Keďže na konci mája Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach doručila zdravotnej poisťovni Dôvera výpoveď z aktuálnej zmluvy, odmietla tým ponuku zmluvných a cenových podmienok na ďalšie obdobie. „Výpoveďou zmluvy začala plynúť štandardná trojmesačná výpovedná lehota, ktorá končí 31. augusta 2025 a teda do tohto dátumu sa obe zmluvné strany budú riadiť platnou zmluvou. To znamená, že naši poistenci minimálne do konca letných prázdnin nepocítia žiadnu zmenu,“ vysvetľuje hovorca poisťovne Dôvera Matej Štepiansky.

Výnimku môžu tvoriť pacienti objednaní na vyšetrenie či zákroky po 31. auguste 2025. Na túto situáciu je poisťovňa podľa Štepianskeho pripravená tak, že s nimi aktívne komunikuje a priebežne im zabezpečuje zdravotnú starostlivosť u iných zmluvných poskytovateľov. V prípade potreby aj prepravu dopravnou zdravotnou službou. „Oceňujeme, že napriek počiatočnej informačnej asymetrii nemocnica našim poistencom poskytuje korektné informácie a umožnila nám zriadiť na krátke obdobie aj improvizovanú pobočku priamo v priestoroch nemocnice,“ konštatuje hovorca Dôvery.

Navýšenie platieb o 17,5 percenta

Poisťovňa Dôvera o výpovedi zmluvy a vývoji doterajších rokovaní listami informovala úrady, ktoré sú zodpovedné za riadenie a kontrolu poskytovania zdravotnej starostlivosti, teda ministerstvo zdravotníctva, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) a Trenčiansky samosprávny kraj. „Požiadali sme ich aj o usmernenie, ako máme ďalej postupovať, keďže dodržiavame všetky platné predpisy a zákony, a v rámci našich kompetencií sme podnikli všetky kroky k dosiahnutiu dohody s nemocnicou,“ poznamenáva Štepiansky.

Rokovania o nových zmluvných podmienkach podľa neho prebiehajú približne od začiatku tohto roka. Návrhy vychádzajú z dostupných finančných zdrojov, z legislatívy, ako aj z usmernení ministerstva zdravotníctva a ÚDZS. „Princípom všetkých návrhov je dosiahnuť dohodu v pokračovaní zmluvného vzťahu a to za predpokladu efektívneho vynakladania disponibilných financií. To znamená, že platby sú a budú naviazané na produkciu nemocnice – za viac pacientov dostane nemocnica vyššiu odmenu. V porovnaní s nedávnymi paušálnymi platbami to predstavuje výrazný krok k vyššej efektivite liečby,“ pripomína hovorca.

Zdôrazňuje, že nemocnici poisťovňa Dôvera ponúkla medziročné navýšenie úhrad o 17,5 percenta. „Zároveň sme garantovali, že efektívna základná sadzba v paušálnej zložke úhrady bude minimálne na úrovni základnej sadzby podľa DRG vyhlášky. Tento návrh bol zo strany zástupcov nemocnice odmietnutý. V snahe vyjsť v ústrety sme ďalej ponúkli prechod na tzv. full DRG úhradu, pri ktorej poskytovanie zdravotnej starostlivosti nie je limitované zmluvnými podmienkami, neuplatňuje sa paušálna úhrada ani žiadne limity. Aj tento návrh manažment nemocnice odmietol,“ konštatuje Štepiansky.

Podľa riaditeľa nemocnice je potrebný reštart

Podľa slov riaditeľa nemocnice Petra Glatza by bolo nezodpovedné nechať sa ďalší rok platiť tak, že to nestačí na lekárov, sestry, prístroje a lieky. Tvrdí, že vzťahy medzi poisťovňou Dôvera a nemocnicou potrebujú reštart. Samotná poisťovňa tvrdí, že doručenie výpovede zo zmluvy považuje za nekorektné. Ak sa nedohodnú na novej zmluve, bude to mať dopad na pacientov, ktorí sú v Dôvere poistení.

„Nemáme problém, aby sme boli platení za výkon. Sme jedna z najvýkonnejších nemocníc druhého typu na Slovensku, čo Dôvera nepopiera. Čert je ale v drobnostiach. Za tú istú jednotku výkonu dostávame v niektorých prípadoch o stovky eur nižšiu odmenu, ako iní. Čo pri našom výkone za rok ide do miliónov, ktoré si poctivo odpracujeme. Len nám ich nikto nezaplatí,“ hovorí Glatz.

Mohlo by vás zaujímať

Nemocnica podľa riaditeľa dostala informáciu, že by v plnej výške nemala dostať ani paušálne platby. „Lenže my obsluhujeme ľudí z ulice z celého regiónu. Takže takú traumatológiu alebo intenzívnu medicínu proste prevádzkovať musíme. Tu končia všetky život ohrozujúce autonehody, infarkty, náhle cievne mozgové príhody a úrazy či otravy z celej Hornej Nitry. Lekári, sestry, lôžka a prístroje musia bežať vo dne v noci. Pri nedostatku peňazí budeme musieť asi siahnuť na menej kritické časti našich služieb. Na kritickú starostlivosť totiž siahnuť nesmieme za žiadnych okolností,“ vysvetľuje riaditeľ.

Štepiansky pripomína, že na dosiahnutie novej dohody majú takmer tri mesiace. „Je to dostatočný časový priestor. Veríme, že sa nám to podarí, pretože hoci len pár dní bez zmluvy by nebolo len prehrou oboch strán, ale konkrétnych pacientov,“ uzatvára hovorca.