Hlavnou výhodou vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) je jej rýchlosť a to, že sa dostane aj do neprístupných terénov, kam sa sanitka má problém dostať. Lenže na Slovensku je veľa nemocníc, ktoré nie sú poriadne pripravené na pristátie vrtuľníka. „Žiaľ, situácia je taká, že až 75 percent slovenských nemocníc má pristávacie miesta, ktoré nie sú certifikované ako heliporty,“ vysvetľuje pre Zdravotnícky denník Zuzana Hopjaková, hovorkyňa spoločnosti AIR – TRANSPORT EUROPE, ktorá vykonáva leteckú záchranu formou neštátneho zdravotníckeho zariadenia na základe povolenia ministerstva zdravotníctva.
Na Slovensku je Dopravným úradom oficiálne schválených iba desať heliportov pre využitie VZZS. Hovorkyňa pripomína, že niektoré nemocničné zariadenia nemajú dokonca ani vlastné vyčlenené plochy pre vrtuľníky, pristávanie je realizované na najbližšom vhodnom mieste, ktoré je napríklad súčasťou parku, školského areálu či parkoviska áut, a môže byť ale od nemocnice neúmerne vzdialené. „V takom prípade sa absolútne stráca časový benefit leteckého prevozu pacienta, pretože čas od pristátia, následného prekladania pacienta do sanitného vozidla, odovzdania pacienta v nemocnici, sa pomaly rovná celkovému času transportu vrtuľníkom,“ zdôrazňuje Hopjaková.
Dopravný úrad schvaľuje heliporty
Ako pre Zdravotnícky denník uvádza Dopravný úrad, heliport HEMS je plocha na zemi alebo vyvýšená na konštrukcii, určená na vzlety a pristátie vrtuľníkov vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. „Na Slovensku je ku dnešnému dňu desať heliportov HEMS, ktoré majú vydané prevádzkové povolenie Dopravným úradom,“ konštatuje úrad. Všetky heliporty HEMS musia spĺňať podmienky podľa Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve. „Zdravotnícke zariadenia pri ich výstavbe, prostredníctvom projektantov alebo stavebníkov, konzultujú s nami prípravu a priebeh výstavby heliportov HEMS,“ približuje Dopravný úrad.
Dopravný úrad je špeciálnym stavebným úradom pre stavby v územných obvodoch letísk, pre stavby letísk či heliportov a stavby pre letecké pozemné zariadenia, vydáva stavebné povolenia a kolaudačné rozhodnutia. Bezpečnosť leteckej prevádzky na heliportoch a spoľahlivú činnosť leteckých pozemných zariadení, ako aj vytvorenie podmienok na ich ďalší rozvoj zabezpečujú ochranné pásma. Tie zabezpečujú územnú ochranu heliportov HEMS pred výstavbou, rastom drevín a inou činnosťou, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť leteckej prevádzky vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. Ochranné pásma určuje Dopravný úrad.
„Z desiatich heliportov HEMS má ochranné pásmo určených šesť z nich. Štyri heliporty HEMS nemajú ochranné pásma – Stredoslovenský ústav srdcových a cievnych chorôb Banská Bystrica, Národný ústav srdcových a cievnych chorôb Bratislava, Univerzitná nemocnica Louisa Pasteura Košice – areál Rastislavova a Nemocnica s poliklinikou Poprad,“ dodáva Dopravný úrad.
Počet akcií každoročne rastie
Keďže VZZS je súčasťou integrovaného záchranného systému, volajúci sa prostredníctvom tiesňového volania na linku 112 alebo 155 dovolá na príslušné operačné stredisko (OS) záchrannej zdravotnej služby (ZZS), ktoré bezodkladne zabezpečí potrebné záchranné zložky, ktoré zároveň usmerňuje. „Operačné stredisko teda rozhodne o tom, či je potrebné vyslať do záchrannej akcie aj záchranársky vrtuľník. VZZS je privolaná všade tam, kde je nevyhnutný rýchly zásah lekára a šetrný transport pacienta,“ vysvetľuje Zuzana Hopjaková.
