Odborníci z praxe aj minister zdravotníctva poukazujú na to, aký efektívny je stretávací režim záchrannej služby. K pacientovi príde záchranár v sanitke a lekár v osobnom aute, čo šetrí čas aj kapacity lekára. Na Slovensku sa však systém vyžíva len minimálne. Zatiaľ nie je jasné ani to, kedy vznikne nová sieť záchraniek.
Už od augusta 2023 pribudol do zákona nový typ ambulancie záchrannej zdravotnej služby (ZZS) – rýchla lekárska pomoc (RLP) v stretávacom režime. Takzvaný rendez-vous (RV) systém spočíva v tom, že k pacientovi vyráža záchranár v sanitke a lekár v osobnom aute, pokiaľ zdravotný stav vyžaduje prítomnosť lekára. Rozhodne o tom operátor tiesňovej linky. Po zásahu sa lekár rýchlejšie uvoľní k druhému výjazdu a pacienta môžu previesť do nemocnice sanitkou so záchranárom. Posádky s lekármi sú teda využité efektívnejšie a ich dostupnosť je lepšia ako v prípade klasického rozdelenia veľkých sanitných vozidiel na rýchlu zdravotnícku pomoc (RZP) – posádku so zdravotníckym záchranárom bez lekára a RLP, v ktorej je okrem záchranára aj lekár. V mnohých krajinách, napríklad aj v Česku, ambulancie RV fungujú dlhodobo.
Na Slovensku ambulancie v stretávacom režime jazdia od 1. augusta 2024 v troch krajských mestách – v Košiciach, Žiline a Trenčíne. „Ich zavedeniu predchádzali niekoľkomesačné prípravy, a to ako zo strany Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR, tak aj poskytovateľov ZZS. Spustenie prebehlo v ostrej prevádzke transformáciou z pôvodných posádok RLP,“ povedal pre Zdravotnícky denník hlavný operátor operačného strediska Viliam Sládek.
V praxi je podľa neho posádka RV s lekárom takmer vždy vysielaná spoločne s ambulanciou RZP, pretože samotná RV ambulancia (osobné auto) nie je určená na transport pacienta. „Jej úlohou je vykonať odborné vyšetrenie, stabilizovať pacienta a rozhodnúť o ďalšom postupe. Ak transport do nemocnice nevyžaduje prítomnosť lekára, posádka RZP ho vie vykonať samostatne, zatiaľ čo lekár z RV ambulancie zostáva dostupný pre ďalší výjazd,“ hovorí Sládek. Potvrdzuje, že práve toto sa ukazuje ako jeden z najväčších prínosov – efektívnejšie využitie kapacít lekára v systéme ZZS. Od zahájenia prevádzky sa uskutočnilo viacero hodnotiacich stretnutí, pričom najväčšie bolo po šiestich mesiacoch fungovania.
Za pol roka zrealizovali posádky RV v Žiline, Trenčíne a Košiciach celkovo 2 069 výjazdov. Najviac bola vysielaná RV ambulancia v Žiline, a to až 926-krát. Ukázalo sa, že v 63 percentách prípadov, keď bolo potrebné pacienta transportovať do nemocnice, mohla prevoz vykonať posádka RZP bez lekára. V prípade potreby lekára pri transporte, napríklad z dôvodu, že základné životné funkcie pacienta sú nestabilné, lekár môže presadnúť do sanitky. Za šesť mesiacov fungovania sa tento postup využil v takmer 24 percentách prípadov. Môže sa stať, že lekár je pri transporte pacienta, ale stav sa počas transportu zlepší, tak keď prídu do nemocnice, lekár sa uvoľní a posádka RZP pacienta odovzdáva. To tiež výrazne šetrí čas lekára a umožňuje mu byť rýchlejšie k dispozícii pri ďalších kritických stavoch. „Na základe týchto skúseností možno povedať, že zavedenie RV ambulancií má v systéme záchrannej zdravotnej služby na Slovensku opodstatnenie,“ zhodnotil operátor Sládek.
Mohlo by vás zaujímať
Zavádzanie RV sanitiek ocenil aj minister zdravotníctva Kamil Šaško (Hlas-SD). Podľa neho ide o jeden z dôležitých krokov reformy záchrannej zdravotnej služby.
Kedy bude nová sieť záchraniek?
V súčasnosti funguje na Slovensku celkovo 81 ambulancií klasickej RLP a tri RV ambulancie v Košiciach, Žiline a Trenčíne. „Zavedené boli ako pilotný projekt s cieľom efektívnejšieho využitia lekárov v systéme záchrannej zdravotnej služby. Pri príprave návrhu novej siete ZZS sa počíta s rozšírením RV systému aj do ďalších krajov, prednostne do krajských miest. Finálny počet a rozmiestnenie budú známe až po zverejnení novej siete ZZS,“ priblížil Sládek.
