Pacienti na Slovensku čoraz častejšie narážajú na porušovanie svojich práv. Nedostupnosť starostlivosti, vysoké poplatky či zlyhávajúca elektronizácia najviac zasahujú sociálne slabších, seniorov a chronicky chorých. Upozornila na to Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP) na svojej webovej stránke.

AOPP pri príležitosti Európskeho dňa práv pacientov (18. apríl) upozorňuje, že pacient musí byť opäť v centre systému. „Práva pacientov musia byť garantované nielen zákonom, ale aj zo základnej ľudskej morálky. V 21. storočí je neprijateľné, aby sa o zdraví rozhodovalo podľa výšky príjmu,“ hovorí Elena Marušáková, prezidentka AOPP.

Deklarované šetrenie v zdravotníctve sa podľa asociácie v praxi prejavuje na úkor pacientov, nie ako systémová efektivita. „Už dnes pociťujeme nedostupnosť odborníkov, dlhé čakacie doby, neefektívne eZdravie a poplatky za všetko,“ uvádza AOPP s tým, že dôsledkom je neskoršia liečba, zhoršenie zdravotného stavu a vyššie náklady na systém.

Z údajov pacientskej poradne AOPP vyplýva, že sa zdvojnásobil počet ľudí, ktorí žiadajú právnu pomoc. Najčastejšie ide o sociálne slabších pacientov. Dôvodom je nevedomosť o právach, obava z odmietnutia starostlivosti, nespravodlivé poplatky. „Časť pacientov radšej odkladá návštevu lekára – nie zo strachu, ale preto, že si ju nemôžu dovoliť. Najčastejšie ide o stomatologickú či špecializovanú starostlivosť,“ upozorňuje Marušáková.

Asociácia upozornila na Chartu práv pacientov z roku 2001, ktorá bola podporená Európskou úniou a garantuje právo na informácie, voľbu lekára, dôstojnosť, prevenciu, sťažnosť či náhradu škody. „A napriek tomu sú tieto práva pre mnohých nedosiahnuteľné. Zdravotníctvo nemá prehlbovať nerovnosti. Má byť službou pre každého. Pacient nie je prekážka, ale dôvod, pre ktorý systém existuje,“ uzatvára Marušáková.

Mohlo by vás zaujímať