Na Slovensku vznikne nová linka pomoci, ktorá má odľahčiť linku 155. Poslanci schválili novelu zákona o záchrannej zdravotnej službe (ZZS), ktorá tiež zavádza nové typy posádok sanitiek, novú tvorbu siete, zmeny v príprave operátorov tiesňovej linky a ďalšie úpravy.

Na Slovensku vznikne nová linka prevádzkovaná Operačným strediskom záchrannej zdravotnej služby SR. Linka na čísle 116117 bude slúžiť pre neurgentné stavy, aby sa odbremenila tiesňová linka 155. Zavedú sa aj nové typy záchranárskych posádok, s ktorými budú spojené i nové indikačné kritériá na filtrovanie hovorov. Vyplýva to z novely zákona o záchrannej zdravotnej službe, ktorú vo štvrtok schválili poslanci Národnej rady SR. Rokovali o nej v skrátenom legislatívnom konaní.

Operátori linky 116117 budú riešiť menej naliehavé zdravotné problémy, ktoré nevyžadujú okamžitý zásah záchrannej služby, napríklad konzultácie zdravotného stavu, odporúčania na vhodné zdravotnícke zariadenie alebo na organizáciu plánovaných medziklinických transportov. Ministerstvo zdravotníctva ako predkladateľ návrhu uviedlo, že zavedením tejto linky reaguje na narastajúci počet výjazdov a zahlcovanie systému odkladnými udalosťami, čo spôsobuje postupné znižovanie dostupnosti ZZS. Výjazdy k neurgentným udalostiam podľa neho tvoria až 20 percent výjazdov záchraniek. „Cieľom je efektívnejšie riadenie zdrojov záchrannej zdravotnej služby, aby sa ambulancie a ich personál mohli sústrediť na kritické prípady, čím sa zlepší dostupnosť a kvalita neodkladnej zdravotnej starostlivosti pre tých, ktorí ju skutočne potrebujú,“ vysvetlil rezort.

Nové posádky

Na základe novely vzniknú nové typy posádok, ktoré majú rozšíriť možnosti operačného riadenia ZZS. Novinkou je hybridná posádka rýchlej lekárskej zdravotnej pomoci (RLZP), ktorá funguje počas dennej služby s lekárom a v noci bez lekára. Tento prístup podľa ministerstva zdravotníctva umožňuje efektívnejšie využitie lekárov, ktorých je nedostatok. Zavádza sa aj posádka rýchlej zdravotnej pomoci so zdravotníckym záchranárom špecialistom, ktorý má rozšírené kompetencie. Vznikne ambulancia špecializovanej prepravy, ktorá je určená na plánované menej náročné medziklinické transporty a vybrané primárne výjazdy.

Zavádza sa aj ambulancia s vybavením detskej mobilnej intenzívnej jednotky pre kriticky choré deti. Prevádzkovateľmi budú koncové detské nemocnice. „Tieto typy transportov budú realizovať plne vo vlastnej réžii bez medzičlánku v podobe Operačného strediska ZZS,“ vysvetlilo ministerstvo zdravotníctva. V súčasnosti tieto deti transportujú štandardné posádky záchrannej zdravotnej služby, ktoré však nemajú vyškolený pediatrický personál.

Posledným novým typom ambulancie je ambulancia asistenčnej zdravotnej služby, ktorá bude primárne určená na repatriačné a iné transporty mimo systému verejného zdravotného poistenia a na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti v špecifických situáciách, ako sú veľké priemyselné závody, spoločenské, kultúrne a športové podujatia. „Vzhľadom na vysokú koncentráciu osôb alebo vysoké riziko vzniku mimoriadnej udalosti je žiadúce dať ich prevádzkovateľom alebo organizátorom možnosť zabezpečiť primeranú úroveň zdravotníckej pomoci v režime obdobnom ako je záchranná zdravotná služba, čo v súčasnosti zákon nedovoľoval a viedlo to k poskytovaniu zdravotnej starostlivosti bez príslušného povolenia alebo k neprimeranému vyťažovaniu systému záchrannej zdravotnej služby,“ objasnili z rezortu. Výhľadovo by tento typ ambulancie mohol prevziať aj medziklinické transporty, ktoré nevyžadujú poskytovanie neodkladnej zdravotnej starostlivosti počas transportu.

