Nedostatok zdravotníckeho personálu vedie k jeho preťaženosti aj k dlhým čakacím lehotám pre pacientov. Tí sú v prípade zdravotných problémov a dlhého čakania na termín prirodzene v strese a potom reagujú neprimerane. Vzťahy medzi pacientmi a lekármi sa zhoršujú, čo je najhoršia možná situácia. V hodnotení diania v zdravotníctve v roku 2024 to pre Zdravotnícky denník povedala prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) Mária Lévyová. Dodala, že k zlepšovaniu týchto vzťahov neprispievajú ani nátlakové akcie, ako podávanie výpovedí lekármi. Budúci rok sa pacienti podľa Lévyovej obávajú najmä konsolidácie verejných financií a toho, ako ovplyvní poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Apelujú na to, aby vláda splnila svoj sľub o adekvátnom zvyšovaní zdravotných odvodov za poistencov štátu.
Čo najlepšie a najhoršie z pohľadu pacientov sa podľa vás stalo v zdravotníctve minulý rok?
Za veľký posun považujeme úpravu stanovovania platby DRG za ukončenú hospitalizáciu, v rámci ktorej sa stanovili aj podmienky a indikátory, ktoré tlačia na zvyšovanie kvality zdravotnej starostlivosti o pacienta. Na zavedenie týchto indikátorov tlačilo aj AOPP, keďže tlak na kvalitu cez platby považujeme za niečo, čo malo byť už dávno súčasťou platobných mechanizmov.
Dobrou správou roku 2024 je aj rozšírenie siete nemocníc na Slovensku, a to o nemocnicu Bory v Bratislave a Kardiocentrum v Košiciach – Šaci. Ide o vôbec prvé nové nemocnice, ktoré sa otvorili za takmer 10 rokov od otvorenia Nemocnice Sv. Michala v roku 2015, ak samozrejme nerátame nemocnice, ktoré prešli rekonštrukciou. Keďže tieto nemocnice budú poskytovať zdravotnú starostlivosť nielen pacientom z priľahlých regiónov, je to dobrá správa pre všetkých pacientov.
Aj minulý rok bol jedným z najväčších problémov nedostatok zdravotníckeho personálu, a to nielen lekárov , ale podľa informácií z nemocníc najmä sestier a pôrodných asistentiek. Aj po tých rokoch, čo pri tejto téme bije na poplach nielen zdravotnícky personál, ale aj nemocnice a aj my ako AOPP, stále nie je prijaté systémové riešenie. To je nevyhnutné, keďže tento problém sa nedá vyriešiť z roka na rok, ale bez prijatia systémových opatrení, dlhodobej stratégie plánovania a stabilizácie ľudských zdrojov v zdravotníctve, to nebude ani o 5-6 rokov.
Mohlo by vás zaujímať
Dopady tohto problém cítime nielen v prípade ak potrebujeme operáciu, ale už aj pri potrebe dostať sa k všeobecnému lekárovi, prípadne špecialistovi. Súvisí s tým aj preťaženosť zdravotníkov, často neprimerané reakcie pacientov, ktorí sú prirodzene v prípade zdravotných problémov a dlhého čakania na termín v strese. Výsledkom sú zhoršujúce sa vzťahy medzi pacientmi a lekármi, čo je najhoršia možná situácia. Treba dodať, že k zlepšovaniu týchto vzťahov neprispievajú ani nátlakové akcie, ako sú výpovede zo strany lekárov v štátnych nemocniciach.
Čo očakávate od nadchádzajúceho roka?
Pre pacientov určite nebude jednoduchý. Keďže konsolidácia sa citeľne dotkne aj zdravotníckeho sektora, pri očakávanej inflácii už dnes treba počítať s rastom priamych platieb cez poplatky v ambulanciách či v doplatkoch za lieky. Hoci pri liekoch a zdravotníckych pomôckach to čiastočne vykompenzuje nižšia DPH, zostáva veľká skupina najmä sociálne ohrozených pacientov, ktorí budú mať problém takýto rast výdavkov utiahnuť. V takejto situácii by sme očakávali, že štát zavedie mechanizmus adresného ochranného limitu na priame platby pre pacientov ohrozených chudobou, ktorých nie je málo. Chudobou je na Slovensku ohrozených takmer milión ľudí, pričom aj tí, ktorí nemajú chronické ochorenia, potrebujú z času na čas navštíviť lekára či kúpiť si lieky.
S veľkým očakávaním budeme sledovať nábeh zavedených maximálnych čakacích lehôt. Najmä to, že sa k nim zaviedli aj konkrétne povinnosti a tlak na zdravotné poisťovne, aby zabezpečovali ich dodržiavanie v rámci manažmentu pacienta. Ak ich nedodržia, bude môcť pacient absolvovať zákrok u nezmluvného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ale ísť na operáciu aj do zahraničia v rámci krajín EÚ. Takéto nastavenie považujeme za jediné správne, pacient nemôže čakať neprimerane dlho na potrebnú operáciu len preto, že zdravotnícky systém na Slovensku mu ju nedokáže zabezpečiť. Zároveň to vytvára tlak na poisťovne, aby hľadali riešenia s nemocnicami, ktoré by takisto mali byť motivované liečiť čo najviac pacientov a nenechať peniaze tiecť napríklad aj do iných krajín EÚ.
