovnosť prístupu
ÚDZS odporúča niekoľko zásadných krokov:
- efektívnejšie plánovanie výkonov a manažment kapacít,
- lepšiu spoluprácu medzi poisťovňami a nemocnicami,
- dôslednú kontrolu a pravidelnú aktualizáciu údajov,
- zverejňovanie štatistík a informovanie poistencov o ich právach,
- aktívne ponuky alternatívnych poskytovateľov pri prekročení lehoty.
„Cieľom týchto zmien je skrátiť čakacie doby, zabezpečiť rovnosť prístupu k zdravotnej starostlivosti a zvýšiť transparentnosť v systéme,“ uviedol predseda ÚDZS Michal Palkovič.
Zavedenie maximálnych čakacích lehôt pre stovky plánovaných zákrokov je zároveň súčasťou reformy nemocníc, ktorú pripravilo ministerstvo zdravotníctva.
Úplné dáta sú zverejnené na webe úradu: údaje k 28. februáru 2025