Mohlo by vás zaujímať

Budú preverovať psychickú spôsobilosť operátorov

Novela prináša nový spôsob tvorby siete záchrannej zdravotnej služby, ktorý má zabezpečiť efektívnejšie rozmiestnenie ambulancií a staníc ZZS na základe skutočnej potreby a frekvencie zásahov v rôznych oblastiach. Výkon ZZS sa bude pravidelne hodnotiť a vyhodnocovať na základe dát od Operačného strediska. Upraviť sa má aj prevádzkový čas ambulancií ZZS. Doterajšia právna úprava pozná len nepretržitý prevádzkový čas, čo znamená menej efektívne využitie zdrojov. Novela umožní lepšie prispôsobiť prevádzkové hodiny reálnym potrebám jednotlivých regiónov, čím sa podľa ministerstva zdravotníctva zabezpečí, že záchranné služby budú k dispozícii tam a vtedy, kde a kedy sú najviac potrebné. Ide najmä o posádky určené na medziklinické plánované transporty, ktoré sa robia prevažne v pracovných dňoch, v štandardných denných časoch.

Zavádza sa tiež nutnosť previerky psychickej spôsobilosti operátorov. „Práca operátora linky tiesňového volania 155 je mimoriadne psychicky náročná, vyžaduje rýchle rozhodovanie, vysokú mieru odolnosti voči stresu a schopnosť zvládať kritické situácie. Preto je dôležité, aby operátori prešli dôkladnou odbornou prípravou aj v tejto téme, čo im pomôže nadobudnúť a udržiavať potrebné psychické predpoklady na zvládnutie náročných úloh, ako sú spracovanie tiesňových volaní, koordinácia záchranných operácií a komunikácia s ľuďmi v krízových situáciách,“ vysvetlilo ministerstvo.

V prípadoch, keď okamžitý zásah nie je nevyhnutný, bude mať Operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie ZZS. Táto funkcia má byť využívaná najmä pri medziklinických a iných plánovaných transportoch pacientov. Nové pravidlá presnejšie špecifikujú, ako majú byť v každodennej praxi používané technológie ako GPS zariadenia, telemetria či softvér na správu výjazdov. Cieľom týchto zmien podľa predkladateľa je zabezpečiť, aby všetky relevantné údaje boli spoľahlivo zaznamenané a dostupné v reálnom čase. Nový typ zdravotníckeho pracovníka – asistent prepravy sa má podľa novely zaradiť do Slovenskej komory zdravotníckych záchranárov, aby boli ich záujmy plnohodnotne zastupované a mali prístup k sústavnému vzdelávaniu.

Zákon bude účinný od 15. apríla 2025. Ustanovenie, ktorým sa upravuje vyznačovanie zmien v povoleniach na prevádzkovanie záchrannej zdravotnej služby, nadobudne účinnosť 1. septembra 2025 a ustanovenia, ktorými sa upravuje nová linka pomoci 116117 budú účinné až od 1. januára 2026.

Kritika skráteného konania

Prezident Slovenskej komory zdravotníckych záchranárov a poslanec František Majerský (KDH) ocenil viaceré zmeny, ktoré novela zavádza. V stredu 26. marca na tlačovej konferencii však upozornil, že reformu pol roka blokoval minister životného prostredia Tomáš Taraba (SNS), ktorý nakoniec žiadne avizované pripomienky nepredložil a novela sa nijako nezmenila. Myslí si, že Tarabovi ide o to, kto v tendri získa zákazku na prevádzkovanie ambulancií ZZS.

Viacerí poslanci na schôdzi Národnej rady SR upozornili, že novela zákona o ZZS bola pripravená dávno, roky sa s ňou nič nerobilo a nakoniec sa schvaľovala v skrátenom legislatívnom konaní. Na „stomiliónové tendre“ vo výberových konaniach na prevádzkovateľov ZZS poukázali aj Tomáš Szalay (SaS) a Marek Krajčí (Slovensko). „Mali sme to riešiť už na jeseň, zákon bol v legislatívnom pláne úloh ministerstva zdravotníctva, ale riešili sme lekárskych odborárov. Teraz cválame, aby sme to urobili skôr, než by Úrad pre verejné obstarávanie povedal, že to treba robiť cez verejné obstarávanie,“ hovorí Szalay o výbere poskytovateľov ZZS. Poslanec a záchranár Majerský tender na záchranku v znení, ktoré je v zákone, označil za „súťaž krásy bez jasných pravidiel a bez toho, aby daňoví poplatníci vedeli, kto v danej komisii koho nominuje a kto o tom bude rozhodovať.“

Nepáči sa mu, že parlament za 24 hodín rozhodol o tom, ako bude v budúcnosti vyzerať zachraňovanie ľudí. „V súčasnosti ZZS zachraňuje celý kolabujúci zdravotnícky systém, napríklad nedostatok všeobecných lekárov,“ pripomenul. Poslanec Oskar Dvořák (PS) zase podotkol, že ešte nebola zverejnená nová sieť záchraniek. „Je to naplánované tak, aby bola až po schválení zákona a už sa do nej nemohlo veľmi zasahovať,“ kritizoval.