O problémoch v úhradách liekov na výnimku bude ombudsman hovoriť s poisťovňami, lekármi, pacientmi, ministerstvom aj medicínskymi právnikmi. Ak bude treba, aj s generálnou prokuratúrou.
Verejný ochranca práv (VOP) Róbert Dobrovodský sa už dlhšie zaoberá preverovaním prípadov úhrad liekov na výnimku na základe podnetov od pacientov, ale aj od ošetrujúcich lekárov. O svojich čiastkových zisteniach priebežne informuje vo svojich výročných správach. „Sumárne zistenia by som rád prezentoval až po tom, ako ich prediskutujem so všetkými dotknutými aktérmi pri spoločnom okrúhlom stole, niekedy v prvej polovici tohto roka,“ povedal ombudsman v reakcii na nejasné rozhodnutia zdravotných poisťovní o úhradách liekov. Jeho odpovede na otázky Zdravotníckemu denníku poskytol hovorca VOP Branislav Gigac.
Keď poisťovňa pacientovi neschváli liek na výnimku, lekár, ktorý liečbu indikoval, sa môže voči zamietavému rozhodnutiu odvolať. O odvolaní však aj vtedy rozhoduje zdravotná poisťovňa. „Možnosťou je aj podanie podnetu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia zdravotnej poisťovne na prokuratúru, prípadne podanie správnej žaloby na súd,“ informoval ombudsmanov hovorca. Nezabudol však dodať, že ak pacient musí z medicínskeho pohľadu určitú liečbu absolvovať hneď, z časového hľadiska mu tieto možnosti nepomôžu. Navyše neexistuje žiadny právny nárok na odsúhlasenie úhrady lieku vo „výnimkovom režime“, takže ani prípadné podanie všetkých opravných prostriedkov nemusí viesť k vyriešeniu pacientovej situácie. Ľudia, ktorí si liečbu nedokážu uhradiť z vlastných zdrojov tak neraz ostávajú bez nej. Prípadne sú odkázaní na rôzne zbierky.
Výkonná riaditeľka Asociácie zdravotných poisťovní Dajana Petríková v rozhovore pre Zdravotnícky denník povedala, že ľudia sa často prepoisťujú aj preto, lebo v jednej poisťovni im niečo neschválili, tak idú do druhej. Aj z Kancelárie verejného ochrancu práv potvrdili, že podľa sprostredkovaných informácií tak niektorí pacienti postupovali. Nemajú však komplexné informácie o tom, prečo a v akom rozsahu sa pacienti prepoisťujú. „Zmeniť zdravotnú poisťovňu je možné iba k 1. januáru kalendárneho roka. Zmena poisťovne môže, no nevyhnutne nemusí viesť k dosiahnutiu úhrady potrebného lieku,“ podotkli.
Rámcom pre aktivity ombudsmana, ktoré môžu pomôcť riešeniu situácie s výnimkovými liekmi, je zákon o verejnom ochrancovi práv. Zdravotníckemu denníku potvrdil, že bude maximálne využívať svoje kompetencie, aktívne prizývať k spolupráci a zapájať aj ďalšie orgány ochrany práv a slobôd, ako Slovenské národné stredisko pre ľudské práva, Generálna prokuratúra SR a iné. „Budem pôsobiť osvetovo vo vzťahu k pacientom, lekárom ale i samotným poisťovniam. Na nedávnom stretnutí s ministrom zdravotníctva sme sa dohodli, že sa tejto téme budeme osobitne venovať a že minister sa bude oboznamovať s poznatkami našej kancelárie,“ povedal Róbert Dobrovodský. Avizoval, že na koniec marca tohto roka pripravuje okrúhly stôl, na ktorý plánuje pozvať lekárov, zástupcov pacientskych organizácií, zdravotné poisťovne, expertov na medicínske právo či zástupcov ministerstva zdravotníctva.