V prípade dopravnej nehody, pri ktorej bola automaticky aktivovaná technológia eCall, je dôležité komunikovať s operátormi tiesňovej linky, ak to situácia dovoľuje. Ak sa volajúci neozýva, hovor je automaticky považovaný za dopravnú nehodu so zranením a vyrozumené sú všetky záchranné zložky. Ak je eCall manuálny a volajúci sa napriek tomu neozýva, na preverenie situácie je vyrozumený policajný zbor.
Upozornilo na to Operačné stredisko Záchrannej zdravotnej služby (OS ZZS) SR na svojom webe. Prvotné volania sú smerované vždy na linku 112 a následne sú asistenčným monitoringom prizvané zložky 155, 150 a 158. Ak nikto zranený nie je, treba o tom informovať, vyzvali operátori.
„Z pohľadu Operačného strediska ZZS SR je dôležité včasné a čo najpresnejšie vyrozumenie všetkých záchranných zložiek, pretože pri záchrane života sa počíta každá jedna sekunda,“ povedal riaditeľ Operačného strediska ZZS SR Marian Povolný. Ocenil vynikajúcu spoluprácu s tiesňovou linkou 112 v tomto smere.
Na túto výhodu eCallu v rozhovore pre Zdravotnícky denník poukázal aj hlavný operátor strediska Viliam Sládek. „Ak je volanie automatické a nikto sa nám neozýva – snažíme sa napríklad aj volať naspäť a preveriť tú situáciu – vyhodnocujeme, či niekto potrebuje pomoc ZZS alebo iných zložiek integrovaného záchranného systému. Nemôžeme ten prípad ponechať len tak. Robili sme si štatistiku a už vieme minimálne o troch nehodách, pri ktorých sme nemali spätne žiadnu odozvu a boli tam ľudia v bezvedomí,“ povedal Sládek.
Vedúci Krajského operačného strediska Bratislava Dalibor Pavlík však upozornil, že operátori už zaznamenali aj situáciu, keď sa po dopravnej nehode aktivoval eCall, posádka auta bola bez zranení a chcela nehodu utajiť. „Na výzvu z príslušného operačného strediska nereagovala a na miesto boli vyslané všetky záchranné zložky,“ uviedol Pavlík zo skúseností z tiesňovej linky 155.
Mohlo by vás zaujímať
Ako vysvetlila Lucia Kašpráková Sabová za Sekciu krízového riadenia Ministerstva vnútra SR, z eCallu vie operátor presnú polohu, kde sa dopravná nehoda stala, ale aj informácie o tom, koľko ľudí bolo na mieste. „Počet eCallov každoročne stúpa, čo však pochopiteľne súvisí aj s tým, že od roku 2018 sú všetky nové autá povinne vybavené týmto zariadením,“ uviedla.
Zo štatistík vyplýva, že v roku 2024 operátori tiesňovej linky 112 zaznamenali 7596 manuálnych a 1506 automatických eCallov. V roku 2023 bolo manuálnych eCallov 5542 a automatických 1056. Od 1. januára do 12. februára tohto roka zaznamenali 928 manuálnych a 156 automatických eCallov.