Tender na záchranárske vrtuľníky vraj nie je šitý pre jednu firmu. Informácie opozičnej strany SaS, ktorá na tlačovej konferencii poukazovala na problémy vo výberovom konaní na prevádzkovateľa leteckej záchrannej služby, naznačujú, že poslanci sa podrobne neoboznámili s podmienkami výberového konania. Tvrdí to prevádzkovateľ leteckej záchranky Air Transport Europe (ATE), ktorá podľa SaS má byť vo výberovom konaní zvýhodnená.
„Pán doktor Tomáš Szalay sa zo dňa na deň stal odborníkom na letectvo, čo sa prejavilo jeho chaotickými informáciami,“ uvádza ATE v reakcii na tvrdenia, ktoré zazneli na tlačovej konferencii SaS. Expert SaS na zdravotníctvo Szalay a predseda strany Branislav Gröhling upozornili, že na ministerstve zdravotníctva sa realizuje predražený tender o vyše 80 miliónov eur, ktorý má byť šitý pre jednu firmu – ATE. Poukázali na viaceré problémy vo verejnej súťaži.
Získať osvedčenie leteckého prevádzkovateľa (AOC), ktoré oprávňuje vykonávať túto činnosť, je podľa Szalaya možné získať len na základe zmluvy s ministerstvom zdravotníctva, ale zmluvu poskytovateľ dostane až po tom, ako vyhrá tender. Poslanec poukázal na to, že podmienka sa podľa tendra nedá splniť alternatívne, osvedčením z inej krajiny. „Vo zverejnených podmienkach výberových konaní sa nikde neuvádza, že by uchádzač musel byť držiteľom slovenského osvedčenia leteckého prevádzkovateľa,“ namieta ATE, „Výberové konanie je otvorené pre všetkých držiteľov platného AOC vydaného členským štátom Európskej únie (EÚ).“
Taktiež uvádza, že vlastníctvo AOC nie je viazané ani nijak podmienené zmluvou s ministerstvom zdravotníctva, pričom podmienky jeho udelenia stanovujú európske letecké predpisy. „Oprávnenie na vykonávanie vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (HEMS) vyznačí príslušný letecký úrad každému držiteľovi platného AOC, ktorý preukáže splnenie špecifických podmienok na túto činnosť. Každý držiteľ AOC z krajiny EÚ, ktorý tieto podmienky spĺňa, sa teda môže uchádzať aj o poskytovanie vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby na Slovensku,“ objasnil prevádzkovateľ vrtuľníkovej záchranky. Rezort zdravotníctva však na naše otázky k téme doteraz nereagoval.
Výhrady poslanca Szalaya týkajúce sa požiadavky na preukázanie materiálneho a priestorového zabezpečenia uchádzača vo výberovom konaní, sú podľa ATE v priamom rozpore s predchádzajúcou výhradou KDH, ktoré kritizovalo, že sa môže vo výberovom konaní uchádzať aj subjekt, ktorý nemá k dispozícii zázemie, vybavenie či personál. „Vzájomne si odporujúce kritiky vytvárajú dojem, že cieľom nie je konštruktívna diskusia, ale snaha vyvolať kauzu bez ohľadu na fakty,“ tvrdí ATE s tým, že podmienky výberového konania má dôkladne preštudované.
Mohlo by vás zaujímať
„Spoločnosť Air-Transport Europe sa v žiadnom prípade nebráni konkurencii ani férovej súťaži – naopak, dlhodobo sa jej aktívne zúčastňuje. Dôkazom toho je aj opakovaný úspech vo výberových konaniach v Českej republike, kde aktuálne zabezpečuje prevádzku v dvoch strediskách leteckej záchrannej služby,“ deklarovali predstavitelia ATE. „Veríme, že výberové konanie prebehne v súlade s princípmi férovosti a transparentnosti, ako to deklaroval aj pán Szalay,“ uzavreli. Leteckú záchrannú službu na Slovensku ATE poskytuje nepretržite už 34 rokov.