Ambulancie môžu od začiatku tohto roka zamestnávať administratívnych pracovníkov, ktorí môžu pracovať aj so zdravotnou dokumentáciou. Zabezpečujú prvý kontakt s pacientom a administratívne činnosti, vďaka čomu sa lekári a sestry môžu plnohodnotne venovať poskytovaniu zdravotnej starostlivosti. Po zriadení tejto pozície zdravotníci volali už dlho. Aj keď mali ambulancie odbremeniť, nie všetky si ich v praxi budú môcť dovoliť.

„O túto úpravu legislatívy sme sa v Zväze ambulantných poskytovateľov snažili dlho, preto nás jej uvedenie do praxe naozaj teší. Je pravdou, že už v minulosti mali ambulancie s väčším počtom pacientom takýchto administratívnych pracovníkov zamestnaných, no ich kompetencie a tým pádom aj reálny prínos a využitie bolo značne obmedzené,“ vysvetlila pre Zdravotnícky denník alergologička a prezidentka Zväzu ambulantných poskytovateľov (ZAP) Jaroslava Orosová. Vďaka novele zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti môže administratívny pracovník v určenom rozsahu pracovať aj so zdravotnou dokumentáciou, čo podľa lekárky značne odbremení zdravotnícky personál od administratívnych činností a tak sa môže plne venovať pacientom.

Prezidentka Slovenskej spoločnosti primárnej pediatrickej starostlivosti (SSPPS) Elena Prokopová potvrdila, že pred prijatím novely zákona bola práca týchto zamestnancov v ambulanciách obmedzená. V súčasnosti podľa detskej lekárky dokážu pomôcť s množstvom činností, ako je objednávanie pacientov na vyšetrenie, triedenie emailov prichádzajúcich do ambulancie, sťahovanie laboratórnych výsledkov do dokumentácie pacienta, výkazníctvo, nahlasovanie dát Národnému centru zdravotníckych informácií a zdravotným poisťovniam. „Samozrejme, všetko pod dohľadom a za plnej zodpovednosti lekára,“ dodala Prokopová. Podľa Orosovej administratívni pracovníci okrem týchto činností často zabezpečujú aj bežný prevádzkový chod ambulancie, teda komunikujú s dodávateľmi služieb, objednávajú materiál, vedú podklady pre účtovníctvo a ďalšie.

Ako sú platení?

Prokopová poznamenala, že nájsť akéhokoľvek zamestnanca do ambulancie – či už ide o sestru, praktickú sestru alebo administratívneho pracovníka – je extrémne ťažké. „Práca v ambulancii je náročná, komunikácia s pacientmi je náročná, a tiež finančné nároky personálu sú často nad rámec finančných možností ambulancie. Ak sa však máme postarať o stále vyššie počty pacientov, vzhľadom na nedostatok všeobecných lekárov pre deti aj dospelých nebudeme mať inú možnosť, ako preniesť činnosti, ktoré nemusí vykonávať lekár alebo sestra na administratívneho pracovníka,“ tvrdí. Orosová však povedala, že v ambulanciách evidujú veľký záujem o pozíciu.

„Len to potvrdzuje naše predpoklady, na základe ktorých sme danú zmenu legislatívy ako ZAP žiadali. Vychádzali sme so skutočnosti chronického nedostatku zdravotníckeho personálu na Slovensku. Naproti tomu sú aj dnes úrady práce plné často vysokoškolsky vzdelaných ľudí, ktorí by radi pracovali práve v administratíve. Nájsť kvalifikovaného administratívneho pracovníka je tak podstatne ľahšie ako nájsť zdravotnícky personál,“ vysvetlila.

To, koľko títo pracovníci zarobia, je podľa lekárok individuálne, keďže platové podmienky si nastavuje každá ambulancia na základe svojich finančných možností a trhových podmienok v danej oblasti. Horšie je podľa prezidentky ZAP to, že ambulantný sektor je dlhodobo podfinancovaný, má problém byť konkurencieschopný a teda zaplatiť existujúci zdravotnícky personál ambulancií tak, aby jeho mzdy boli porovnateľné s tými v ústavných zariadeniach. „Napriek skutočnosti, že je administratívna sila na trhu dostupnejšia, na jej zaplatenie musí ambulancia zarobiť, čo je dnes možné len za cenu výrazne vyššieho počtu ošetrených pacientov alebo vyberania doplatkov za administratívne služby,“ upozorňuje Orosová.

Mohlo by vás zaujímať

„Financovanie je vždy len z prostriedkov príjmu ambulancie – teda prostriedkov, ktoré ambulancia dostane za výkony uskutočnené v ambulancii od zdravotných poisťovní a v prípade ambulancií všeobecných lekárov pre deti a dorast a všeobecných lekárov pre dospelých aj z kapitačnej platby. Nájsť finančné prostriedky na zamestnanie administratívneho pracovníka nie je jednoduché,“ potvrdzuje Prokopová. Množstvo administratívnej práce v ambulancii je však podľa nej také vysoké, že keby ju lekár všetku chcel urobiť sám, mal by minimálny priestor venovať sa pacientovi. Prípadne tieto činnosti musí vykonávať po pracovnom čase. „Takže častokrát volí cestu takmer žiadneho zisku ambulancie a administratívneho pracovníka zamestná. V podstate si ho môže dovoliť len minimum väčších ambulancií,“ zhrnula prezidentka SSPPS.

Príspevok pre veľkokapacitné ambulancie

Na otázky Zdravotníckeho denníka týkajúce sa problémov, na ktoré lekárky poukázali, z ministerstva zdravotníctva zareagovali len všeobecným stanoviskom s vymenovaním vyššie popísaných činností, ktoré administratívny pracovník v ambulancii vykonáva. Organizačné nastavenie práce v ambulancii a rozdelenie agendy medzi členov tímu, teda lekára, sestru či praktickú sestru a administratívneho pracovníka je podľa rezortu priamo na poskytovateľovi starostlivosti tak, aby bol dodržaný stupeň odbornej spôsobilosti jednotlivých členov tímu a aby si poskytovateľ sám efektívne nastavil vnútorné procesy v ambulancii k spokojnosti zamestnancov aj pacientov.   

„Ministerstvo zdravotníctva nikomu neprikazuje, že takéhoto pracovníka musia poskytovatelia zamestnávať. Je to administratívna podpora, ktorú môžu využiť, pričom takýto pracovník má právo narábať so zdravotnou dokumentáciou osôb,“ uviedli z komunikačného odboru ministerstva. Doplnili, že veľkokapacitným ambulanciám zdravotné poisťovne poskytujú finančnú úhradu ako motiváciu na podporu zamestnávania ďalšieho personálu.

Z rezortu neupresnili, čo podľa ich údajov táto zmena zákona urobila alebo výhľadovo urobí s pracovným trhom. Teda koľko sa obsadilo alebo obsadí pracovných miest ľuďmi, ktorí doteraz hľadali uplatnenie.