Na linky dôvery sa ľudia obracajú so širokou škálou problémov. Najčastejšie majú ťažkosti so vzťahmi, či už v rodine, s partnermi, na pracovisku, s depresívnymi náladami a úzkosťami, ale aj so závislosťami, psychickým a fyzickým násilím. Linky kontaktujú aj ľudia už liečení na psychickú poruchu, ktorým sa zhoršil stav, alebo ľudia, ktorí potrebujú ventilovať bežné starosti. Sú to ženy aj muži všetkých vekových kategórií. Kvôli problémom s financovaním však linky dôvery bojujú o svoju existenciu.
„Poskytujeme služby pre dospelých klientov. Keďže sme anonymná linka, na vek klientov sa nepýtame, intuitívne však môžeme povedať, že najväčšie zastúpenie majú ľudia v produktívnom veku, po nich seniori,“ povedala riaditeľka Linky dôvery Nezábudka Monika Martinezová pre Zdravotnícky denník. Približne dve tretiny volajúcich tvoria ženy.
Linka v júli oslávila 5 rokov svojho fungovania. Kvôli problémom s financovaním však nemôže pomôcť väčšiemu počtu ľudí, ktorí by pomoc potrebovali. Liga za duševné zdravie, ktorá túto krízovú linku prevádzkuje, je podobne ako združenie IPčko a ďalšie pomáhajúce organizácie ohrozená škrtmi štátu v psychologickej pomoci a omeškaním výziev, z ktorých sa môžu uchádzať o podporu.
Psychológovia na linke sa klientov nepýtajú na osobné údaje, tí však niekedy sami od seba povedia napríklad odkiaľ volajú. Linka dôvery Nezábudka na čísle 0800 800 566 je dostupná 24 hodín denne z celého územia Slovenska. „Dovolajú sa nám aj klienti zo zahraničia, avšak toto nedokážeme ovplyvniť, nakoľko dovolanie sa na naše špeciálne číslo 0800 závisí od služieb tamojšieho mobilného operátora,“ doplnila Monika Martinezová.
Odzrkadľujú psychické prežívanie spoločnosti
Linka dôvery Nezábudka v júli oslávila päť rokov svojej činnosti. Bola obnovená 1. júla 2019 po trinástich rokoch absencie takejto služby na Slovensku, po masívnej kampani Ligy za duševné zdravie a otvorenom liste vtedajšiemu premiérovi Petrovi Pellegrinimu, ktorý poskytol jednorazovú dotáciu z rezervy predsedu vlády. „Jej opodstatnenosť v systéme starostlivosti o duševné zdravie ľudí je nespochybniteľná. Dôležitosť dištančných nízkoprahových služieb zvýraznila práve pandémia, ktorá bola veľkým náporom a záťažou na psychické zdravie ľudí. Dá sa povedať, že linky pomoci sa vtedy stali a stále sú akýmsi barometrom psychického prežívania spoločnosti,“ tvrdí Martinezová. Počet a povaha hovorov a emailov na Linke dôvery Nezábudka podľa nej presne zrkadlí problémy, ktoré za ostatných päť rokov ľudia prežívali, dosahy jednotlivých pandemických vĺn, vojnových konfliktov, živelných pohrôm, politickej situácie a podobne. „Linky poskytujú psychologickú prvú pomoc. Vidíme veľký potenciál liniek v prevencii zhoršovania stavov a prehlbovania problémov, suicidálnych a extrémnych riešení, vo včasnom zachytávaní a nasmerovaní k ďalšej pomoci. Investícia do prevencie je vždy účinnejšia a menej nákladná, než investícia do následnej dlhodobej starostlivosti,“ zhodnotila.
V tíme poradcov telefonickej a emailovej linky je v súčasnosti 20 odborníkov – psychológov, psychoterapeutov, psychiatrov, sociálnych pracovníkov, liečebných pedagógov s dlhoročnou praxou a výcvikmi v dištančnej forme poskytovania poradenstva a v krízovej intervencii. V poradenskom rozhovore využívajú bežné psychologické metódy ako je ventilácia emócií, reflexia prežívania, emočná podpora, vyhodnotenie rizík, edukácia a pomoc pri orientácii v probléme a možnej pomoci. Ďalšou kategóriou volajúcich sú podľa Martinezovej klienti so suicidálnymi tendenciami alebo ľudia zažívajúci násilie. U tých sa využívajú postupy krízovej intervencie. „Poradcovia majú k dispozícii širokú databázu kontaktov na všetky možné formy zdravotnej, psychologickej, sociálnej, právnej pomoci, na rôzne organizácie pracujúce so špecifickou problematikou, iné linky pomoci a podobne. Z nej vedia v prípade potreby priamo poskytnúť kontakt. Databáza sa priebežne aktualizuje,“ priblížila. Od roku 2023 je Linka dôvery Nezábudka súčasťou Integrovaného záchranného systému SR, čo v praxi znamená, že tiesňové linky na ňu prepájajú hovory – spravidla náročné suicidálne a krízové kontakty.