Posádku záchranárskeho vrtuľníka tvoria traja členovia v zložení – pilot, ktorý je kapitánom vrtuľníka, lekár a záchranár operátor. Každý z nich má pridelené svoje úlohy, za ktoré zodpovedá. „Lekár spolu so záchranárom zodpovedá za poskytnutie neodkladnej zdravotnej starostlivosti, pričom sa riadi zásadami urgentnej medicíny,“ konštatuje Hopjaková. Dodáva, že posádka dopredu pred vzletom nevie predvídať alebo usúdiť, či je zásah oprávnený alebo nie. Ambulancia VZZS vždy bezodkladne vzlietne za základe požiadavky OS ZZS, ktoré vyhodnotí potrebu zásahu vrtuľníkom.
Mohlo by vás zaujímať
V súčasnosti má firma AIR – TRANSPORT EUROPE sedem stredísk po celom Slovensku – v Bratislave, Nitre, Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, Poprade a v Košiciach. Počet záchranných akcií jednotlivých stredísk VZZS sa každý rok mení. „Vo všeobecnosti môžem potvrdiť, že najviac vyťažené strediská sú každoročne Banská Bystrica, Košice, Trenčín a Žilina,“ informuje hovorkyňa.
Letecké zásahy majú každoročne stúpajúcu tendenciu. V roku 2024 vzlietli záchranárske vrtuľníky zo všetkých siedmich základní na Slovensku na pomoc celkovo 3 028 krát. V roku 2023 to bolo 2 645, v roku 2022 vykonali vrtuľníky 2 146 záchranných akcií a rok predtým 1 987 akcií.
Zmluvy so všetkými zdravotnými poisťovňami
Spoločnosť AIR – TRANSPORT EUROPE má uzavreté zmluvy so všetkými zdravotnými poisťovňami, ktoré sídlia na území Slovenska. Pre všetkých občanov, ktorí sú v nich poistení, je teda záchrana vrtuľníkom plne hradená z ich zákonného zdravotného poistenia. Občan z krajiny EÚ má v prípade poskytnutia neodkladnej zdravotnej starostlivosti právo na zdravotnú starostlivosť v rozsahu ako má občan Slovenska, pričom by sa pri poskytnutí zdravotnej starostlivosti mal preukázať platným preukazom EÚ poistenia alebo náhradným certifikátom. „V mnohých prípadoch ich ale nami zachraňovaní pacienti nemajú pri sebe. Naše posádky im poskytnú ošetrenie, ale na preplatenie zásahu potrebujeme kópiu ich preukazu poistenia EÚ. Ak ju nemáme, poisťovňa nám daný zásah nepreplatí,“ približuje Hopjaková.
Čo sa týka občana pochádzajúceho z krajín mimo EÚ, mal by mať komerčné poistenie, ktoré zahŕňa aj zásah ambulanciou VZZS. Častokrát ho ale zachraňovaní pacienti uzatvorené nemajú. „Vymáhať preplatenie za poskytnutie zdravotnej starostlivosti od pacienta, ktorý odcestoval domov, je nemožné. S problémami s preplatením zásahov za záchranu ambulanciou vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby sa teda stretávame pravidelne,“ priznáva hovorkyňa.
Každý zásah ambulanciou vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby je podľa nej posudzovaný individuálne podľa dĺžky trvania letu. Rozsah cien v oblasti poskytovania výkonov ambulanciou VZZS je daný Opatrením ministerstva zdravotníctva. „Pevná cena za medicínsky let ambulanciou VZZS za jednu letovú minútu je 53,30 eura, ak bol medicínsky let ambulanciou VZZS vykonaný na základe pokynu Operačného strediska ZZS,“ uzatvára Zuzana Hopjaková.