Aké zmeny, ktoré sa dajú uskutočniť v novom roku, by podľa vás prospeli slovenskému zdravotníctvu?
Sú to v prvom rade stabilizačné zmeny v systéme. Za pacientov očakávame, že vláda a ministerstvo sa začnú venovať aj napĺňaniu bodov, ktoré si stanovili v programovom vyhlásení pre oblasť zdravotníctva, keďže sú v polčase vládnutia. V programových prioritách je uvedené, že cieľom vlády je zastaviť úpadok nášho zdravotníctva a prinavrátiť do sektora chýbajúcu stabilitu, vrátiť pacienta do centra poskytovania zdravotnej starostlivosti a priblížiť sa v kľúčových indikátoroch výsledkom zdravotného systému západoeurópskemu štandardu. Základnými piliermi opatrení má byť určenie cesty pacienta, stabilizácia legislatívneho a finančného prostredia, zmodernizovanie zdravotníckej infraštruktúry, predvídateľnosť. Ďalej je uvedené, že cesta pacienta sa nedá adresne nastaviť bez jasnej definície nároku pacienta, auditu doplatkov a poplatkov v súlade s legislatívou, nastavením čakacích dôb či aktualizáciou minimálnych sietí poskytovateľov, ktoré jasne určia vecný, časový aj geografický nárok pacienta. Tieto kroky majú byť realizované v rámci úzkej spolupráce samotných aktérov zdravotného systému, teda pacientov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a zdravotných poisťovní.
Považujete chválený rozpočet pre zdravotníctvo za dostatočný? Čo by ste zmenili?
Pri pohľade na schválený rozpočet je už dnes zrejmé, že aj tento rok nás bohužiaľ opäť určite čaká diskusia o nedostatku financií na zdravotnú starostlivosť. Už v októbri sme ako AOPP upozorňovali, že ak štát nedofinancuje svoje platby za poistencov štátu, prejaví sa to v rozsahu poskytovanej zdravotnej starostlivosti alebo raste zadlženosti v sektore. Zvýšenie rozpočtu o 8 percent môže vyzerať v čase konsolidácie ako najlepšie z možných riešení, ale určite nedokáže pokryť všetky náklady. To sa nepodarilo ani minulý rok, hoci medziročne išlo do zdravotníctva o 18 percent zdrojov viac.
V praxi to bude znamenať opäť diskusie o dofinancovaní v priebehu roka, ale aj zastavenie rozvoja napríklad v oblasti inovatívnej liečby, a samozrejme aj rast zadlženosti nemocníc. Asociácia na ochranu práv pacientov preto žiada vládu, aby prehodnotila rozpočet pre zdravotníctvo, a splnila záväzok spred volieb, ktorý hovoril o zvyšovaní zdravotných odvodov za poistencov štátu o 1 percento. Odklad tohto záväzku až na rok 2026 opäť môže vyzerať ako konsolidačné opatrenie s malým dopadom, ale v prípade zdravotnej starostlivosti sa bavíme o financiách, ktorých výpadok bude mať dopad na zdravie alebo minimálne kvalitu života tisícok pacientov.
Aké sú vaše plány v AOPP v novom roku?
Poslaním AOPP je presadzovať záujmy a potreby pacientov a zároveň chrániť ich práva. Túto základnú činnosť organizácia každoročne vykonáva prostredníctvom aktívneho navrhovania a pripomienkovania legislatívnych noriem, vychádzajúc zo skúseností individuálnych pacientov, ktorí kontaktujú právnu poradňu AOPP a rovnako aj z podnetov členských pacientskych organizácií. Cieľom AOPP je pokračovať v tomto úsilí, a to najmä v oblasti stabilného financovania zdravotníckeho systému zameraného na zvyšovanie kvality a dostupnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti, dostupnosti potrebných liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín, rovnosti prístupu občanov k jednotlivým formám zdravotnej starostlivosti, k inováciám, a tiež zvyšovanie podpory rozvoja následnej a paliatívnej starostlivosti a prepojenia zdravotnej a sociálnej starostlivosti, medicínskeho výskumu.
Naďalej chceme rozvíjať spoluprácu s ministerstvom zdravotníctva, s výborom Národnej rady SR pre zdravotníctvo, s orgánmi štátnej správy a samosprávy, so zdravotnými poisťovňami, s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, so vzdelávacími inštitúciami, s komorami a organizáciami v zdravotníctve, s výrobcami liekov a zdravotníckych pomôcok. Uvedená spolupráca je nesmierne dôležitá a potrebná v rámci presadzovanie požiadaviek na zlepšenie podmienok v našom zdravotníctve pre pacientov a pacientske organizácie, ktoré AOPP združuje (52 organizácií)
AOPP má ambíciu byť aj v roku 2025 odhodlanou, odolnou a kľúčovou pacientskou platformou, ktorá napomôže slovenskému zdravotníctvu posunúť sa od predošlých celospoločenských kríz k finančnej a organizačnej stabilite, ktorá bude pre pacientov znamenať bezpečnosť, dôstojnosť a v neposlednom rade kvalitnú a dostupnú zdravotnú starostlivosť.