Zdravotnícka verejnosť sleduje aj aktuálnu prípravu legislatívneho farmaceutického balíčka a takzvaného European Health Data Space (EHDS). Europoslanec a predseda mimoparlamentnej strany Slovenský patriot Miroslav Radačovský sa domnieva, že farmaceutický balíček sa nestihne prerokovať do tohtoročných volieb do Európskeho parlamentu. Povedal to v ankete pre Zdravotnícky denník. Na otázku, či bude opäť kandidovať do europarlamentu však neodpovedal. Nedávno tiež oznámil, že chce kandidovať v slovenských prezidentských voľbách.
Radačovský pôsobí v Európskom parlamente ako nezaradený poslanec a je členom výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa, ďalej členom delegácia pri Parlamentnom výbore pre spoluprácu EÚ – Rusko a delegácia pri Parlamentnom zhromaždení Euronest.
Aké budú podľa vás tri najvýznamnejšie témy predvolebnej kampane na Slovensku pre eurovoľbami?
Záleží, či sa pýtate reálne témy, ktoré trápia Slovensko a Európu alebo populistické témy, ktoré opakovane vyťahujú politici počas kampane pred voľbami. Podľa môjho názoru jednoznačne top tri témami na európskej úrovni budú energetická bezpečnosť, modifikácia fungovania Európskeho parlamentu, Rady Európskej únie (EÚ) a Európskej komisie a hlavne spôsob hlasovania v Rade a migračná politika.
Ktoré tri najväčšie úlohy sa bude mať novozvolený Európsky parlament?
Predpokladám, že nové zloženie poslancov Európskeho parlamentu bude oveľa viac diverzifikovanejšie ako v tomto legislatívnom období. Budúce legislatívne obdobie prinesie väčšiu priepasť medzi ľavicovým a pravicovým brehom politického rozdelenia, čo sa odzrkadlí aj v náročnejšom dosahovaní kompromisov pri prijímaní novej legislatívy. Navyše, v druhej polovici roku 2024 prevezme Maďarsko predsedníctvo v Rade EÚ, pravdepodobne europarlament a jeho noví poslanci budú hádzať polená pod nohy maďarskému predsedníctvu. Už teraz sú iniciatívy ako zbaviť Maďarsko určitých okruhov právomocí počas vlastného predsedníctva. Ďalej novozvolení poslanci sa budú musieť popasovať aj nastolením reálneho riešenia konfliktu na Ukrajine a s tým spojený aj status rokovania ako potenciálnej kandidátskej krajiny.
Ktorým agendám by sa mali eurokomisia a europarlament prioritne venovať a priniesť celoeurópske riešenia?
Podľa môjho názoru by sa mala otvoriť otázka finálneho riešenia konfliktu na Ukrajine. Vyriešenie tohto konfliktu by prinieslo veľa objasnení v doteraz pretrvávajúcich problémoch paralyzovanej zahraničnej politiky EÚ, samozrejme s tým súvisia aj iné faktory ako napríklad jesenné voľby v USA. Ako druhú prioritu vidím nedávne prijatie plánu rozšírenia EÚ smerom na Balkán a Ukrajinu, pravdepodobne v nasledujúcom legislatívnom období sa bude intenzívnejšie pripravovať pôda na prijatie nových členov, ale nemyslím si, že počas nasledujúceho obdobia dôjde aj k rozšíreniu EÚ. Ďalej ekonomická situácia v Európe a hlavne s tým spojené obnovenie vzťahov s Čínou, samozrejme smerovanie vzťahov medzi EÚ a Čínou ovplyvnia aj nadchádzajúce priame prezidentské voľby na Taiwane tento týždeň.
Ktorú európsku legislatívu, schválenú počas súčasného funkčného obdobia europarlamentu, považujete za najprínosnejšiu a prečo?
Rokovania všetkých významných legislatívnych aktov sú už viac menej ukončené, ako príklad uvediem jednotné koncovky nabíjačiek, ktoré sme prijali vo Výbore IMCO, ktorého som členom. Tieto univerzálne koncovky nabíjačiek už budeme používať čoskoro – od jesene 2024. Ďalej spomeniem DSA (digital single act) a DMA (digital market act) smernice, ktoré výrazne transformujú online svet. To sú asi najvýznamnejšie legislatívne akty, ktoré ovplyvňujú spotrebiteľa. Ďalej by som mohol vyzdvihnúť ako prínosnú legislatívu aj európsky preukaz pre hendikepovaných, o ktorom sme hlasovali nedávno.
Ktorú kľúčovú legislatívu by mal súčasný europarlament a členské štáty v tomto funkčnom období ešte dotiahnuť do konca a prečo?
Ako som spomenul vyššie, tak hlavné legislatívne návrhy, ktoré predstavila Komisia už boli prerokované. Nepredpokladám, že v priebehu štyroch mesiacov (do apríla 2024) sa niečo zásadne zmení.
Hrozí, že nebude doriešený niektorý zo zásadných aktuálne prerokovávaných legislatívnych návrhov a bude sa ním musieť zaoberať nový europarlament?
Áno, napríklad ambiciózny návrh geneticky modifikovaného poľnohospodárstva. Je to veľmi kontroverzný návrh s veľmi negatívnym ohlasom. Tento návrh bol ohlásený v tomto legislatívnom období, avšak k hlasovaniu v pléne dôjde až v novom legislatívnom období.
Bude sa musieť s niektorou témou začať s novou Komisiou a novým europarlamentom od nuly?
Predpokladá sa, že sa zintenzívnia prístupové rokovania s Bosnou a Hercegovinou a, samozrejme, s Ukrajinou.
Je šanca, že sa do júna stihne prerokovať a schváliť farmaceutický balíček a EHDS?
Podľa môjho názoru, určite sa nestihne prerokovať takáto ambiciózna reforma do apríla 2024. Ide o najvýraznejšiu reformu vo farmaceutickom priemysle za posledných 20 rokov. Legislatívne doladenie tohto návrhu bude na pleciach novozvolených poslancov europarlamentu.
Považujete tieto témy za dôležité? Akú dôležitosť prikladáte otázke únovej úpravy dĺžky ochrany patentových práv u liečiv, podporujúcej investície do farmaceutického výskumu, a tlaku na inovatívne farmaceutické firmy, aby dodávali liečivá aj do stredne veľkých a menších krajín EÚ, ktoré nepatria k najbohatším členským štátom?
Samozrejme, že ide o prospešný návrh. Predstavený legislatívny návrh chce zaviesť niekoľko noviniek, ako znížiť byrokratickú záťaž, nové pravidlá pre klinické testy, zavedenie digitalizácie v zdravotnom sektore. Teraz je to na členských štátoch, ako sa postavia k návrhu. Veľa záleží od štátov ako je Nemecko, kde silne prekvitá farmaceutický priemysel.
(mhl)