Ilustračné foto: Pixabay

Tretina ľudí netuší, čo je telemedicína. Na Slovensku ju pritom roky zastrešujú aj zdravotné poisťovne

Viac ako tretina obyvateľov Slovenska nikdy nepočula o telemedicínskych službách, ako sú vyšetrenia a konzultácie s lekárom online, telefonicky, cez mobilnú aplikáciu či videohovor. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti MNForce pre zdravotnú poisťovňu Dôvera.

Využívanie telemedicínskych služieb je pritom jednou z kľúčových oblastí, ako zvýšiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti v súvislosti s nedostatkom zdravotníkov a nárastom dopytu po zdravotnej starostlivosti.

Ľudia očakávajú úhradu z verejného zdravotného poistenia

„Chýbajúce povedomie o telemedicínskych službách bráni lepšie využívať ich potenciál, ktorý je na Slovensku obrovský. Dobrou správou je, že takmer 60 percent opýtaných dôveruje telemedicínskym službám, a to je ďalší predpoklad, aby sa telemedicína uchytila v praxi. Naopak, smutnou správou je, že len menej ako jedna tretina obyvateľov Slovenska mala praktickú skúsenosť s telemedicínskymi službami,“ povedal Marian Faktor, člen predstavenstva zdravotnej poisťovne Dôvera, na tlačovej konferencii.

Z prieskumu vyplýva, že vyšetrenie či konzultáciu s lekárom cez telefón alebo spojenie s lekárom cez internet využilo takmer 31 percent opýtaných. Dobrou správou je, že 62 percent opýtaných si myslí, že telemedicína môže čiastočne nahradiť osobný kontakt s lekárom a zvýšiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti.

Faktory, ktoré najviac motivujú k využívaniu telemedicínskych služieb sú najmä úspora času, pohodlie domova a kratšie čakacie lehoty. Opýtaní by najčastejšie cez telefón alebo videohovor preferovali spojenie so všeobecným lekárom či psychiatrom. Až 90,5 percenta opýtaných očakáva plnú úhradu telemedicínskych služieb z verejného zdravotného poistenia.

Postupne v poisťovniach pribúdajú nové služby

„Telemedicína má obrovský potenciál a my vidíme, že značná časť poistencov využíva rôzne služby, ktoré im zjednodušujú prístup k zdravotnej starostlivosti. Preto sme do portfólia telemedicínskych riešení od septembra zaradili ďalšie. Spojenie s lekárom na diaľku prostredníctvom aplikácie MEDDI je overené skúsenosťami nielen z Českej republiky a zo Slovenska, ale aj z ďalších krajín. Aplikácia umožní cez hovor alebo videohovor spojenie so všeobecným lekárom do 30 minút alebo spojenie s odborným lekárom do 48 hodín,“ priblížil Faktor. Aplikácia umožní spojenie so špecialistami v 13 odbornostiach.

Česko-slovenská spoločnosť MEDDI spolupracuje s viac ako 5 500 lekármi v Českej republike a so stovkami lekárov na Slovensku. V súčasnosti má jej aplikáciu k dispozícii v oboch krajinách viac ako päť miliónov obyvateľov. Už v minulom roku patrilo medzi jej klientov vyše 100-tisíc ľudí zo Slovenska.

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) s MEDDI spolupracuje od roku 2023, keď priniesla službu Dr. Nonstop, ktorá je súčasťou vernostného programu. Služba je určená pre všetkých poistencov VšZP, bez rozdielu veku, ktorí sú jej klientmi aspoň rok a nemajú nedoplatok na zdravotnom poistení. So všeobecným lekárom alebo pediatrom sa môže poistenec spojiť prostredníctvom mobilnej aplikácie MEDDI, a to telefonicky, cez chat alebo cez videohovor odkiaľkoľvek. Táto služba je k dispozícii 24 hodín denne 7 dní v týždni. Po tom, ako poistenec prejaví záujem o spojenie s lekárom, ten ho kontaktuje garantovane v prípade bezplatných kontaktov s lekárom do dvoch hodín a v prípade platených balíkov do 30 minút od zaregistrovania požiadavky o konzultáciu. V rámci tejto služby môžu poistenci využiť aj digitálnu diagnostiku BioScan a odmerať si vybrané zdravotné parametre ako je tlak, tep, dych, saturácia kyslíka, úroveň stresu, odozvu na stres a schopnosť zotavenia. Digitálna diagnostika sa bude postupne rozširovať o ďalšie parametre.

Aj zdravotná poisťovňa Union plne podporuje rozvoj telemedicíny na Slovensku a aj po skončení pandémie Covid-19 hradí ambulantným lekárom telemedicínske výkony, vrátane telefonickej konzultácie. Poisťovňa má vypracovanú stratégiu rozvoja služieb pre poistencov, v ktorej budú začlenené aj viaceré telemedicínske služby. V marci napríklad spustila telemedicínsky projekt pre diagnózu chronického srdcového zlyhávania s monitorovaním na diaľku. Cieľom je znížiť počet rehospitalizácií a zlepšiť kvalitu života pacientov.

(bre)