Podľa skúseností lekárov sú pacienti prichádzajúci do ordinácií aj do nemocníc stále informovanejší a pripravenejší so zdravotníkmi diskutovať. Zo skôr submisívnych pacientov sa tak stávajú partnermi, s ktorými lekári častejšie preberajú priebeh a spôsob liečby. Oslovili sme predsedov odborných spoločností, aby nám popísali, ako túto zmenu vnímajú a ako v tejto oblasti edukujú pacientov, prípadne aj lekárov. Respondenti prvého dielu nášho miniseriálu sa zhodli na tom, že radi pracujú s poučenými pacientmi, ktorí sa viac zapájajú do optimálneho procesu liečby. Problém ale predstavuje „divoké googlovanie“, proti ktorému sa odborné spoločnosti snažia – často v spolupráci s pacientskymi organizáciami – bojovať množstvom edukačných aktivít.
Vnímate vzrastajúcu informovanosť pacientov ako pozitívnu, alebo je podľa vás časté konzultovanie s „doktorom googleom“ skôr prekážkou v komunikácii lekárov s pacientmi?
Martin Prázný, predseda Českej diabetologickej spoločnosti: Tento trend je lepšie vnímať ako pozitívny, pretože to znamená, že pacient javí aspoň nejaký záujem a vykonáva prieskum dostupných informácií z internetu, aby sa poučil. V porovnaní s inerciou niektorých pacientov je to vlastne dobre a pripravuje to vhodné podmienky pre dialóg, zapojenie pacienta do optimálneho procesu liečby a pre jeho motiváciu, čo je z dlhodobého hľadiska pri metabolických ochoreniach, ako je diabetes, nevyhnutné.
Nie je však možné pripustiť, aby si pacient naštudované postupy z internetu vynucoval v prípade, že lekár usúdi, že pre neho nie sú vhodné. Na druhej strane je nutné pripustiť, že niektoré pacientske zdroje z internetu – napríklad niektoré facebookové skupiny týkajúce sa špecifických ochorení – sú spracované kvalitne, sú prínosné, poskytujú skúsenosť a pohľad pacientov a nahrádzajú nedostatočnú pripravenosť alebo ochotu niektorých zdravotníkov komunikovať.

Martin Haluzík, predseda Českej obezitologickej spoločnosti: Tento trend vnímam ako pozitívny. Informovanému pacientovi sa veci obvykle lepšie vysvetľujú, hoci niekedy je tiež potrebné niektoré informácie uvádzať na pravú mieru. Myslím si, že rešpekt pacientov voči lekárom je v Českej republike stále vysoký, a nestretávam sa s tým, že by si pacient nechcel od lekára nechať poradiť, až na skutočne vzácne výnimky.
Roman Zachoval, predseda Českej urologickej spoločnosti: Nemáme problém s googlovaním, ale musí to byť hľadanie na stránkach nami odporúčaných spoločností alebo inštitúcií. „Divoké googlovanie“ je veľkou prekážkou, pacient sa totiž pri ňom dozvie neobjektívne informácie.
Mohlo by vás zaujímať
Pripravujete vo vašom odbore pre pacientov nejaké edukačné aktivity? A je po nich dopyt?
Martin Prázný: S dopytom pacientov po vzdelávaní je to naozaj zložité, prevažná väčšina ich tento záujem nemá, čo vidíme napríklad na proporcii skupiny pacientov, ktorá je na edukáciu objednaná, a skupiny pacientov, ktorá skutočne dorazí. Napriek tomu sme sa ako odborná spoločnosť rozhodli, že na edukáciu pacientov nebudeme kvôli nezáujmu väčšiny rezignovať. Česká diabetologická spoločnosť diskutovala túto problematiku pred niekoľkými rokmi a rozhodla sa pre propacientský prístup, ostatne tak, ako sa odporúča v globálnych guidelines.
Preto teraz – nezávisle aj finančne – podporujeme portál cukrovka.cz, kde sú informácie pre pacientov garantované odborníkmi. Ďalej personálne aj finančne podporujeme portály tehotenskacukrovka.cz a detskydiabetes.cz, oba sú na špičkovej úrovni a oba sú nesmierne užitočné. V najbližšej dobe, teda tento rok, chystáme aj vlastný vzdelávací portál s rubrikou pre pacientske organizácie a pacientov na stránkach spoločnosti. Náš portál je dnes zatiaľ zameraný len na zdravotníkov, bude ale obsahovať aj pacientsku rubriku.

Martin Haluzík: Áno, dopyt je veľký. Pripravujeme kompletnú zmenu dizajnu stránok Českej obezitologickej spoločnosti, ktorých súčasťou bude práve časť pre pacientov so zaujímavými článkami, edukačnými videami, príbehy pacientov a podobne.
Roman Zachoval: Ako odborná spoločnosť teraz veľmi aktuálne pripravujeme preklady všetkých pacientskych informácií, ktoré poskytuje Európska urologická spoločnosť – najvyšší európsky zastrešujúci orgán, od ktorého preberáme do Česka všetky odporúčania – pre všetky zásadné oblasti urológie.
Spolupracujete v tomto smere nejako aj s pacientskymi organizáciami?
Martin Prázný: Áno, s pacientskymi organizáciami spolupracujeme veľmi úzko, pomáhajú nám pri presadzovaní postupného zlepšovania dostupnosti a kvality starostlivosti o pacientov s diabetom v Českej republike. Máme aj spoločné stretnutia na ministerstve zdravotníctva. A ako som už spomenul, ako odborná spoločnosť podporujeme pacientske organizácie personálne aj finančne.
Martin Haluzík: Áno, spolupracujeme. A veríme, že sa nám túto spoluprácu podarí postupne posúvať na stále vyššiu a užšiu úroveň. V modernej medicíne je komunikácia s pacientskymi organizáciami úplne nevyhnutná, a to platí najmä pre chronické ochorenia, ako sú obezita alebo diabetes.

Roman Zachoval: S pacientskymi organizáciami spolupracujeme hlavne na skríningových programoch, predovšetkým na karcinóme prostaty. Spolupracujeme s nimi aj v oblasti neurogénnych porúch, teda hlavne u pacientov s postihnutím miechy a podobne a u pacientov s inkontinenciou.
Edukovaný pacient je len jedným z účastníkov dialógu. Prebieha nejaký typ vzdelávania v komunikačných schopnostiach aj u lekárov?
Martin Prázny: Áno, prebieha. Okrem kurzov zameraných na komunikáciu, ktoré sú často organizované a inzerované Českou lekárskou komorou, má Česká diabetologická spoločnosť pod gesciou Psychologické pracovné skupiny aj intenzívny špecifický program zameraný na komunikáciu s pacientom, ktorý zahŕňa každoročne v marci organizovaný kongres Psychodni, online Zoom skupiny, a viacdielné viacdenné kurzy komunikačných zručností. Reportáž z kurzu chystáme na náš portál, kde pribudnú v dohľadnej dobe – najlepšie až keď bude hotová rubrika pre pacientov a laikov – aj tlačové správy, pretože by sme boli radi, keby sa o našich aktivitách viac vedelo.
Martin Haluzík: Toto vzdelávanie prebieha do určitej miery v oblasti psychologických zručností, ktoré sú práve v obezitológii úplne zásadné. Iste by bolo optimálne ďalšie rozšírenie, napríklad aj formou on-line kurzov, o čo sa budeme ako výbor Českej obezitologickej spoločnosti snažiť.
Roman Zachoval: Tieto typy vzdelávania prebiehajú v režime Českej lekárskej komory, Inštitútu postgraduálneho vzdelávania v zdravotníctve a podobne.