Do 30. septembra majú obyvatelia Slovenska, ako každý rok, právo zmeniť zdravotnú poisťovňu. Vyplniť a odoslať prihlášku do novej zdravotnej poisťovne sa dá online – cez weby zdravotných poisťovní, poštou alebo aj na pobočke. Zdravotné poisťovne už evidujú niekoľko pokusov „prepoisťovacích agentov“ o podvodné prepoistenie občanov.

Výkonná riaditeľka Asociácie zdravotných poisťovní (AZP) SR Dajana Petríková pre Zdravotnícky denník povedala, že ľuďom, ktorí uvažujú o prepoistení, odporúča vybrať si tú poisťovňu, ktorej programy najviac napĺňajú ich aktuálne zdravotné potreby alebo sú pre ich rodinu najviac užitočné. „Overte si tiež, či má nová poisťovňa zmluvy s lekármi alebo zariadeniami, ktoré navštevujete alebo sa chystáte navštevovať,“ radí.

Výkonná riaditeľka Asociácie zdravotných poisťovní Dajana Petríková (Foto: archív DP)

Aj keď všetky tri zdravotné poisťovne podľa ich asociácie v rámci prepoisťovacej kampane hrajú fér, varuje, že sa nedajú vylúčiť nekalé praktiky niektorých kreatívnych jedincov. „Tí si dali tento rok načas. Zdravotné poisťovne už teraz evidujú prvé pokusy o podvodné prepoistenie, hoci kampaň vyvrcholí v septembri,“ spresnila Petríková. „Zatiaľ sme zaznamenali síce len desiatky podnetov na sporné prepoistenie, vzhľadom na vrcholiacu kampaň sa však momentálne snažíme pôsobiť najmä preventívne,“ doplnila. Poistenci v podnetoch uviedli napríklad, že im boli poskytnuté zavádzajúce či nepravdivé informácie o konkrétnej zdravotnej poisťovni alebo im niekto povedal, že podpisujú anketu či prieskum spokojnosti, nie prihlášku do zdravotnej poisťovne. Prípadne k zmene zdravotnej poisťovne došlo bez ich vedomia a podpis na prihláške bol sfalšovaný.

„Pre poistenca je to nepríjemná skúsenosť, ktorá však má bezbolestné riešenie – podvodnú prihlášku môžete až do 31. októbra vziať späť a zostanete poistení v pôvodnej poisťovni,“ vysvetľuje riaditeľka AZP. Minulý rok bolo podaných 173 531 prihlášok na prepoistenie, z toho 27 130 Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) neakceptoval. Dôvodmi neakceptácie nebolo len späťvzatie z titulu neoprávneného prepoistenia, ale napríklad aj to, že poistenci podali prihlášky do dvoch poisťovní naraz.

Asociácia zdravotných poisťovní ľuďom odporúča predovšetkým, aby čítali, čo podpisujú. „Častou praktikou podvodníkov je, že vám dajú podpísať zmenu zdravotnej poisťovne pri poskytnutí iných, napríklad finančných služieb, alebo pod zámienkou nezáväzného prieskumu,“ upozorňuje. Keďže sa stáva, že ľudia sú prepoistení bez ich vedomia, tiež im radí, aby nikdy neposkytovali svoje osobné údaje, napríklad rodné číslo a číslo občianskeho preukazu, bez toho, aby si overili dôveryhodnosť osoby alebo inštitúcie, ktorá ich požaduje. „Takisto si preverte účel poskytnutých údajov,“ doplnila AZP.

Prepoistiť sa dá bezpečne aj online prostredníctvom oficiálnych webových stránok poisťovní. „Sledujte oficiálne kanály a komunikáciu a vyhýbajte sa podozrivým e-mailom, telefonátom a webovým stránkam. Ak máte pochybnosti, kontaktujte svoju aktuálnu alebo novú poisťovňu priamo prostredníctvom oficiálnych kontaktov,“ odporúča asociácia.

Mohlo by vás zaujímať

Približne mesiac po prepoistení bude človeka kontaktovať pôvodná aj nová poisťovňa. Ak došlo k prepoisteniu bez jeho vedomia, má do konca októbra právo vziať prihlášku späť. Ak poistenec s vybavením svojej žiadosti nie je spokojný, môže podať podnet na ÚDZS. Ak sa domnieva, že boli zneužité jeho osobné údaje, je potrebné sa obrátiť na orgány činné v trestnom konaní. Podľa Dajany Petríkovej sú na takéto podvody najnáchylnejšie obvyklé zraniteľné skupiny a bežní nepozorní občania, ktorí nečítajú, čo podpisujú.

Lucia Hakszer