Aj výber poradcov na linke je preto náročný, musia splniť viaceré kvalifikačné aj osobnostné predpoklady, orientovať sa v zdravotnom a sociálnom systéme pomoci, mať skúsenosti s krízovou intervenciou a minimálne dvojročnú prax v poradenstve.
Všetky linky súperia o peniaze z rovnakej výzvy
Momentálne štát neposkytuje žiadnu finančnú podporu na činnosť Linky dôvery Nezábudka. Tá sa plánuje, podobne ako iné poradenské linky na Slovensku, uchádzať o peniaze z výzvy vyhlásenej na ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny na podporu financovania liniek pomoci (informovali sme o nej tu). Ako povedal riaditeľ občianskeho združenia IPčko Marek Madro na tlačovej konferencii, o to, kto dostane podporu, budú medzi sebou súperiť viaceré organizácie, ktoré robia veľmi dobrú a potrebnú prácu. Je teda nevyhnutné hľadať ďalšie zdroje financovania liniek a krízových centier psychologickej pomoci.
Telefonická linka dôvery Nezábudka zatiaľ funguje 24 hodín denne a emailová poradňa odpovedá klientom do 48 hodín. Sú však v permanentnom existenčnom ohrození. „Aj v súčasnosti je najväčším problémom a úskalím Linky dôvery Nezábudka, ako aj iných liniek, práve financovanie. Väčšinu z nich prevádzkujú neziskové organizácie, a to z darov sponzorov a grantov. Jednoznačne by nám vo fungovaní pomohla systémová podpora financovania zo strany štátu, ako je tomu vo vyspelých krajinách západnej Európy,“ hovorí riaditeľka linky Monika Martinezová. Sieť pomoci ľuďom by podľa nej mala byť ľahko dostupná a hustá, popretkávaná rôznymi formami služieb: od dištančných, cez ambulantné, terénne, pobytové, krízové centrá, centrá včasnej intervencie, služby zdravotnej a sociálnej pomoci s rôznymi špecializáciami, aby sieť zachytávala čo najskôr čo najväčší počet ľudí, ktorí pomoc potrebujú. „Linky dôvery sú neodmysliteľnou súčasťou takejto siete, o čom svedčia aj vysoké čísla kontaktovaní,“ hovorí. Problémom je to, že veľa ľudí sa na linku nedovolá práve z kapacitných dôvodov. „V službe na telefonickej linke je len jeden poradca. Preto by bolo potrebné posilniť služby na dvoch poradcov v jednom čase, aby sme dokázali zachytiť väčší počet volajúcich. Limitom pre zdvojenie služieb sú však financie,“ upozorňuje. Liga za duševné zdravie prevádzkuje aj kluby Nezábudka a poskytuje ďalšie formy pomoci.
Ako sme informovali, hrozilo, že občianske združenie IPčko bude musieť od septembra zatvoriť tri svoje centrá pomoci. Na začiatku augusta oznámilo, že vďaka podpore trenčianskeho viceprimátora Patrika Žáka centrum Káčko v Trenčíne získalo financie na ďalšieho polroka fungovania, a tak ostáva otvorené. Káčko v Banskej Bystrici a Kreate klub v Prešove, ktorý za rok a pol poskytol ľuďom viac ako 11 tisíc krízových a pomáhajúcich intervencií, zatiaľ nezískali dosť financií na svoju ďalšiu prevádzku. „Tím Kreate klubu sa zmenšil na posledné dve psychologičky. Klub sa sťahuje do lacnejších priestorov a my sa stále snažíme o jeho záchranu. Na to, aby prežil ďalšieho pol roka, však potrebuje nájsť 26 tisíc eur. Rokujeme s mestom, so župou, hľadáme podporu v súkromnom aj štátnom sektore. Zatiaľ sa nám ale nepodarilo,“ uviedlo IPčko na sociálnej sieti. Situácia v banskobystrickom Kačku je podobná.
Lucia Hakszer