V poslednom období sa veľa hovorí o zhoršujúcom sa duševnom zdraví detí a dospievajúcich. V tejto súvislosti sa spomína nárast psychiatrických diagnóz, kolabujúca odborná starostlivosť a zdôrazňuje sa význam komunitnej starostlivosti v oblasti duševného zdravia. Liga za duševné zdravie (LZDZ) však upozorňuje aj na zhoršovanie duševného zdravia u učiteľov.
„Na Slovensku v podstate nemáme prehľad o tom, ako to je s psychickou pohodou učiteľov. Čiastkové údaje síce existujú, no nie je to pravidelný zber dát,“ vysvetľuje LZDZ. V roku 2021 bol zrealizovaný screening wellbeingu učiteľov, Teacher wellbeing index Slovakia 2021 (TWI Slovakia 2021), ktorý pravdepodobne ako prvý poukázal na masívne vyčerpanie a psychickú nepohodu slovenských učiteľov. Uviedol, že viac ako polovica učiteľov uvažovala o odchode z profesie kvôli neustálym zmenám v školstve, psychickému vyčerpaniu, pracovnému preťaženiu, hľadaniu rovnováhy medzi prácou a súkromím. Taktiež kvôli prílišnej administratíve, nízkemu platu a nedostatku uznania a rešpektu.
Pandémia výrazne zhoršila život pedagógov
Výskum podľa ligy pomenoval, že práca učiteľov počas pandémie významne negatívne zasiahla do ich osobného, rodinného života a ovplyvňovala ich pracovný výkon. TWI Slovakia 2021 skonštatoval, že 25 percent učiteľov bojovalo s príznakmi úzkostí, vyhorenia a viac ako 50 percent učiteľov malo problémy so spánkom. Viac ako 30 percent učiteľov uviedlo, že mali problémy sústrediť sa, mali bolesti hlavy, migrény, zabúdali a boli náladoví. Na druhej strane, takmer 100 percent učiteľov uviedlo, že ich duševné zdravie je dôležité.
Duševnému zdraviu učiteľov sa okrem TWI Slovakia 2021 venoval aj prieskum bývalého Metodicko-pedagogického centra a Štátneho pedagogického ústavu v rámci národného projektu Teachers v roku 2022. Mapoval symptómy, príčiny záťaže a úroveň wellbeingu (stav pohody, zdravia a šťastia – pozn. redakcie) učiteľov, pričom v mnohom zistil podobné údaje ako TWI Slovakia 2021.
Úroveň wellbeingu učiteľov bola mapovaná prostredníctvom škály Warwick-Edinburghu WEMWBS, pričom slovenskí učitelia dosiahli priemerné skóre 50,78, čo hovorilo o dobrom wellbeingu učiteľov (najmenšie skóre je 14 a najväčšie 70). „Spomíname to preto, pretože ten istý dotazník používa v rozsiahlom prieskume organizácia Education Support vo Veľkej Británii už niekoľko rokov. Tá každoročne, od roku 2017, vyhodnocuje psychickú pohodu učiteľov, sleduje mnohé ukazovatele práce, duševného zdravia a psychickej pohody učiteľov v Anglicku, Škótsku a Walese. Niektoré údaje dokonca porovnáva s celkovou populáciou v týchto štátoch. Závery používajú vlády k tomu, aby prijímali najrozličnejšie opatrenia v oblasti vzdelávacích politík,“ približuje LZDZ.
Minuloročný (2023) prieskum Education Support napríklad ukázal, že učitelia v meraniach spomínanej škály – Warwick-Edinburgh, dosiahli skóre 43,65, čo je výrazne nižšie oproti národnému skóre v Anglicku (51,40), Škótsku (48,6) a Walese (48,2). Táto hodnota poukazuje na výraznú psychickú nepohodu a ohrozenie duševného zdravia učiteľov. Skóre v rozpätí 41 až 45 naznačuje vysokú psychickú nepohodu a riziko vzniku depresie.
„Na Slovensku takéto dáta nemáme. A je to obrovská škoda. Možno by stálo za zváženie zbierať okrem pripravovaného merania duševného zdravia detí a dospievajúcich aj údaje o psychickej pohode učiteľov. Určite by boli takého dáta prínosom,“ prízvukuje liga.
Práca má minimálny pozitívny dopad
Liga za duševné zdravie, poskytuje členským školám v rámci programu Školy za duševné zdravie aspoň základný prehľad o tom, ako sú na tom ich učitelia. Séria dotazníkov nazvaná Pohodomer, ktorý môžu školy raz, prípadne dvakrát ročne absolvovať, mapuje psychickú pohodu detí, dospievajúcich ale aj učiteľov. Súčasťou Pohodomera je okrem iného aj skrátená verzia škály Warwick-Edinburghu WEMWBS.
„Výsledky Education Support a naše sa nedajú z rôznych dôvodov porovnávať, no poskytujú aspoň nejaké informácie,“ pripomína LZDZ. Zo vzorky 1 610 pedagógov, ktorú sa dá skonštatovať, že úroveň wellbeingu učiteľov je v pásme priemeru. Pričom dosiahnuté skóre je na úrovni 24,2 (priemer je 23,2). Keďže však ide o skrátenú verziu WEMWBS, hodnoty sú iné ako pri „veľkom“ dotazníku Warwick-Edinburgh. Skrátená verzia v rámci Pohodomera ukazuje, že 7 percent učiteľov je pásme podpriemeru (čiže pod 20). „Horšie ale je, že trendy nám naznačujú, že psychická pohoda učiteľov sa zhoršuje,“ upozorňuje Liga za duševné zdravie.
Pohodomer zisťuje aj ďalšie oblasti fungovania učiteľov. Napríklad sa pýta, či má práca pozitívny vplyv na ich duševné zdravie a pohodu. Až 54 percent učiteľov uviedlo, že práca vôbec nemá (10 percent) alebo má len niekedy (44 percent) pozitívny dopad na ich duševné zdravie a pohodu. Medzi najväčšie zdroje stresu považujú učitelia: pracovnú záťaž a rovnováhu medzi prácou a súkromím, zodpovednosť za výkon, administratívu, obavy o žiakov, ktoré sa netýkajú ich prospechu a rôznu rovinu vzťahov.
Podľa LZDZ ide o problém, o ktorom treba začať hovoriť. „Bez spokojného učiteľa totiž nie je spokojný žiak,“ uzatvára Liga za duševné zdravie.
(bre)