Termín jej zverejnenia sa však stále posúva. Ministerstvo zdravotníctva v apríli uviedlo: „Nová sieť vstúpi do platnosti začiatkom mája 2025, ale do praxe sa postupne dostane počas roka 2025 až 2026. Materiál pôjde do pripomienkového konania.“ Konštatovalo, že nová sieť vychádza z dát o výjazdoch ZZS a cieľom presunu posádok je vždy zlepšenie dostupnosti. Celá reforma záchrannej zdravotnej služby sa omeškala pre politické nezhody a pripomienkam záchranárov, z ktorých viaceré rezort zapracoval do zákona.
Schválený zákon o ZZS v dôvodovej správe uvádza, že nový spôsob tvorby siete záchrannej zdravotnej služby na Slovensku využíva matematické optimalizačné a simulačné modely, ktoré sú založené na analýze historických dát o výjazdoch. „Tento prístup umožňuje efektívnejšie rozmiestnenie ambulancií a staníc ZZS na základe skutočnej potreby a frekvencie zásahov v rôznych oblastiach,“ tvrdí rezort zdravotníctva, ktorý zákon predložil.
Matematické modely podľa neho analyzujú historické dáta, ako sú časy odozvy, počet a typ výjazdov či geografické rozloženie volaní. Následne tieto modely navrhujú optimálne rozmiestnenie posádok a zdrojov tak, aby bol minimalizovaný čas odozvy a maximalizovaná dostupnosť neodkladnej zdravotnej starostlivosti. „Simulačné modely umožňujú testovanie rôznych scenárov a predikciu ich dopadu na reálnu prevádzku, čím poskytujú cenné informácie pre rozhodovanie,“ tvrdí ministerstvo. Tento nový spôsob plánovania siete ZZS podľa rezortu umožňuje pružnejšie reagovať na meniace sa potreby populácie, čo vedie k efektívnejšiemu využívaniu zdrojov a zvyšuje šance na záchranu života a zdravia v kritických situáciách.
Efektívnejšie ako klasická RLP
Operátori záchrannej zdravotnej služby majú zoznam istých kritérií, pri ktorých vždy indikujú vyslanie posádky s lekárom. Ale ak sú všetky vyťažené, môže sa stať, že posádka s lekárom nie je dostupná. Vtedy k udalosti ide najbližšia posádka so zdravotníckym záchranárom a tá si v prípade potreby neskôr zavolá lekársku posádku. Tieto situácie by pomohlo riešiť práve zavedenie väčšieho počtu RV posádok s lekárom. „Vnímam benefit RV ambulancie v porovnaní s ambulanciou RLP, pretože sa nám ambulancia RV dokáže uvoľniť a byť k dispozícii na ďalší zásah, ak nie je nutný transport pacienta za prítomnosti lekára. Máme aj príklad posádky RV, ktorá hneď po sebe zasahovala pri dvoch kritických stavoch. Keby bola ako RLP a transportovala prvého pacienta, k tomu druhému by musela ísť nejaká vzdialenejšia posádka,“ skonštatoval Viliam Sládek.
Operátor vidí v systéme polohu a pohyb vozidiel ZZS podľa automatickej vozidlovej lokalizácie (AVL). Na základe toho štandardne vyšle na zásah sanitku, ktorá je najbližšie, a osobné auto, ktoré je najbližšie. Prostredníctvom AVL zadávajú posádky svoj status o priebehu výjazdu. Pokyn na zásah je posádke zadávaný dátovou vetou, čiže na AVL zariadenie jej príde správa, ktorá obsahuje presnú navigáciu na adresu a opis stavu pacienta tak, ako ho operátorovi popíše volajúci.
Význam RV ambulancií najmä vo väčších mestách, kde je dostatok súčinných posádok RZP a dobrá dostupnosť nemocníc, pre Zdravotnícky denník zdôraznila aj hovorkyňa ZZS Bratislava Darina Schreková. RV ambulancia fungujúca v Žiline patrí práve poskytovateľovi ZZS Bratislava. „Úspešne ju prevádzkujeme osem mesiacov na vozidle SUV 4×4. RV funguje veľmi efektívne v rámci mierneho skrátenia dojazdového času k pacientovi, skrátenia celkového času s pacientom oproti klasickej RLP o približne 18 minút a rýchlejšieho uvoľnenia sa pre ďalší výjazd,“ hovorí Schreková. V hlavnom meste však poskytovateľ ambulanciu RV zatiaľ neprevádzkuje.